dressur/trening?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rottlott
Pinky
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2009, 13:15
Location: Trondheim

dressur/trening?

Post by rottlott »

Rottejentene våre begynner å bli godt kjent i stua nå, og jeg lurer på hvordan jeg kan lære dem ting. De klatrer og leker i bokhylla og prøver seg i vinduskarmen, men har skjønt at det ikke er lov, for når de skjønner at jeg er på sporet av dem, hopper de ned på gulvet eller sofaen i en veldig fart. ;)

Har en liten boks av strå med et lokk, oppi der legger jeg godbiter og tar nesten av lokket så de kan stikke nesa nedi for å lukte og så prøve å få av lokket. Men de virker veldig lite interesserte. Må holde de en og en og nesten legge snuten deres i åpningen.

Og hvordan lager jeg en hinderløype? :?:
Brownie og Blanca, Thorstein og mamma

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Hvis du går inn på youtube.com og søker på "rat agility" kommer det opp veldig mange kule ting man kan lage en hinderløype av :thu:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

stjeler tråden din litt, bare for å vise hvor utrolig lærerike rotter er:
http://www.dagbladet.no/2009/07/24/maga ... k/7338031/

nå tviler jeg jo på at de spiller på instrumentene, men det så da ut som de hadde lært å posere pent :D
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hinderløype kan du lage av nesten hva som helst, men det er en fordel at det tåler å tisses på... Og så er det noen apparater som bør ha en viss tyngde. Både plast og tre er egnet. Du kan til og med bruke pappesker med noe tungt i bunnen, men da risikerer du fort at rottene "senker lista" ved å gnage seg hull slik de vil ha det ;)

Jeg har brukt Lego her hjemme for hinder som skal hoppes over og løpe gjennom , men med gjengen min den gangen ble det heller til at de dro seg over enn hoppet... Legoen fungerte bedre i labyrint, hvor jeg brukte ris og maiskorn for å lære dem veien.

Post Reply