Klikkertrening?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Klikkertrening?

Post by Nikita »

Hadde vært flott å få noen innspill av deg kanskje siden du har holdt på med klikkertrening en stund? Jeg tar hvertfall mot noen tips om du har noen? :lol:
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Klikkertrening?

Post by MereteAH »

Selvsagt vil jeg dele, men foreløpig har jeg ingen erfaring å snakke om når det gjelder rotter. Får nok vente til jeg kan få nye, unge rotter som jeg kan klikkertrene fra 5 ukers alder, da vedder jeg på intet vil være umulig, med deres høye intelligens og matglede. Enn så lenge er jeg spent på å høre fra noen som har fått til noe med rottene sine her på forumet!
MereteAH

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Klikkertrening?

Post by MereteAH »

Klikkertrening er en livsfilosofi jeg har levd med i 12 år. Det ligger filmer av oss her: http://www.youtube.com/user/freestylebrakar
som du kan titte på så lenge, om du vil. Med rottene driver jeg og lærer meg hva de liker, slik at jeg har et verktøy å bruke for å påvirke atferd med. Klikkertrening er BRUK AV 1) positiv forsterkning, 2) egetinitiativ/trener uten lokking og "hjelp", 3) betinget forsterker som bro (for ex. klikker), og 4) man forholder seg til det man SER i øyeblikket. I tillegg er det endel praktiske ting man vil ønske å gjøre. Der driver jeg og lærer meg hva som er lurt og mulig:o)
MereteAH

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Klikkertrening?

Post by MereteAH »

Vil bare følge opp med siste informasjon angående klikkertreningen. Jeg har nå to små wistar-jenter på fòr og får dermed sjansen til å prøve teknikken på dem. De som er interessert kan "klikke inn" i min rotteblogg http://rottebua.blogspot.com/ som oppdateres jevnlig. Jeg tar veldig gjerne kommentarer og innspill fra andre som har mer erfaring med rotter enn meg - og det skal ikke mye til :o)
MereteAH

straymond
Pinky
Posts: 10
Joined: 02 Jan 2010, 20:18

Re: Klikkertrening?

Post by straymond »

har lyst til å hive inn mine 5 cents rundt dette.

Jeg har kjørt klikkertrening primært på den ene hannen min, og nå nylig på to andre.
man merker fort at mottageligheten for denne type shaping er veldig individuell.

dere som er med på dumborottegruppa mi på facebook har kanskje sett en video av dwight, hvor han har lært seg å snurre ved hjelp av klikkertrening. dette tok ikke lengre enn to kvelder før det ble etablert, inkludert assosiasjonsbiten med klikker.

når det gjelder om det skal være ett eller to klikk så mener jeg at dette har pent lite å si. "dobbeltklikk" forekommer med såpass kort mellomrom at assosiasjonen burde bli dannet uten forvirring. om rotta aldri har hatt denne type trening før så kan man ikke forvente mindre enn at den skal skvette litt i starten. dette er jo bare en klar indikator på at den positive forsterkning ikke har blitt etablert ennå :)

lykke til med klikkertrening, godtfolk. det er utrolig spennende!

Post Reply