Spyttslikkende rotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Lar du rottene dine slikke deg i munnen?

Ja
35
59%
Nei
24
41%
 
Total votes: 59

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Spyttslikkende rotter

Post by Randi »

Kom over en interessant tråd på R8 i fokus:
http://rattor.ifokus.se/Articles/Read.a ... ForumGroup

Da jeg hadde rotter når jeg var liten så lot jeg dem slikke meg i munnen. I senere år har jeg ikke latt rottene mine gjort det pga hygiene ol selv om de har prøvd. Jeg har ikke tenkt på at dette er en flokkatferd, bare en sær litt ekkel greie. Nå blir jeg nesten litt usikker på om jeg skal fortsette å holde dem unna, det er jo fint at de ser på meg som en del av flokken? Hva tenker dere?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg kunne aldri funnet på å la rotta slikke meg i munnen, men slikk _på_ munn går bra. Til tider prøver de å nappe litt øyenvipper og.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Nei, men kyss på munnen er greit.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Nei æsj! Ingen dyr i nærheten av fjeset, det er en enkel hygiene.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Kan ingen som har stemt ja svare? :afro:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jo det kan jeg da ;) Dette er for meg et tema for reinfulle laaaaange dager.....Jeg vokste opp på gård og hadde mye omgang med dyra og det hendte jeg fikk en slikk eller to.... :geek: Jobba i fjøset og i åkeren og vi kunne ikke gå å vaske hendene hele tiden....Som voksen har jeg hatt katter,hunder og altså rotter og har hatt et,for meg,naturlig nært forhold til dem.(Er jo ikke oppvokst med voksne som sa "nå når du har klappet den katten/hunden må du vaske hendene!...for ikke å snakke om panisk oppførsel om hunden slikker noen i ansiktet!! :shock: )Blue møter meg med ansiktsvask når vi har gjensynskosen,vi deler også "nisten" og godbiter.Jeg har så å si aldri mageomgangssyke eller influensa,(husker ikke sist),det var skjelden barna mine i oppveksten også.Det er bra å komme i kontakt med forskjellige basselusker for det øker motstandskraften,(de farlige er det best å holde seg unna,men de finnes oftest i maten du spiser,heldigvis skjelden her i landet).Tror dette har mye med oppdragelsen du har fått å gjøre.Kos ivei og hold deg frisk! :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ai, jeg må ta tilbake ordne mine :oops: rotteungene jeg har nå er så innmari innpåslitne angående munnen, og det var ikke så skummelt som jeg trodde :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det er jo forsjell på inn i munnen og utpå munnen. Jeg har aldri hatt munnslikkende rotter tidligere, men med Baluba måtte jeg bare endre tankene mine. Han elsker å kose, og har fast tilholdsted i genseren. Når jeg da spiser noe han setter pris på, nøyer han seg ikke med forsiktig snusing. Nei han tar tak i leppa med begge forlabbene og går skikkelig på jakt. Han får aldri komme inn i munnen, men en liten suss og et stykke ost, det må han få lov til :). Dette er helt klart opp til en hver å bedømme. Jeg har aldri vært hysterisk eller engstelig for sånt og har da fått en våt kos i ren gjensynsglede av svigermors hund, men der har vi alle ulike grenser.... Kos i vei på den måten som føles mest naturlig for deg!
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Gøy å høre folks tanker om dette. Ser at jeg har skrevet inni munnen, men jeg har også nektet rottene å slikke meg på munnen.

Er fortsatt usikker, men jeg tror jeg skal tillate nuss når damene vil det. Det er jo en veldig fin ting at de ser på meg som en del av flokken. Hørte nå med mannen min om det var greit for han, han synes nok det var et rart spørsmål, men sa at et nuss ikke var for ekkelt. 8)

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

Jeg har ikke tenkt over saken som ekkel...hvis de vil slikke meg på munnen vil jeg vel mest sannsynlig bare le, jeg har en rotte som biter forsiktig tak i leppen min og drar til om hun ikke får smake på det jeg tygger på=P
er også oppvoks på gård, så jeg er ikke særlig hysterisk for nærkontakt... hvis man da ikke har sår og skrammer,... jeg er av den oppfatning av at litt skitt bare styrker immunforsvaret... ikke det at jeg er urenslig ellernoe :roll: men mennesker er ikke laget for en helt steril tilværelse.
Anne-Mette og 5 små

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Enig med deg Nurke. Dessuten har dyr ofte færre bakterier i munnen enn mennesker så dumt av dem at de slikker oss i og på munnen. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er sikkert mange som er uenig med meg, men jeg synes ikke det er ekkelt hvis en rotte vil slikke inni munnen. Det eneste er at jeg er redd for at rotten skal bli syk. Noen av våre rotter har vært helt gal etter munnen, (det betyr ikke at de får slikke inni). Hun ene vi har nå elsker å klatre på oss og løper opp til fjeset. Dersom vi har briller på biter hun tak i disse og stikker av med de, hvis ikke snuser hun på øyner og inni øret. Hun tar også tak med hånden sin (med sylskarpe klør :shock: ), og drar opp munnen. Jeg trodde de prøvde å finne matrester, visste ikke at dette var flokkadferd.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Et kyss på munnen eller nesen, går fint. Men vet ikke helt om jeg hadde vært så fornøyd med pelsdottene inni munnen på meg :p
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg har ikke samme oppvekst som Tantepose men ble oppdratt med samme "filosofi" ; litt bassilusker er ikke farlig! Jeg har ingenting i mot å la Sam slikke meg på munnen, mennesker har mer bakterier i munnen enn det rotter har (jeg tror det er større fare for å bli syk hvis man kysser mennesker ukritisk, enn rotter...:p). - Jeg lar Sam til og med slikke meg på tennene!

De som nekter rottene å kysse går glipp av mye - det er kjempekoselig med slik nærkontakt;- bli kilt av værhårene, den lille tunga, varmen fra rotta tett opp i ansiktet, myyk pels...*Sukk* !

Og forresten; må dele av litt biologilærdom her igjen; det ER sunt å omgås forskjellige bakterieflora, det styrker immunforsvaret! Dessuten er mye forskning som tyder på at barn som vokser opp på landet med mye kontakt med dyreavføring (!) har betydelig mindre sjanse for å få allergi og astma enn andre barn.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Christi wrote:Jeg har ikke samme oppvekst som Tantepose men ble oppdratt med samme "filosofi" ; litt bassilusker er ikke farlig! Jeg har ingenting i mot å la Sam slikke meg på munnen, mennesker har mer bakterier i munnen enn det rotter har (jeg tror det er større fare for å bli syk hvis man kysser mennesker ukritisk, enn rotter...:p). - Jeg lar Sam til og med slikke meg på tennene!

De som nekter rottene å kysse går glipp av mye - det er kjempekoselig med slik nærkontakt;- bli kilt av værhårene, den lille tunga, varmen fra rotta tett opp i ansiktet, myyk pels...*Sukk* !

Og forresten; må dele av litt biologilærdom her igjen; det ER sunt å omgås forskjellige bakterieflora, det styrker immunforsvaret! Dessuten er mye forskning som tyder på at barn som vokser opp på landet med mye kontakt med dyreavføring (!) har betydelig mindre sjanse for å få allergi og astma enn andre barn.
Dette visste jeg ikke. Kanskje ikke så ekkelt likevel da? sånn teoretisk sett.. Men vet forsatt ikke om det frister så veldig :P
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Post Reply