Rotte og katt

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Crazyish83

Rotte og katt

Post by Crazyish83 »

Som alternativ til en annen rotte, anskaffet jeg en kattunge.
Rotta var veldig tam da hun ikke hadde bur første halvåret og var med over alt.
Da bodde vi i ett stort gårds hus, hvor rotta kunne bevege seg fritt over to stuer, kontor, kjøkken og en gang.
Når kattungen på 7 uker kom i hus, snuste rotta seg fram til den og la den i bakken med en gang, holdt kattungen nede med frambeina, og hodet høyt hevet for ikke å bli klort.
Etter det løp og lekte de sammen i noen år.
Etterhvert blir jo katten en god del større enn rotta, men når pusen blir litt for hardhendt sier rotta ifra med ett pip, katten trekte seg da alltid unna.

Katt og rotte utgjør ett ganske greit par, da de har ett lignende språk og sosial adferd :)
Men det er her en fordel at rotta er den dominante parten fra begynnelsen av.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Bra at det gikk så fint med disse to, men jeg tror ikke det er noe man skal ta sjangsen på ;) Katten kan være brutal med rotten, for katter leker mye mer villt en rotter, og så kan rotten skade seg :?
Pluss at i naturen er jo rotter et bytte for katter, så hvis jakt instinktet plutselig treffer inn blir kanskje rotten mat :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Midnight-Galaxy
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 25 Jan 2009, 23:52
Location: Kongsberg

Post by Midnight-Galaxy »

en fordel da er vel at katten har klipte klør, så får den hvertfall ikke "spiddet" rotta i lek ;)
Tror oxo at rotta kan skade katten ganske bra med tanke på bitt..
*Linda*


Image

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

7 uker var da voldsomt lite. :shock: Jeg vil tro lekingen fort kan utvikle seg til jakting når katten blir større. Hunnkatten jeg hadde da jeg bodde hjemme har sikkert fanget et firesifret antall gnagere og noen på oppunder kiloet enda hun ikke veier mer enn 3 selv. Ville ikke stolt på katter og rotter sammen. Ting kan skje så fort. :?

Crazyish83

Post by Crazyish83 »

Kattungen ble voksen ja, denne rotta ble vel tre og ett halvt år gammel når hun til sist måtte avlives pga kreft.

Og hun var ikke mer enn halvåret da kattungen kom i hus.
Når katten er uforsiktig sier rotta ifra med ett pip, det er deres måte å si au på, det kan du teste med å lage ett tynnt pip til din egen rotte om den napper, og katten hoppa da unna og roa seg ned.

Disse to artene har ett lignende språk, og sosial adferd.

Dette er ikke snakk om 2 dyr som møtes nå og da i hjemmet, denne rotta var så og si aldri i noe bur, og katten var en innekatt.

Når det var snacks tid spiste de gjerne fra samme fat, (katten var glad i alt grønnt..) og de sov gjerne sammen.

Foruten helt i starten da rotta ofte hoppa opp i sofaen for å sove ifred fra en hyper kattunge, og helt på slutten da rotta ble litt for tøff mot den 3 år gamle katten så den måtte legge seg ett annet sted, var de gode venner.

Nøkkelen her er introduksjonen, og at de er holdt sammen hele tiden. :)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Crazyish83 wrote: Nøkkelen her er introduksjonen, og at de er holdt sammen hele tiden. :)
Du har vært heldig med katt og rotte som går godt sammen, men jeg synes det blir feil å snakke om "nøkkelen" til en slik kombinasjon. DU kan ikke ta ansvaret for at introduksjoner mellom andre rotter og katter går like bra som din, så jeg ville vært litt mer forsiktig med å være påståelig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg vil kalle det å sette en katt sammen med en rotte et sjangsespill...det kan gå helt fint, men det er to dyr som i utgangspunktet er byttedyr og jeger man her setter sammen og det kan gå alvorlig galt.

På siden vil jeg også si at jeg ikke forstår hva du mener med at katter og rotter har et lignende språk og sosial adferd for det kan jeg ikke si at jeg har observert.

mariiieee
Pinky
Posts: 26
Joined: 26 Nov 2008, 14:03

Post by mariiieee »

det tror jeg aldri jag hadde tort :P men kult at de har blidt venner da! det hadde jeg faktisk ikke trodd. :)
Mais & Bajs mine søte små :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

katten min er redd rottene han. han er vel egentlig ikke redd, men holder seg på god avstand. coco og reed angriper ting som virker truende for flokken, hund, katt og støvsuger.


men stine: "Pluss at i naturen er jo rotter et bytte for katter" er ikke helt korrekt da mange katter blir bytte for rotter. katter og rotter holder seg vekk fra hverandre. en av grunnene til at de fant ut at de måtte ha et større dyr til å ta dem (hund)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Den katta jeg hadde før jakta stadig vekk på rotter han. Tok med seg rotter inn og spiste dem :spy:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

rotter???? ikke mus.... ville rotter er jo digre

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Rotter ja!
De var større enn de rottene jeg har, så isåfall var det noen gigantiske mus ;) :P
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jøss... jaja.. har jo hatt en katt en gang som jagde harer, oter og mink

Midnight-Galaxy
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 25 Jan 2009, 23:52
Location: Kongsberg

Post by Midnight-Galaxy »

vi har flere utekatter, og alle de fanger rotter. og nei, det er ikke mus. rottene som ligger på terassen er like store som gutta mine her inne ;)
*Linda*


Image

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

blæ... aldrig bodd en plass da der det finnes mye rotter.

Post Reply