Hva skal jeg gjøre!? :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Hva skal jeg gjøre!? :(

Post by Frida96 »

Hei!
Herman og Kevin har alltid vært litt kranglefanter. Men nå begynner det å ta av helt.. Jeg kan ikke ha begge i genseren samtidig, og de kan ikke ligge i samme hengekøye, uten at Kevin er slem mot Herman. Han ligger og klynker og piper, mens Kevin, som både er større og kraftigere.
Sist jeg badet Herman (i går) la jeg merke til et ganske langt og dypt sår. Jeg ble først veldig redd. Jeg går ut i fra at det er pga. Kevin, men jeg er ikke sikker. Nå, da jeg badet Kevin, la jeg merke til noe som liknet på blod, to steder i pelsen hans, men uten tegn til sår. Hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke skille de, og la dem bo i hvert sitt bur; De er tross alt flokkdyr. Jeg kan heller ikke kjøpe fler og fordele dem i hvert sitt bur med Kevin og Herman. Jeg har rett og slett ikke tid til å ta ansvar for mer enn de to. Og å kvitte meg med en av dem er utenkelig. Hva skal jeg gjøre? :(
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Hvor gamle er de?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg lurer på hva som får deg til å være usikker på om såret på Herman ble laget av Kevin? Er det noe i buret deres som kunne rive opp et slikt sår? Og hvordan ser det ut og er plassert?
Og hva er det Kevin gjør når Herman piper etc.?:
Han ligger og klynker og piper, mens Kevin, som både er større og kraftigere.
Det er ikke sikkert du kunne høre noe spesiellt da såret ble laget, selv om det var et kampsår. Rotter skriker ikke nødvendigvis fordi om de blir bitt eller klort opp, og hvis du har å gjøre med en rotte som biter selv når provokasjonen er liten, er det ikke sikkert du hører noe særlig forutgående kamplyder heller :|

De vanligste skadene jeg har lest om og sett i forbindelse med rottekamp er:
*Rifter/flenger, ca. 2 cm lange, hovedsaklig på flankene/skulderparti forpart, går gjennom huden men sjelden ned i muskelen
*Dype huggsår fra fortenner, i rygg eller på mage - jeg har også sett det på snuten (det siste i forbindelse med at en av rottene mine utviklet mataggresjon)
*Kloremerker i ansiktet

Hvis det er gått så langt at det blir skader går det ikke an å holde dem i samme bur uten å gjøre noe drastisk: kastrering. Spørsmålet er om du må kastrere en eller begge. Det hender visst at kastraten begynner å lukte "damerotte" og derfor ikke får fred fra seksuell trakassering fra intakte hanner etterpå. Det skal sies at jeg ikke har sett noe slikt med de fire kastratene jeg har hatt, så jeg ville ha forsøkt med Kevin først.

Hvis du ikke har noen sannsynlig forklaring på hvordan Herman ble skadet uten at Kevin var involvert, ville jeg satt Herman i sykebur og bestilt veterinærtime til Kevin med det samme :(

Det høres litt rart ut med dette blodet i pelsen, med mindre Kevin har helt lys pels, for på en mørk rotte har jeg aldri sett blodflekker på den måten. Blod i pelsen uten at du finner sår - kan det stamme fra den rotta som var skadet? Ellers har jeg forvekslet rester av avføring i pelsen med sårskorper et par ganger, før jeg fikk sett nærmere på det.

Håper det går bra med Herman :thu:

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Takk for svar.

De er brødre, og ca. 6 måender gamle.

Jeg har bare 'trygge' ting i buret, altså ingen ting der han kunne rive seg opp på. Jeg trodde alt var bedre, men i går, da jeg igjen badet Herman, oppdaget jeg et nytt sår på ryggen hans! :(
Denne gangen var det ikke så stort..
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

"Blodflekker" kan også være poryfin, som er det samme som snør hos rotter. Mine har hatt det og det ser ut som litt rosa-aktig blod uten klumper. Hvis rotten har vært litt snufsete i det siste kan det kansje være det...
Aurora

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg tror egentlig det ikke er så uvanlig at de har små sår, rottene mine får noen ganger sår av de andre etter at de har vasker hverandre!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Rottatui2

Post by Rottatui2 »

Jeg hadde to gutterotter en gang i tiden, brødre. I starten gikk de jo kjempebra sammen! Men jeg måtte skille de til slutt. For det som så ut som uskyldig leking i starten utvikla seg fort til noe mer. Den minst dominante rotta fikk til slutt ikke tilgang til maten av den andre..
Synes dette var kjempeleit, men virka som de begge fikk det bedre da de kom for seg selv egentlig.. :?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ja, hvordan går det egentlig med de to? Har du kastrert den ene eller begge?

Rottatui2

Post by Rottatui2 »

Det ble til at de bodde hver for seg resten av livet.. :? Var ikke noe glad for dette. Forhørte meg med dyrlege osv, så ble faktisk anbefalt dette.

fimmlefelix95
Sofaspiser
Posts: 148
Joined: 05 Apr 2009, 21:24
Location: oslo

krangling

Post by fimmlefelix95 »

hei :)
mine rotter er også noen små kranglefanter! når de piper så er det sannsynelig fordi de vasker hverandre.hvis du ser at en rotte er oppblåst elle noen andre tegn til at de skal slås klapper du hardt i hendene. pass litt på og hør litt etter.. blir det alvorlig foreslår jeg at de sover i hvert sitt bur i en uke .Ser du noe forskjell synnes jeg du burde kastrere dem . siden de er natt dyr er det da de er mest aktive da .. det er ikke noe farlig for de og være fra hverandre på natta .. mine rotter gjorde det i en uke :)
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Post Reply