Nå har Mimmi klikka igjen

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Nå har Mimmi klikka igjen

Post by lucas »

Mimmi var ganske hard mot Frøken en periode, men da var hun ganske liten så det gikk nokså bra. Etter at Tallulah kom roet hun seg og ble skikkelig fin. Men på mandag for to dager siden så jeg at Tallulah hadde et sår som hadde blødd litt og jeg har de to siste dagene sett at hun har behandlet både Tallulah og Frøken stygt.
F. eks så jeg i går kveld at Mimmi sto på innsiden av huset og bet Frøken i siden for å prøve å dra henne mot seg og nå istad plutselig angrep hun Tallulah :( Vet egentlig ikke hvor hardhendt hun er, men regner med aat såret på Tallulah kommer fra Mimmi.. Prøvde å ha henne i bur alene om natta, men hun takler det ikke, hun henger i sprinkler og biter, og når jeg slapp henne ut derfra og tenkte hun kunne være ute i natt gjorde hun alt hun kunne for å komme seg inn i det andre buret Frøken og Tallulah var i..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, de er venner vanligvis og ligger å koser, men om de er litt i aktivitet så klkikker Mimmi plutselig og jeg er litt redd for de to andre :(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er mulig det er hormoner og at hun er litt voldsom. Jeg hadde et tilfelle i buret der jeg ikke visste hvorfor Flekken hadde fått et kutt/bitt. Det kan ha vært Kasai (bror til Mimmi), men ingen av de andre rottene har fått noen merker siden.
Tror det er bedre at du har de i buret sammen. Det er ikke uvanlig at noen rotter biter forsiktig taak i en annen og prøver å dra de til seg, men det er ikke normalt at rotten skal få sår av det. Men uhell kan jo skje.

Kasai er også veldig hoppete og sprettete. Han oppfører seg faktisk ofte som om han er en jente med løpetid :shock:, så det er jo mulig at en del i denne slekten rett og slett er litt voldsom og ikke helt vet når de skal begrense seg. (kanskje de har ADHD?? ;) :D)

Så lenge ingen har blitt skadet annet enn med et lite sår som godt kan ha vært et uhell, og så lenge hun ikke virker ondskapsfull og det virker som om de er venner, så ville jeg latt de være sammen (puh lang setning :)).
Bare hold et godt øye med de alle sammen :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Ja, de skal få være sammen, om ikke noe annet gjør at de ikke kan :) men hun angriper de plutselig og er helt vill :shock: Men håper hun roer seg litt snart igjen :D

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Sikker på at det ikke er lek? noen små barn er veldig voldsomme, og når man ikke r vant til spreke unge damer så kan det se veldig voldsomt ut. Sår kan komme av eventuell midd? Oppdretter av din siste totte behandlet vel sine for midd en stund tilbake.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Skal til veterinær i morgen og da får jeg sjekka midd :)
Det ser ikke ut som lekeslåssing for hun kan bare gå helt vanlig og plutselig "klikker" hun liksom. Føken og Tallulah bare piper og er ikke med på leken i det hele tatt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det pleier å være forskjell på middsår og bittsår... Hvordan ser såret ut (størrelse, plassering, form, overflatisk/snitt?) Er det tannmerker?

Er det såpass reproduserbart eller ofte hun blir vill at det hadde vært mulig å filme det? Jeg har veldig lyst til å komme innover og hilse på henne, men tviler på at det kan realiseres før i slutten av mai.

Sender deg en e-post.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Uff dette var ikke noe koselig :(
Får håpe Mimmi bare er litt hardhent i lek, men send meg en e-post eller pm hvis det skjer noe mer og etter dyrlege besøket.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Matmor wrote:Det pleier å være forskjell på middsår og bittsår... Hvordan ser såret ut (størrelse, plassering, form, overflatisk/snitt?) Er det tannmerker?

Er det såpass reproduserbart eller ofte hun blir vill at det hadde vært mulig å filme det? Jeg har veldig lyst til å komme innover og hilse på henne, men tviler på at det kan realiseres før i slutten av mai.

Sender deg en e-post.
Renset såret men fikk ikke sett det ordentlig, det var ikke stort, men det hadde blødd. SÅret var en cm bak den fremre skulderen. Kan sikkert få tatt en video av henne ja, skal prøve det jeg.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

De hadde ikke midd eller andre parasitter, heller ingen luftveisinfeksjon, men de har porifyrin-eller hvordan det skrives, rundt et øye. Det gjelder frøken og tallulah og alle nyser litt, frøken har nyst helt siden jeg fikk henne og har allerede hatt henne på en miuslykka antibiotika kur.

Han mente derimot at porifyrinen som har kommet på tallulah kan være at hun blir stressa av Mimmi.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Høres sannsynlig ut. Det at de ikke finner midd eller lus, betyr ikke at det ikke er noen der.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Nei, han sa det, men de har ikke noe "utbrudd av midd". Han så gjennom alle og så på frøken sin pels i mikroskop, han fant ikke noe ihvertfall. De har heller ikke klødd noe ekstra mye synes jeg :)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Han anbefalte også å få opp luffuktigheten da det fyres med ved her og det er antageligvis ganske tørr luft. Noen som har noen mening om dette?
Også lurer jeg på om noen som vet om et naturprodukt som kan brukes på gnagere som er forkjølet? :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Noen få dråper solhatt i vanflasken fungerer flott hos meg. Kamhille te med litt honning i fungerer også fint, nypete fungerer visst også har jeg hørt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Ja det med luftfuktighet tror jeg ikke er dumt, Embla lagde rare lyder litt tilbake så jeg fikk testet ut det. Hadde jentene på badet mens jeg dusjet et par ganger og tok døra opp så fuktigheten gikk ut i leiligheten, noen dager med det og lydene ble borte.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Okei. Da prøver jeg å få opp luftfuktigheten jeg :) Har kjøpt solhatt nå så da skal det testes. Oppbevarer du den i romtemp eller i kjøleskap kikky? :) Foresten har Mimmi oppført seg bra det siste døgnet. Kan hende hun har sånne perioder..

Post Reply