Hannrottene mine sloss

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Hannrottene mine sloss

Post by Tiannina »

Jeg har tre rotter, Oscar på 9 mnd, Oliver på 8 mnd og Bailey på 5 mnd.
De har småsloss litt innimellom, men alle har vært gode venner.
(Lagt merke til at Bailey er den som er mest dominerende)

I det siste har Oscar og Bailey begynt å sloss ofte!
De skriker og jager hverandre både i buret og når de er ute, men innimellom er de venner og ligger og sover sammen igjen.

Jeg har sett de lekesloss før og dette er ikke som det, det er verken jeg-vil-leke slossing eller jeg-skal-drepe-deg slossing, men en mellom ting, og det både høres og ser veldig voldsomt ut.

Og i tillegg har jeg Oliver, som er delevis "handicappet", han holder seg unna dem når de sloss, men de har begynt å plage og bite ham også!
Ingen av dem har blitt skadet (synlig ihvertfall), men jeg er redd de kan skade hverandre hvis jeg ikke gjør noe..

Jeg vil helst slippe å gi bort en av dem, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre hvis det ikke blir bedre..

Bailey hugger også ofte tak i fingeren min hvis jeg stikker den inn til dem, noen ganger har han bitt så hardt at det har begynt å blø, men det er vel kanskje fordi jeg ikke har så god kontakt med ham, og at han kanskje er litt redd, jeg vet ikke. (Fikk ham da han var over 5 uker og han var ikke sosialisert noe særlig)

Noen som har hatt lignende opplevelser/vet noe om dette?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Hei! =)
Jeg hadde også det samme problemet med Herman og Kevin en stund, men hver gang jeg så de sloss, skilte jeg de fra hverandre, og satt de hardt og bestemt ned, mens jeg sa et tydelig "Nei". Jeg gjorde det ca. 5-6 ganger før de sluttet. Nå lekesloss de innimellom, og ligger alltid og sover og koser sammen. Det hender at de vasker pelsen til hverandre også. =)<3

Du kan jo prøve samme metode og se om det virker. ;)
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Ja takk :)
Har gjort det, men skal prøve å være litt mer bestemt:)

Aww^^ Min Oliver er den som lissom tar vare på de andre^^
Han har også blitt veldig god venn med en av hunnrottene til venninna mi :D Hun tar seg av ungene sine og Oliver hvis han går bort til dem:D
Han bryr seg ikke noe om hunnrottene når det gjelder parring, og han har virkelig blitt venn med Jedda :D Og det er jo litt spesiellt^^
men kan jo hende at han her sånn pga av at han er litt handicappet, ikke vet jeg..

:rottehode:
Last edited by Tiannina on 23 Oct 2008, 20:45, edited 2 times in total.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Der har det jo mye å si om agrresjonen er miljøbetinget, eller om det er genetisk. Mange rotter går igjennom faser. I ungdommen vil mange få et mer voldsomt utrykk, med mye slossing. Men om det er en som blir plaget, og han igjen har bitt deg, er det noe jeg ville behandlet varsomt. Rottebittfeber er noe som kan forekomme, selv om det er skjeldent, så det er aldri bra at det skjer. Og er han utrygg og generellt skvetten, kan det jo hende at du må bruke mye energi og tid på å sosialisere. Om du velger å gjøre dette, vil det jo etterhvert være en vurderingssak hva du videre skal gjøre. Det er i utgangspunktet vanskelig å få omplassert rotter med slike problemer, og de fleste har jo mer en en rotte fra før.
Jeg har erfaring med dominante rotter, min ene er fremdeles aleneboer, dog nå som "tante", i påvente og håp om at han da kan introduseres med de andre. Slike tilfeller er vanskelige å vurdere, og grensene hos oss alle er ulike, hos meg går grensen ved biting (av meg og andre rotter), og agrresive tendenser ovenfor burkamerater. Da blir den rotten det gjelder skilt fra flokken, og så vurderer jeg videre derfra hva som kan gjøres. Eneste jeg kan råde til, er å ikke ta for mange sjanser ved å la det utvikle seg...
Kansje ikke så mye til hjelp, men dog. Lykke til! :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Baily på 5 måneder er nok kommet i hormonalderen og vil ta over verden... Slåssingen er nødvendig for å etablere hierarkiet nå som Baily er voksen og ikke bare barn lenger. Problemet er at det er vanskelig å vite hvor alvorlig det er ut fra en beskrivelse.

Jeg tipper at den eldste av rottene dine er sjefen, alfa'en, og at Oliver blir glefset til og på rett og slett fordi spenningen er høy. Stort sett sier man at så lenge det ikke er sår etter kampene kan man ta det med ro. Men det å gå rundt med følelsen av at noe bygger seg opp til en heidundrende kamp er ikke godt... Har du noen i nærheten med rotteerfaring som du kan få til å se på gjengen din, og si om de er bekymret?

