Stadig ny...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottemamma1

Stadig ny...

Post by Rottemamma1 »

Hei igjen.

Jeg synes det står veldig mye spennende her inne som jeg ikke ante noe om fra før..
Og jo flere spørsmål dukker opp.
Hvor lenge er rottene deres ute om dagen? Er det noen øvre grense liksom? Mine sønner vil ikke ha den inn i buret...men den sovner aldri ute sammen med dem. Når den kommer inn er den utslitt og sovner med en gang..

Og hvordan blir de kosete? jeg mener rolige og kosete.. Denne er snill som bare det, men aktiv hele tiden ute. Løper enten rundt på sofaen eller virrer rundt inni genseren våres hele tiden. Liksom aldri noen pause..

Og sist men ikke minst. Er det vanlig at de biter? Synes det er så mange som klager over aggressive rotter her...

Og om dere lurer...ja vi har bare en, men det blir etterhvert en venn til vår lille Rotti. :D

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Ja og en ting til.. Jeg synes det høres ut som det er så mange som sliter med introdusering.. Jeg begynner nesten å lure litt. Hva om jeg får en til og de ikke vil være semmen. Så sitter jeg der med to ensomme :o . Den jeg har nå er 6-7 uker og har vært alene kun 1 uke.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg har aldri hatt noen introduksjons problemer med baby rotter inntil voksne :)

Har desverre hatt et par som har bitt, men det er 2 ut av mange rotter.

Tror det er bare sunt for rotta å være ute mye, spesielt når den bor alene ennå. men de trenger jo ro og fred de også, og tilgang til mat og vann :)

Når de er unge er det mye sprett, noen har da ikke tid til kos, mens andre har mer ro i kroppen og kan skvise inn litt tid til kos.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Du har vell jente? Jenter er som oftest veldig enkle å introdusere med andre, i alle aldre. Men jo yngre, jo enklere.

Det er ikke noen grenser på hvor lenge de kan være ut, ha dem ute så mye som mulig! Jeg har mine rotter noen gager ute 6-7 timer om dagen.

Det er ikke så uvanlig at små spretne rotte jenter ikke vil kose. Jenter er mye mer aktive en gutter, men de fleste jenter blir også litt roligere når de blir litt eldre. Du kan jo ha henne på fanget, samtidlig som du gir henne godbiter, hvis hun vil ha godbiter utenfor buret da ;)

Lykke til ;) :D

ps! Noen godbiter som alltid har funket på mine rotter er yougurtdrops og mais :bravo:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Hei igjen og takk for svar.

Jeg har en gutt! :D Men det blir vel ikke sååå stor forskjell kanskje.
Er det mulig å lære dem å ikke tisse og bæsje ute?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvis du får tak i en annen gutt ganske snart vil det være en fordel :) En pubertetsrotte kan nok være ganske anmassende for en ny, liten en. Jeg har aldri hørt om tilfeller hvor det har vært problemer å introdusere hanner for hverandre så lenge de er små.

Hvis du har mulighet til å gi han en "utedo" kan det kanskje hjelpe - for eksempel et reisebur med strø i bunn som du kan legge bæsjen hans i. Da finner han forhåpentligvis ut at det er der han skal legge det fra seg.
Tissingen er det verre med. Rotter tisser vanligvis nokså ofte, og de færreste gjør det på rottetoalettet. Hvis du har den lille gående ute i lange stunder av gangen er det nokså urealistisk at han ikke skal legge fra seg dammer, også når han blir stor. Men de tisser mindre ofte når de ikke er nervøse :)

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Når blir den pubertetsrotte?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Fra ca. 3 måneders alder, tror jeg. I alle fal gjalt det flere av mine.
:rottehode:

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Jeg lærte en av rottene mine å ikke gjøre fra seg ute, verken tissing eller bæsjing.. Jeg begynte med treningen da han var liten, og når jeg så han "ruga" seg til på sofaen for å gjøre fra seg, så forta jeg å bære han opp og satt han raskt inn i "tissehjørnet" i buret, så han fikk gjøre seg ferdig der. Da han var ferdig, fikk han komme ut igjen.. Til slutt skjønte han poenget, og da jeg kom for å hente han ut av buret løp han en tur ned i tissehjørnet og gjorde fra seg før han sprang ut til døra på buret, så det går ann med litt tålmodighet :D Men nå har jeg 10 rotter, så har ikke tid til det igjen, men var veldig fornøyd med at han ble så renslig! :thu:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Kjempeflink :thu: . Noen av rottene mine har gjort det samme, men bare noen, IKKE alle
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Mine var flinke i begynnelsen til å gjøre fra seg på den delen av sengen hvor det var håndduk, men nå gjør de ikke det lenger! Og de vil heller ikke bruke do inne i buret sitt! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å venne dem til med det...

Post Reply