Vampyr rotte?? Trenger hjelp

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Vampyr rotte?? Trenger hjelp

Post by olepet »

Idag morges gikk jeg ut til buret for å gi de to jentetne våre en morgensnack. Da lot keg merke til at den eldste (Vaffel) hadde størknet blod rundt nesen sin!!(':(')
Hjelp!!!!
Hva har skjedd med jenta vår, er det det at hun kan ha vasket seg nedentil mens hun har hatt menstruasjon? Eller er det tegn på sykdom? :shock:

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Rotter får ikke blod i løpingstiden ;) det er sikkert phorpyrin, det er "snørr"som er rødt. Det er ikke farlig vis hun bare har det 1-2 dager, men vis hun også lager lyder, bør du kontakte dyrlegen om noen dager vis ikke det forsviinner ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Post by olepet »

Tusen takk for hjelpa!
Hun virker like pigg, nysgjerrig og søt. Skal holde øyne med henne. :o :D :D

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Da er det snakk om lyder som snufsing og nysing du burde være obs på. Ikke vanlig "prating". :P

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Mine pleier å ha "blod" rundt nesen støtt og stadig, men de virker ikke som de bryr seg...:D
Tenkte at det var neseblod, og det er iallefall ikke farlig hos mennesker :lol:

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Ene rotten min har også blod litt i nesen av og til. neseblod tenkte nå jeg med en gang. Men tror ikke det er noe, for hun bryr seg ikke noe med det.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det er ikke blod, bare rottesnørr (som nevnt over i tråden), og det er rødt på farge :). Ikke skummelt, mine har perioder hvor de er litt snufsene og lett forkjølet, men det går raskt over.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg fikk høre av en venninne som har ØRKENrotte at et vanlig tegn på at de fryser er at de begynner å blø neseblod - og da er det ikke lenge igjen av livet dems.

Vet ikke om noen her har erfaring med ørkenrotter, men gjelder det samme for våre "hette"rotter? (Tamrotter er vel det beste å kalle våre små, men ørkenrotter er jo også tam?)

Masse spørsmål her gitt..!;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Heldigvis er ikke porfyrinen (det røde) alltid tegn på dødelig sykdom hos rotter. Eldre rotter har nesten alltid litt porfyrin, og de kan leve i mange måneder etter at de begynner å ha det konstant. Yngre rotter får ofte rød nese for en dag eller to i forbindelse med lettere luftveisplager som går over av seg selv, eller annen sykdom og stress :)

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Både tamrotter og ørkenrotter hører til museslekten, men det er bare tamrotten av dem som faktisk er en rotte. Tamrotten er en tam versjon av den ville brunrotten Rattus norvegicus, og blir derfor kalt tamrotte. Mens ørkenrotten er en annen art, hører til Gerbillinae og er den vanligste arten der, Meriones unguiculatus. Disse er ikke rotter i det hele tatt, så jeg mener det er litt feil å synes det er dumt å bruke "tamrotte" siden ørkenrotter, eller gerbiler, da disse ikke er rotter..

Og i de aller aller fleste tilfeller når det er rødt rundt nesen til en rotte, er det pga porfyrin og ikke blod. Porfyrin blir rødt i kontakt med luft. Og jeg lærte faktisk sist uke hvorfor: Det er nemlig fordi det er i porfyrinen, som blir oksidert i kontakt med oksygen. Litt samme som rusting av jern... Min konklusjon altså...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Litt teit å kalle det rotte når det ikke er det? Hmmm.. Stusser litt på den der:p Er jo ikke noen hunder som heter islandshest heller, for å si det slik:) Merkelige greier:)

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

De hører til musefamilien begge to, men det er jo vi på norsk som har oversatt det til ørkenrotte. Det er jo vanlig med gerbil også, og det er det det heter på engelsk. Men jeg skjønner poenget ditt...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hmmm.. Jaa.. Så de med ørkenrotter har vel egentlig ikke noe her å gjøre? Eller?:/ Syns det er litt rart..:s

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

NEI :P
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Nei, nei :P
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply