Aggressiv? Blind? Hjelp meg!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Aggressiv? Blind? Hjelp meg!

Post by BabyLizz »

Jeg kjøpte min herlige Bueno den 24.November, og allerede da nappet han litt i fingrene, men ikke slik at det gjorde vondt. Jeg trodde at det var fordi han kanskje var litt svaksynt, men han virker egentlig ikke slik.. Han løper tvers over rom og alt som er, og følger meg med blikket hele tiden, så det kan vel ikke være det?

Og i sted drev storebroren min å koste med dem inne i buret, og da fløy Bueno rett på ham og bet ham hard i fingeren! Jeg spurte Roger om han kan ha trodd at fingeren var mat, men han sa at det var som om han lenge planla å fly på ham, og han siktet seg godt inn..

Hva kan dette være? Jeg vil jo ikke ha en aggressiv rotte, og jeg vil jo aller helst ikke kastrere heller..

Han er veldig dominant for mine to andre rotter, og egler ofte opp til en liten kamp - uten hyling eller blod altså!

Nå får jeg også snart en liten baby til, og det tørr jeg nesten ikke å tenke på en gang.. Kan noen hjelpe meg??

Han har også bitt meg, Øystein (typen) og Hallvard (lillebror)..

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg har forresten sjekket ham, og han gir ingen beskjed om at han har vondt eller noe sånt. Jeg får lov til å løfte ham opp og alt sånn - ingen problem med det i det hele tatt..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Siden Bueno virker som om han har bitt hardt to mannfolk i din nærhet, er det fristende å gripe til at han reagerer på lukten av hanndyr, også av menneskeslekten...
Kan han ha opplevd noe skummelt før han kom til deg som han forbinder med den lukten, eller det kan rett og slett være at han reagerer unormalt sterkt på mannlige feromoner både fra mennesker og rotter?

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Men han biter jo meg også, og jeg er jo jente så vidt jeg vet :P Han har forresten også bitt moren min.. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre! Han kom fra en Zoo-Butikk, men der håndterte de rottene kjempefint og mye.. De er tydelig veldig flinke med rotter, og har hatt rotter i mange år..

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med ham! En ting er jo å være en alfa, men en annen ting er virkelig å bite oss mennesker.. Tror nok han biter de andre rottene også, men aldri med hyling eller blod da..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Da misforsto jeg - jeg trodde ut fra postingen at han hadde bare nappet deg i fingrene, og bet guttene/mannfolkene :oops:

Det er ikke naturlig for en tamrotte å oppføre seg på den måten :( På en eller annen måte må han oppfatte mennesker som en trussel. Jeg har hørt om rotter som slutter å angripe andre og blir mindre dominante etter kastrering, men ikke at de blir mindre aggressive overfor mennesker. Er det noen her som har andre erfaringer?

Jeg vet det er folk som har klart å avlære en slik biterotte uvanene sine, men det tar mye tid og innsats. Hvis du er utrygg på at han kan ta imot en liten burkamerat snart, har du heller ikke så mye tid. Dersom du ikke har muligheten til å sette av den tiden og innsatsen en forsøk krever, og heller ikke har noen andre som kan overta ham, er jeg redd utsiktene er dårlige for ham :(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Han kan jo være redd og usikker rett og slett. :( Tenk over hvordan du(dere)nermet dere og behandlet den første.Altså i tilvenningstiden!Og så nr to.Det at dere nå er kjent med og vandt til å behandle rottene gjør ikke at den nye kjenn er dere.Tenk litt over det og prøv å gjør det samme med denne som med den første.Ta deg bare av ham,med kos og genserhygge,til han blir trygg! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Er det bare fingrene han biter? Jeg hadde en nymfeparakitt som elsket mennesker, men hatet fingre. Vi hadde han bare et år siden vi flyttet men jeg tror de forrige eierene (hvet ikke hvem siden vi fant ham halvdød i hagen) kansje hadde gjort noe slemt mot ham så han forbant fingre med fare. Han bet aldri noe annet sted heller. Kanskje det er det samme med Buèno?Det var ikke så kjekt, men vi lærte oss hvordan vi skulle få tak i han uten fingre.
:(
Aurora

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Det er som om han tror han er enormt mye større enn oss.. Nå nettopp tok Øystein hånden i nærheten av buret bare, og da angrep Bueno buret, som om han var sikker på at bare han var sint nok, kunne han komme seg igjennom det..

Jeg får lov til å kose med ham og sånn, og han kan ligge på brystet mitt å kose seg, før han plutselig angriper!

Han virker ikke redd, men sint..! Felix er en ganske nervøs rotte, og det er slett ikke slik Bueno er.. Bueno minner mer om enn ildsint kamphund - og tro meg; jeg har en av dem også..

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Ingen som vet hva jeg burde gjøre..? Regner med at ingen her vil direkte anbefale avliving heller, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre! Kanskje en venninne vil passe ham som alenerotte for å se om han roer seg da.. Om han blir bra igjen når hun har ham så er det nok det at han ikke trives sammen med andre? Han er SKIKKELIG sjef i buret og stjeler all maten nesten! Dette er noe han nettopp har begynt med.

Noen andre tips?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg syns igrunnen ikke at du har hatt ham så lenge at du bare kan gi ham opp.Temming og "gjøre trygg" perioden varer lengre enn du har hatt ham syns jeg.Jeg gav deg noen spørsmål,som du kan tenke over og gjerne prøver.Slike ting kan ta tid!Lykke til! :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

En ting er i allefall sikkert, at rene bitt er ikke verken normelt eller tilrådelig. Hadde han som en av mine kastrater, kun gitt advarsler ved å sette tennene intill, puffe seg opp eller slikt ville jeg vært mer tilbøyelig til å tenke at dette kunne gå over. Men de fleste som har hatt rotter som biter, vet at det er vanskelig å plukke av dem. De ser de får kontroll med en type adferd, og klare å endre på det skal godt gjøres. Du kan prøve kastrereing, alenetilværelse, sjekke for sykdommer, men bruk for all del hansker når du skal inn i buret. Å la det gå veldig lang periode med bitt, ville ikke jeg gjøre, det går på helsen din og ikke minst trivselen. Han kan være usikker og redd, men han kan like godt være dominant og agressiv med et voldsomt utrykk. Se det ann litt, og vurder de mulighetene som ligger på bordet. Lykke til!
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har selv en rottedame som har bitt meg til blods flere ganger,helt innpå benet.Hun er den "engstelige" av de fire søstrene,og vil nok helst være for seg selv.Men hun liker også kos!Hun blir to år i februar,og jeg har hele tiden måttet ta spesielle hensyn til henne.Nå er hun blitt roligere og jeg kan ta henne ut av buret og klø henne i nakken når hun ligger i køya.For hun vet nå at jeg ikke forsvinner om hun biter og hun vet hun kan stole på hva jeg har tenkt å gjøre med henne.Jeg forteller ikke dette fordi det er noen paralell til saken her,men jeg vet hvor ekkelt det er å bli bitt til blods.Denne tassen det her er snakk om ble kjøpt 24.nov.,og problemet startet for en stund siden.Da tenker jeg at den gutten har ikke vært hos babylizz lenge.Jeg spurte også et par spørsmål som jeg ikke har fått svar på.Har man rotter,(og har tenkt å skaffe flere),er det viktig at man er løsningsorientert ikke problemorientert.Det er også til stor hjelp å ha en viss mengde tålmodighet. :akt:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Når jeg kjøpte Bueno satte jeg ham inn i buret med en gang etter en times tid med kos under genseren min, mens de to andre var løs på rommet mitt slik at Bueno fikk venne seg til lukten av F og A.

Etter at Bueno hadde sovet og spist og drukket (med andre ord vist at han slapper av) satte jeg dem sammen på sofaen. De snuste på hverandre litt, og etter omtrent et kvarter så sov de sammen under en haug med klær.

Når de våknet, satte jeg dem inn i buret alle 3, og de var perlevenner.

Jeg har alltid holdt på med Bueno like mye som de to andre, og han har alltid småbitt litt, uten at det gjør vondt. Første skikkelige bittet var når han bet lillebroren min, men jeg tenkte at det var sikkert fordi de ikke var så godt kjent enda.

Men så bet han moren min, storebroren min, typen og til slutt meg. Nå nettopp tok jeg en blyant i hånden min slik at den fikk lukten av meg på, og så tok jeg den inn i buret (holdt den mellom sprinklene) og da angrep Bueno og holdt så godt fast at jeg nesten ikke fikk den ut!!

Blyanten så ikke ut, og jeg tenker med grøss på hvordan fingeren min hadde blitt om det var den..!

Muligens får han komme til en venninne av meg å være der som en alenerotte, for nå nettopp angrep han Amigo igjen.. De sover sammen om natta, men ingen av de andre guttene får fred når de er våkne! Det er alltid erting og knuffing, og Bueno stjeler all maten - selv om han har spist mer enn nok. Han stjeler det bare for å stjele, virker det som..

Jeg er flau over å si dette, men likevel:
Jeg er faktisk redd for å ta hånden inn i buret å hente matskålen til og med! Og ikke har jeg så veldig lyst å løfte opp noen av de andre heller, så jeg gruer meg til å løfte dem ut av buret for å bære dem inn på badet så de kan være fri.. Bueno løfter jeg forsiktig opp på skulderen min, og der er han helt grei - men jeg tørr ikke å holde ham slik jeg holder de andre.. Trist, men slik har det blitt..

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med, desverre. Har vært heldig og sluppet biterotter, annet enn kanskje med unntak av Ludde, som ikke var så ille og som aldri var direkte agressiv mot meg, bare fant på å bite når han sa ifra om at nok var nok.
Men det med blyanten... Mine jenter bilter ALDRI, verken med hånden inni buret eller fingre stukket gjennom sprinklene, men andre ting som blir stukket inn der ber jo om å bli tatt og forsøkt maltraktert og helst også stjålet med inn i buret. Der tror jeg mye av tolkningen avhenger av kroppspråket han viste da det skjedde.

Jeg skjønner veldig godt at du er nervøs for å bli bitt. Hadde det vært meg tror jeg jeg hadde anskaffet et par gode arbeidshansker som du kan bruke når du skal inn i buret han er i. Som folk her sier, hvis han biter og oppnår det han ønsker ved at du da lar ham være i fred, er det ikke greit. Da trenger han å lære at han ikke får det som han vil med å bite. Og hvis han plager de andre for mye kan du jo ha ham i eget bur og lufte de sammen en stund og se om det bedrer seg...
Uansett lykke til :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Han hadde det samme "ville blikket" mot blyanten som han har når han ser særlig kjæresten min. Han tar sats og fyker på buret og ser ut som han aller helst vil drepe! Han var ikke nysgjerrig på blyanten, men sint.. Jeg vil ikke at han skal ha det slik, og jeg vil heller ikke at mine to andre guttet skal bli offer for ham noe lenger..

Jeg skal se det an i dag, og kanskje sette ham bort til en venninne en stund:)

Post Reply