Hvis du (og eventuelt rådgiveren din) mener at Baily er unormalt dominant og ikke egnet til å bli noen ny alfa, kan du vurdere å kastrere ham. Det koster naturligvis penger, men ikke så mye mer enn å få lappet sammen en lett skadet rotte hos veterinær etter en kamp...

Hvis du bestemmer deg for å vente og håpe at det går over, så blir det ofte bedre etter noen uker. Forhåpentligvis varig! Men du skal være OBS på at forbedringen kan være midlertidig.
:rat:

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Tror for det meste at han er redd..
Han var veldig redd da jeg fikk han, og jeg aner ikke hvordan han ble behandlet før han kom hjem til meg.. (Kjøpte ham i dyrebutikk som får dyrene fra sverige, så jeg aner ingenting om foreldrene)
Virket ikke som om han var sosialisert i det hele tatt, han skrek da jeg prøvde å ta i ham og fikk panikk da jeg løftet ham opp..

Jeg spurte på dyrebutikken om de kunne ta ham tilbake, men de sa at mange rotter er sånn, men at man lett kan få kontakt med dem..

Han har blitt litt bedre nå, men er vanskelig å få kontakt med en rotte som gjør alt for å komme bort fra meg..

Når jeg har dem ute, kommer han ofte bort til meg, men stikker så fort jeg prøver å kose med ham.

Han biter stort sett bare når jeg stikker fingrene inn i buret, jeg har også gitt dem godbiter sånn, så kanskje han tar fingeren min for å være mat?

Jeg burde bruke mer tid på sosialisering med Bailey, men jeg aner ikke hva jeg kan gjøre når han får panikk og gjemmer seg.. Jeg har prøvd å gå rundt med ham på skulderen og snakke med ham, men han ser alltid etter en måte å få hoppet ned på..

Etter at Oliver ble syk, har jeg brukt mye tid på ham, og han er den snilleste og mest kosete av rottene mine, og at en av rottene mine er syk og en annen biter og ikke vil la meg kommer nær er frustrerende og jeg aner ikke hvilke fremgangsmåte jeg burde bruke for å få Bailey mer tam..

Jeg tror muligens at hvis Bailey hadde kommet til noen med veldig god tid og tålmodighet, med friske rotter hadde det muligens gått litt bedre med tammingen.. men jeg får se hvordan det går..

Takk, skal observere og prøve hardere å få ham til å være vennen min :P
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Før Bailey kom inn i familien, kranglet Oliver og Oscar stort sett aldri og ingen av dem har vist særlig dominanse, så jeg tror rett og slett av ingen av dem har vært/er alfa-typer.

Jeg går rundt å bekymrer meg for at de skal bli skadet..

Nei, er bare meg og ei venninne som har rotter (som jeg kjenner) rundt her.. De på dyrebutikken har jo ikke så mye peiling..
Er en dyrlege som er spesialist på rotter og andre gnagere på elverum, så jeg kan jo prøve å ringe ham.. men vet ikke om han vet noe særlig utover sykdommer og symptomer..

Tror hvertfall bitingen hans er fordi han ikke var sosialisert og var over 5 uker da jeg fikk ham og at han er litt redd fortsatt, så tror ikke kastreringen hjelper på det.. men kanskje på at de sloss..

jeg får vente å se.. hadde vært fint å sett hvordan han hadde vært i hus med andre hanner.. om det er rottene mine som ikke går sammen, eller om han bare er sånn.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Ok, lykke til ^^
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hmm, jeg har hatt flere rotter fra dyrebutikk, og flere av de igjen som er fra Sverige, men de har ikke bitt (med unntak av en som gikk helt av hengslene og måtte avlives). Friske gode rotter skal ikke i utgangspunktet bite for å markere seg uansett nærvøsitet. Flere av de jeg har hatt har kommet som store rotter fra butikk, skjelven og tydelig engstelig, men har altså brukt tennene som løsning. Kansje som matmor sier, en kastrering ville vert verd forsøket? Men en rotte som biter i det heletatt, er jeg litt skeptisk til...
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg ville kanskje ha forsøkt å kastrere, siden det kanskje vil redusere slossingen (siden du har en spesialist i nærheten så burde jo rotta være i trygge hender ang det - er ikke mange som vil kastrere så små dyr).

Og når du får ham tilbake er han kanskje dopet også, og da kan du jo ha ham på fanget og kose mye med ham.. Dette fungerte på katten min som egentlig var helt vill (fant henne ute på hovedveien når hun bare var 2 uker stakkar..)

Når han kommer mer og mer til seg selv, så er du hos ham. Det burde gi en trygghetsfølelse:)

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

hmm.. Jeg har tenkt veldig mye på det, men aner ikke hva jeg skal gjøre..
Jeg kan kanskje ringe dyrlegen eller ta ham med så dyrlegen får sett på ham og sånn..
men det at han biter da.. jeg tør ikke stikke fingrene inn til ham lenger.. og han er ganske redd meg.. I går brukte jeg en halvtime på å prøve å lokke ham ut fra under kommoden min.. men til slutt ga jeg opp og dyttet noe under for å skremme ham frem, da nærmest hyperventilerte han da jeg løftet ham inn i buret igjen..

