Egnet rotterom?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Egnet rotterom?

Post by BabyLizz »

Jeg har brukt å hatt det slik at rottene mine får lov til å gå ut og inn på rommet mitt som de vil, men det blir altfor vanskelig nå. De roter over alt, kommer seg inn i klesskap og skuffer, bæsjer og tisser på ALT mulig.. Det gjør ikke meg noe å måtte vaske vinduene og sånn hele tiden, men de kommer seg inn over alt. Akkurat nå har jeg på meg lillebroren min sine klær fordi ALLE mine plagg er til vask - uten at de en gang er brukt av meg..

Jeg har også måttet kjøpe kabler for flere tusen kroner fordi rottene mine har ødelagt dem. Når jeg spiser mat får heller ikke den være i fred.

Nå orker jeg altså ikke at de skal gå løs på rommet mitt lenger, men jeg har mitt eget bad som de kan få gå på om det egner seg - og det er det jeg lurer på nå!

Badet er flislagt, og det er varmekabler i det. Men når vi hadde kattungene våre der nøs de litt, så det er kanskje litt kaldt. Går det likevel greit om jeg legger til forskjellige håndklær osv som de kan gjemme seg i? De har brukt å være på badet før, og de har ikke nyst en eneste gang - de finner seg alltid en varm og god "seng" av håndduker og klær..

Hva tror dere om det? Det er jo også veldig greit hygienisk sett med fliser, og jeg kan tette igjen slik at de verken kommer seg bak eller under dusjen min (tideligere når de gikk på badet så gjemte de seg under der, og det var IKKE et behagelig syn når vi flyttet dusjen.. Klistret rottebæsj ser ikke godt ut...)

Uansett!
Hva mener dere om dette? Jeg syns PERSONLIG ingenting om dyr i bur. Det er jo ikke dyremishandling eller noe sånt, men jeg syns ikke det er riktig å holde en levende skapning bak gitter når du har mulighet til noe annet. Så det jeg lurer på: ville dere ha gjort om badet til et rotterom?

Det er bare meg og lillebror som bruker badet, og vi har jo ingenting imot de søte nurkene. Det er jo også veldig lett å vaske fliser og sånn, så uhygienisk blir det jo ikke.

Hva mener dere? =)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

I perioder har jeg brukt badet til å lufte rotter. Da hadde jeg ganske store hanner. Med leker og noe å gå på på gulvet (de liker ikke glatte fliser) var det greit nok, annet enn at de spiste opp silikonfuger :roll: De kan også spise på listverk som ikke er av eik, og noen typer baderomsmøbler. Så er det håndkleder og andre utsatte tekstiler, og faren for at de kommer seg inn i skap og spiser medisiner hvis dere har medisiner på badet som så mange andre. Det er stor forskjell på om du er der selv hele tiden, eller bare lar dem holde på fritt.


Det har vært skrevet på forumet er før at små rotter faktisk kan klemme seg ned i toalettet under setet i bakkant... Faller de ned i skålen kommer de ikke opp igjen av seg selv. Hvis de skal være alene på badet må du vurdere det, og klemmefaren når du går ut og inn av døren.
:rat:

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Toalettet vårt er veldig høyt, så jeg tror ikke de kommer seg opp dit (de klarer ikke en gang å hoppe fra golvet mitt og opp på bordet så..)

Jeg skal henge en lapp utenfor doen at rottene er der inne, slik at både jeg og andre blir mint på det. Jeg er ikke redd for noe av det som er på badet for å si det på den måten - etter over 10 år som mitt eget bad helt siden jeg var liten, så sier det nok seg selv at badet ikke er vakkert...

Jeg har latt dem gå der noen dager tideligere, og det gikk kjempefint. Nå har jeg satt inn det minste buret (et fuglebur) som står med dørene åpne slik at de kan gå inn og ut som de vil. Jeg får se hvordan det går i alle fall :)

Post Reply