Rotta vår gjør egentlig fra seg hvor som helst, og gjerne inne i sovehuset sitt. Hadde vært veldig greit om han kunne begrense seg litt

Moderator: Moderatorer
Mine tisser aldri i hengekøyene sine, så du trenger ikke nødvendigvis å vaske de så ofte om du har flaksIndy wrote:Kan alder ha noe å si for dette? Vår er ca 10 uker gammel og foreløpig gjør han i hvertfall fra seg hvor som helst. Har vurdert å lage til hengekøye og sånt til ham, men føler at den burde vaskes flere ganger i uka hvis han skulle tisse like ofte der som andre plasser...
Ser at han gjør fra seg mye mindre over alt nå, både når det gjelder tissing og bæsjing. Men det foregår i hele bunnen av buret. Helt greit så lenge det ikke er over alt på alle hyller, hus og hengekøyerMatmor wrote:Rotter lærer av hverandre også, så hvis man først får trent opp én til å bæsje i rottetoalettet går det ofte bedre med nykommere.
Og sånn a propos - hvis rotta di ikke har burkamerater, Indy, anbefaler jeg at du skaffer en. Det er valigvis lettere å introdusere hanner mens de er unge, og det er bare i spesielle tilfeller rotter har best av å stå alene
Jeg skjønner hva du mener. En av rottene mine kjøpte jeg i fra dyrebutikk. Han ble alene igjen etter at alle søsknene ble solgt. Der ble han også en stund for seg selv. Det tok faktisk flere måneder før han gikk i lag med de andre rottene, selv om intruduksjonen foregikk en ukes-tid utenfor bur og alt mulig. Det var veldig stressende for både meg og alle rottene, det ble noen sår etter biting og sann også.BlackNenne wrote:Jeg skjønner godt hvordan du tenker, men rotter er svært sosiale flokkdyr og trenger en burkompis til leking, pelsstell og varme.Alenerotter pleier ofte å knytte seg mer til eieren sin, men det er fordi de ikke har kontakt med noen andre. Selv om man har de ute av buret mye, så er det likevel mange timer å være alene mens man er på skole/jobb.
Det kan også være lettere å gjøre han tam hvis han har en artsfrend han kan føle seg trygg sammen med.
Hvis du alikevel skal kjøpe en til, anbefaler jeg deg heller kjøpe en så fort som mulig, enn å vente et par måneder. Det kan være vanskeligere å introdusere en alenerotte enn en som har vært i flokk.
Da jeg tok til meg en alenerotte til flokken min, var det mye mer knuffing enn når jeg har tatt til meg rotter som har gått i flokk. Det virket nesten som om hun ikke visste hvordan hun skulle kommunisere med andre rotter. Hun var livredd de andre og bare gjemte seg. Det tok lengre tid, men det var ikke 100% harmoni før det hadde gått nesten en mnd.