Hvis jeg velger å prøve å kastrere ham, håper jeg virkelig at det funker:)

Oliver en av de andre, ble syk da han bare var to mnd gammel (april) og da var han fortsatt litt skeptisk til meg og ville ikke bli kost med, men i løpet av de neste 4-5 mnd var jeg mye med ham hos dyrleger både her jeg bor, en dyrlege 10-15 min unna og til slutt spesialisten på elverum, og da ble han mindre redd.

Da han ble syk gikk han rundt og rundt og rundt og slengte med hodet og var bare rolig da jeg holdt ham. Da jeg la ham i buret for kvelden ble han urolig og nervøs igjen, så det endte med at han sov i senga med meg om natten, og jeg tror at det hele med soving sammen og at jeg hadde med ham så mye rundt har styrket båndet mellom oss :)

Så hvis jeg velger å kastrere Bailey håper jeg at det kan hjelpe meg å få et bedre bånd med ham..
men det er synd hvis han ikke går bra med de andre guttene mine etter det da :|

Kan han forandre adferd hvis han bor med flere/færre andre rotter?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Rotter reagerer absolutt på personligheten til burkameratene sine. Men hvis kameratene ikke plager ham spørs det jo om han får det bedre av å få en annen kamerat, eller flere :?

Noen rotter takler ikke å stå sammen med andre. De blir roligere av å være i bur alene, men det er ikke bare-bare det heller :( Det krever veldig mye oppmerksomhet å ha en alenerotte. Det blir spesielt vanskelig hvis du er engstelig for å håndtere ham! Det er jo ikke noe liv for en rotte å bare se verden fra innnsiden av et bur. Dessuten kan det gå ut over immunforsvaret når rotter står alene. Og hvis man ombestemmer seg senere, er det vanskelig å introdusere ham for den gamle flokken.

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

De to andre virker ganske "svake" i forhold, de er ikke så "voldelige" som Bailey.

Jeg tør å ta i ham, men stikker ikke hånden inn gjennom sprinklene lenger, siden han biter da. Men når han er ute og jeg har hele hånden inni buret går det greit, han biter ikke da.
Det er bare det at han får panikk hvis jeg prøver å løfte/holde ham..
og hvis jeg setter han på skulderen min, sitter han stille i noen få sekunder, så prøver han å komme seg vekk fra meg..

De krangler værst om natten og det ser ut til å bli verre,
i natt holdt de på lenge og løp rundt og skrek,
jeg snakket til dem med de reagerte ikke, så jeg sto opp og skrudde på lyset.
Da bare stirret de på meg. Oliver lå på ryggen og begge de andre sto rundt..
og i går kveld gikk Bailey løs på Oliver og var skikkelig voldsom, jeg gikk bort til buret og da gikk han plutselig over til å pusse ham.. O_O

Hvordan tror du han hadde reagert hvis jeg hadde hatt flere?
Hadde han blitt verre? Eller kanskje litt mer "nervøs"/rolig, fordi det er flere som kan ta igjen?

Jeg vil ikke ha ham som alenerotte.. Oscar var alene i to uker, etter at vennen hans måtte avlives og jeg ventet på at den nye rotten skulle komme, og han ble så deprimert og trist, jeg fikk helt vondt av å se ham sånn.. Så hvis det fortsetter og kastrering ikke hjelper, kommer jeg nok til å prøve å omplassere Bailey.. selv om at jeg vet at det er vanskelig.. men vil heller prøve å gi ham bort til et godt hjem, enn å holde ham alene resten av livet, eller å avlive ham..
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

jeg snakket til dem med de reagerte ikke, så jeg sto opp og skrudde på lyset.
Da bare stirret de på meg. Oliver lå på ryggen og begge de andre sto rundt..
og i går kveld gikk Bailey løs på Oliver og var skikkelig voldsom, jeg gikk bort til buret og da gikk han plutselig over til å pusse ham.. O_O
Det er ikke noe godt tegn at de ikke slutter ved tilsnakk, men heldigvis reagerte de på lyset. Hadde det vært virkelig ille ville Baily ha fortsatt, og du ville sett skader.

Det skal mye til at Baily blir roligere av å få flere rotter i buret, tror, jeg. Et eneste måtte være hvis han fikk en sjef som var rolig, men så mye tøffere at det ikke ble disputter. Men det er ingen garanti for at han ikke fortsetter å hakke på de andre rottene.

Hvis du frykter at det ender i blodbad ser jeg ikke noen andre muligheter enn kastrasjon, dessverre. Kanskje noen andre har tips. Hvor lenge har de holdt på slik?
:rottehode:

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Det har holdt på i noen uker, og oppsto helt plutselig..
Skal ringe dyrlege og snakke med ham en dag,
regner med at det blir kastrering..

Da jeg kjøpte ham trodde jeg at Oscar kom til å ta styringen fordi han er eldst, men sånn ble det ikke.. før Bailey kom var det ingen spesiell som bestemte i buret mitt og de kranglet sjelden..
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply