Luna biter..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Luna biter..

Post by Sedra »

Jeg fikk en hetterotte da den var 2måneder. Da jeg fikk henne var hun veldig nærvøs og var ute etter å bite. Jeg tenkt at det bare var fordi hun var nærvøs og ny og alt det.. Så jeg satte henne i buret og lot henne være, sånn at hu fikk satt seg te ro.. Men etter noen månder så biter hu fortsatt.. Har noen noe råd på hvordan jeg kan få henne til å slutte å bite?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Biter hun deg til blods, eller bare smakebiter hun på fingrene dine? - Altså gjør det vondt når hun biter?
Mvh Ida S. Eggen

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Hun biter til blods. Hu har bitt meg en gang til blods. Og en gang en annen en. Hu satte tenna i nesa hans...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Og dette gjør hun når du håndterer henne?
Mvh Ida S. Eggen

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Ja. Hvis vi skal løfte henne prøver hu å bite. Eller hvis du har fingern i nærheten a henne.. Hu biter på at som hu kan bite i. Men hu var mye værre før..

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Dessverre avles det mer på utseende enn gemytt, og mange rotter i dag blir aggressive. Men hun kan også være redd, ikke vant til mennesker. Kanskje oppdretteren hennes aldri håndterte ungene? Du kan jo prøve med å holde frem godbiter til henne, biter hun tar du vekk godbiten, men snuser hun, og er interessert, uten å vise tegn til aggressjon gir du henne den. Er dette aggressjon pga at hun er redd, vil hun etterhvert skjønne at hun ikke skal bite, for da får hun ikke godbiten.
Last edited by Topolinis on 25 Aug 2004, 19:23, edited 2 times in total.
Mvh Ida S. Eggen

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Prøver den der nå. Vil så gjerne kose med henne og ha henne ute, utenom å være redd for at hu biter.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Sedra wrote:Prøver den der nå. Vil så gjerne kose med henne og ha henne ute, utenom å være redd for at hu biter.

Lykke til!
Mvh Ida S. Eggen

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

takk takk:)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Topolinis wrote:Jeg er redd jenta di har aggressjon av den arvelige typen
Hva baserer du det på? Hvordan mener du du kan se forskjell på arvelig og ikke-arvelig aggressjon?
Du kan jo prøve med å holde frem godbiter til henne, biter hun tar du vekk godbiten, men snuser hun, og er interessert, uten å vise tegn til aggressjon gir du henne den. Er dette aggressjon pga at hun er redd, vil hun etterhvert skjønne at hun ikke skal bite, for da får hun ikke godbiten.
Godt råd. Kan også funke på "arvelig aggresjon".
Har hun aggressive foreldre, er jeg redd det er lite du kan gjøre..
Dette er jo en hard påstand. Vil det si at du mener at alle rotter som blir aggressive, som også har hatt en eller flere aggressive foreldre, aldri kan vennes av med det?

Jeg ser hvordan sånne misforståelser kan oppstå, fordi spesielt hos hanner med høy testosteronproduksjon (som kan være arvelig) vil ikke "temming" eller avvenning av dårlige vaner være like lett (men, jeg vil ikke si at det er umulig). Dette fordi aggressjonen utløses av hormonene, og for å endre på det må man ende på hormonproduksjonen (f.eks. ved kastrering). Hos hunner vet vi lite om hva som utløser aggessjon, men det kan godt være tilfeller av hormonstyrt aggressivitet også hos dem.

Poenget er bare at dette er vanskelig å si noe sikkert om, og man skal hvertfall ikke "dømme" rotta før det finnes mer info.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Hu er sikkert bare nærvøs... Hu har tross alt flytta 4ganger...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hva baserer du det på? Hvordan mener du du kan se forskjell på arvelig og ikke-arvelig aggressjon?
og resten av setningen:
men jeg kan ikke si noe for sikkert.
;) Jeg vil ikke påstå noe som helst jeg..
Dette er jo en hard påstand. Vil det si at du mener at alle rotter som blir aggressive, som også har hatt en eller flere aggressive foreldre, aldri kan vennes av med det?
Igjen, jeg påstår ikke, jeg bare spekulerer... Forhåpentligvis slutter den å bite når den skjønner at den IKKE får godbiter ved slik oppførsel ;)

Slik jeg har forstått det, og fått fortalt av andre, er det sjelden eller aldri bedring på rotter med arvelig aggressjon, hvis dette ikke stemmer, er jeg glad du retter på meg :)
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det var bare veldig lett å oppfatte det du skrev som at du trodde det var mer sannsynlig at det var snakk om arvelig aggressjon enn andre ting, og at det isåfall ikke var noe Sedra kunne gjøre.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Man kan vel heller ikke udelukke, at det er arveligt? ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Nå har jeg endret på innlegget mitt, så nå kan det ikke tolkes negativt lenger ;)

Sedra: Hvordan gikk det med forsøket?
Mvh Ida S. Eggen

Locked