Bli med over alt?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Bli med over alt?

Post by BabyLizz »

Hun på Zoobutikken jeg kjøpte Amigo på, sier at hun pleier å ha med seg rottene sine "hvor enn hun skal". Hun sa at det var kjempefint om jeg ville ha ham under genseren eller lignende når jeg gikk tur (om det ikke var veldig kaldt, da) og når jeg er på besøk hos andre, kjører bil osv.. Hva mener dere om det? Amigo har vært i bil en gang (zoo-hjem, ca en time) og han sov hele veien i en kasse jeg fikk med. (Jeg måtte jo se litt inn til ham av og til.. Hihi!)

Hva syns dere om å ha med rotten under genseren/lommen/vesken når dere er ute? Om det ikke er noe galt i det så vil jeg gjerne det, for Amigo ser såååååå lei seg ut når jeg må dra fra ham! Han står med de søte "hendene" sine på gitteret ved utgangen og bare stirrer på meg:/ Og slik står han også når jeg kommer tilbake. Tviler på at han står slik hele tiden fra jeg drar til jeg er hjemme, men han kommer pilende med en gang jeg er innenfor rommet.

Han gjør dette uansett hvor jeg skal, men når jeg er hjemme har jeg ham med meg over alt. Slik som nå; han ligger og sover på magen min mens jeg "nerder" meg foran dataen=)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er to sider ved denne saken, det ene er hva som er bra for Amigo, og det andre hva som er bra for omverdnen.

Når Amigo er tam nok kan han opplagt tas med ut - under klærene om vinteren, eller i en lomme/på skulderen om sommeren. Rømmingsfaren vil alltid være der - for eksempel hvis han skulle bli skremt av et dyr, eller falle av deg. Derfor, skal du ha ham med ut ville jeg anbefale å venne ham til å gå med sele.

Den andre siden av saker er hva venner og beskjente sier om å få ham på besøk ;) Det er nok ikke alle som er like begeistret for å få hjem et dyr som sannsynligvis tisser i sofaen, bæsjer på gulvet og gnager på bordkanten. For ikke å snakke om at selv om den du kjenner i familien er begeistret for rotter, kan det hende andre er redd for dem, eller allergiske.
:rat:

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg mener selvsagt kun å ta ham med meg til de som ønsker det:) Så det er egentlig ikke så ille det, da? Jeg skal jo selvsagt ha han der det er varmt og trygt=)

Sele kan vel være litt skummelt med tanke på katter? Selv har jeg to stykker, som selvsagt ikke får lov til å være på rommet mitt:)

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Da jeg var 16 år (for hundre år siden) hadde jeg en rottejente som jeg tok med meg over alt. Jeg gikk med avisen (Aftenposten) og hun lå i armen på jakka mi og sov hele avisrunden. Det morsomste jeg visste på den tiden var å gå innover frognertrikken med rotta på skulderen, slik at halen hennes hang ned. Alle de gamle damene som rygget bakover i trikken da de så rottehalen - priceless :-)

Jeg hadde henne med på skolen, og mattelæreren min insisterte på å ha henne på skulderen sin hele mattetimen. :-) På konfirmantforberedelsen gikk hun fra skulder til skulder der vi satt i hesteskoform.

Den eneste gangen jeg så på det som et problem å ha henne med var da hun hadde litt løs mage.... Det luktet ikke særlig godt av jakka mi da...

De rottene jeg har i dag ville jeg aldri funnet på dette med. Kanskje mest fordi jeg er blitt voksen og har opparbeidet meg evnen til å forutse konsekvenser jeg ikke er villig til å risikere.........

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Åååååh, så koselig det hørtes ut..! Amigo vil aller helst holde seg til meg, da. Setter jeg ham ned en plass bæsjer han og kommer løpende opp til meg for å få kos og hvile. Selvsagt skal han lukte på haken min først:) Han er også med meg over alt i huset (unntatt på do; han er glad i vann!)

