"Pottetrening"

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Indy

"Pottetrening"

Post by Indy »

Har skjønt at en del av dere bruker do til rottene. Hvordan lærer dere rottene å bruke doen? Hva har dere i doen, og hva har dere utenfor doen da?

Rotta vår gjør egentlig fra seg hvor som helst, og gjerne inne i sovehuset sitt. Hadde vært veldig greit om han kunne begrense seg litt ;)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er ikke alle som er villige til å bruke en do, men det finnes noen triks for å prøve å lokke dem til det :)

Det er nok lettest med rotter som har en eller to plasser de foretrekker å gjøre fra seg. I så tilfelle setter man en boks med strø på samme sted, og håper at rotta tar hintet. Hvis den går utenom, plukker man opp ekskrementene og legger dem i toalettboksen. De av mine som har skjønt poenget, tar det på mindre enn en uke. Så finnes det noen stabeist som bare ikke vil, og dem har jeg ikke hatt noe hell med å omvende.

Det hjelper nok å bruke annet strø i boksen enn i buret ellers. Jeg har aviser i buret, og alspon i boksen.
:rat:

Indy

Post by Indy »

Kan alder ha noe å si for dette? Vår er ca 10 uker gammel og foreløpig gjør han i hvertfall fra seg hvor som helst. Har vurdert å lage til hengekøye og sånt til ham, men føler at den burde vaskes flere ganger i uka hvis han skulle tisse like ofte der som andre plasser...

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Alder kan ha noe å si ja, og det er helt riktig at hengekøyer må vaskes flere ganger i uken grunnet tissing ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Rotter lærer av hverandre også, så hvis man først får trent opp én til å bæsje i rottetoalettet går det ofte bedre med nykommere.

Og sånn a propos - hvis rotta di ikke har burkamerater, Indy, anbefaler jeg at du skaffer en. Det er valigvis lettere å introdusere hanner mens de er unge, og det er bare i spesielle tilfeller rotter har best av å stå alene ;)

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Ja, vil absolutt ikke anbefale å ha alene rotte. De er flokkdyr og skal alltid (med få unntak) ha en burkamerat av samme kjønn :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

Indy wrote:Kan alder ha noe å si for dette? Vår er ca 10 uker gammel og foreløpig gjør han i hvertfall fra seg hvor som helst. Har vurdert å lage til hengekøye og sånt til ham, men føler at den burde vaskes flere ganger i uka hvis han skulle tisse like ofte der som andre plasser...
Mine tisser aldri i hengekøyene sine, så du trenger ikke nødvendigvis å vaske de så ofte om du har flaks :)
Rotteløs :trist:

Taz
Stjeler mat

Post by Taz »

Harry og Orvard er veldig flinke til å bruke dohjørnet sitt. Vi fulgte samme oppskrift som matmor gav deg. Sjekket rett og slett hvor de bæsjet når vi fikk de, og satt en boks der. Vi har veldig grovkornet kattesand i. Av det billige slaget, slik ingen katteeiere liker fordi det sikkert ikke klumper seg nok. Det støver ikke. Hadde et annet først og det nøys rottefantene av. De tisser derimot i køyene sine. Gidder ikke flytte seg engang. hehe. En må nesten regne med å måtte vaske hengekøyer og tepper ofte ja. Kan jo ikke la de sove hardt bare fordi de er noen "urenslige" slubberter. hehe. De liker nok lukten av urinen sin ja.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Indy

Post by Indy »

Matmor wrote:Rotter lærer av hverandre også, så hvis man først får trent opp én til å bæsje i rottetoalettet går det ofte bedre med nykommere.

Og sånn a propos - hvis rotta di ikke har burkamerater, Indy, anbefaler jeg at du skaffer en. Det er valigvis lettere å introdusere hanner mens de er unge, og det er bare i spesielle tilfeller rotter har best av å stå alene ;)
Ser at han gjør fra seg mye mindre over alt nå, både når det gjelder tissing og bæsjing. Men det foregår i hele bunnen av buret. Helt greit så lenge det ikke er over alt på alle hyller, hus og hengekøyer ;)

Dette er min sønns rotte, jeg hadde rotter selv når jeg var liten. Tenkte han skulle få ha en i begynnelsen til denne knyttet seg skikkelig til ham. Husker jeg hadde en først, men siden beholdt datteren til denne når jeg fikk et kull på henne. Jeg merket veldig stor forskjell på hvor knyttet de var til meg. Tenkte derfor denne skulle få være alene en liten stund og så kan vi anskaffe en til om et par mnd. ;)

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Jeg skjønner godt hvordan du tenker, men rotter er svært sosiale flokkdyr og trenger en burkompis til leking, pelsstell og varme. :) Alenerotter pleier ofte å knytte seg mer til eieren sin, men det er fordi de ikke har kontakt med noen andre. Selv om man har de ute av buret mye, så er det likevel mange timer å være alene mens man er på skole/jobb.
Det kan også være lettere å gjøre han tam hvis han har en artsfrend han kan føle seg trygg sammen med. :)
Hvis du alikevel skal kjøpe en til, anbefaler jeg deg heller kjøpe en så fort som mulig, enn å vente et par måneder. Det kan være vanskeligere å introdusere en alenerotte enn en som har vært i flokk.
Da jeg tok til meg en alenerotte til flokken min, var det mye mer knuffing enn når jeg har tatt til meg rotter som har gått i flokk. Det virket nesten som om hun ikke visste hvordan hun skulle kommunisere med andre rotter. Hun var livredd de andre og bare gjemte seg. Det tok lengre tid, men det var ikke 100% harmoni før det hadde gått nesten en mnd. :)

Nicole
Stjeler mat

Re:

Post by Nicole »

BlackNenne wrote:Jeg skjønner godt hvordan du tenker, men rotter er svært sosiale flokkdyr og trenger en burkompis til leking, pelsstell og varme. :) Alenerotter pleier ofte å knytte seg mer til eieren sin, men det er fordi de ikke har kontakt med noen andre. Selv om man har de ute av buret mye, så er det likevel mange timer å være alene mens man er på skole/jobb.
Det kan også være lettere å gjøre han tam hvis han har en artsfrend han kan føle seg trygg sammen med. :)
Hvis du alikevel skal kjøpe en til, anbefaler jeg deg heller kjøpe en så fort som mulig, enn å vente et par måneder. Det kan være vanskeligere å introdusere en alenerotte enn en som har vært i flokk.
Da jeg tok til meg en alenerotte til flokken min, var det mye mer knuffing enn når jeg har tatt til meg rotter som har gått i flokk. Det virket nesten som om hun ikke visste hvordan hun skulle kommunisere med andre rotter. Hun var livredd de andre og bare gjemte seg. Det tok lengre tid, men det var ikke 100% harmoni før det hadde gått nesten en mnd. :)
Jeg skjønner hva du mener. En av rottene mine kjøpte jeg i fra dyrebutikk. