når jeg koser med rottegutten min, Micha, "vifter" han md halen sin, den går liksom som en propell, frem og tilbake, opp og ned . dette er bare når jeg stryker han fra hodet og nedover mot halen og når jeg klør han bak ørene og på nakken. er det noen som hvet hva det kommer av???
Å riste på halen er et signal om at han føler seg litt utrygg eller usikker, og ønsker å vise deg at han ikke utgjør noen trussel for deg. Når du stryker ham over nakken oppfatter han det som en dominanshandling fra din side. Det kan sammenlignes litt med når hunder gjesper, som også er et "dempende signal". Man ser også ofte rotter som riste på halen når de blir veldig opphisset over noe, f.eks nye ukjente steder eller ukjente lukter.
!!!! rart, han er ikke redd meg eller noen ting, han kommmer løpende til meg når jeg kommer til buret, og når han og broren hans er i senga kommer han til seng kanten og venter på at jeg skal ta han opp og kose med ham. det kan ikke være at han er redd broren sin? får det har bare skjedd med han når jeg har kost med han når broren er i nærheten. broren hans er nemmlig den domminante av dem, han er nemmlig veldig serk, og er nesten alltid den som vinner slosskampene.