Jeg tror jeg kommer til å ha ham med meg de stedene hvor jeg er ganske trygg, i alle fall:) Men en sele vil jeg absolutt invistere i!;) Jeg får vel tak i det på zoo-butikker?=)

Tusen takk for svar!;)

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Vil abre si at sele funker ikke noe bra, hvertfall ikke på mine. De klarer å rygge og gnikke sge ut av dne med en gang. Så ville ikke stolt på at det skal holde rotten noe særlig.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har hatt rotter som jeg har hatt med meg over alt jeg :) Min første rotte Jus, ble med ,ja over alt ;) Men så er jo også dette noen man må vurdere på rotten.
Jeg slipper jo mine rotter løs ute om sommeren, med tilsyn selvfølgelig, og når jeg vil at de skal komme så kommer de 8) Jeg passer selvfølgelig på at det ikke er noen sprekker og sånn der da, for har hatt en rotte som la seg nedi et hull, og det tot en stund før jeg fikk lokka han ut ja :roll:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Re: Bli med over alt?

Post by MiljamJenta »

BabyLizz wrote: Amigo ser såååååå lei seg ut når jeg må dra fra ham! Han står med de søte "hendene" sine på gitteret ved utgangen og bare stirrer på meg:/ Og slik står han også når jeg kommer tilbake. Tviler på at han står slik hele tiden fra jeg drar til jeg er hjemme, men han kommer pilende med en gang jeg er innenfor rommet.
Er det en grund for at Amigo står alene? Kanskje du ikke hadde fått så dårlig samvittighet når du dro fra ham vis han hadde hatt en kompis? :)
Rotter er flokkdyr og mennesker kan ikke erstatte en annen rottevenn ;)
Skaff deg en rotte til! :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Bli med over alt?

Post by Stine »

MiljamJenta wrote:
BabyLizz wrote: Amigo ser såååååå lei seg ut når jeg må dra fra ham! Han står med de søte "hendene" sine på gitteret ved utgangen og bare stirrer på meg:/ Og slik står han også når jeg kommer tilbake. Tviler på at han står slik hele tiden fra jeg drar til jeg er hjemme, men han kommer pilende med en gang jeg er innenfor rommet.
Er det en grund for at Amigo står alene? Kanskje du ikke hadde fått så dårlig samvittighet når du dro fra ham vis han hadde hatt en kompis? :)
Rotter er flokkdyr og mennesker kan ikke erstatte en annen rottevenn ;)
Skaff deg en rotte til! :)
Hun skal det :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja ! , desverre leste jeg denne tråden først :oops: beklager
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg skal skaffe en rotte til, ja:) Blir kanskje ikke helt med en gang, men det skal ikke gå en uke før jeg gjør det i alle fall:) Forhåpentligvis allerede i morgen=)

Tusen takk for svar^^,

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

hvordan går det med Amigo? Har det blitt en rottevenn? :pir:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Nei, men i DAG skal vi til byen, og da regner jeg med at det blir ordnet=) Håper jeg får tak i en som ikke er så veldig lik Amigo da.. Vil jo kunne se forskjell=) Haha=) Jeg vil skrive et nytt innlegg om de to med en gang de har møttest:D

Beklager for å virke useriøs når jeg kun kjøpte en liten baby altså.. Men det er vel langt mer viktig at jeg hørte på dere og gjorde noe med det?:) Håper det ikke gjorde slik at dere tenker feil om meg.. Jeg vet at jeg ikke har erfaring, men en gang må jo den komme=) Det viktigste er jo at Amigo (og snart den nye rotta! tihi!) koser seg:)


Gleeeeeeder meeeeeeeeeeeeg!=)

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Ingen som ser ned på deg av den grunn, alle kan ikke vite alt og man lærer stadig nye ting ;). Flott at Amigo får en venn!
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Det er bra:D Jeg skal gi dere full oppdatering og legge ut massevis av bilder etterpå=) Hihihihihihi:D Jeg gleder meg syk snart!=P

Post Reply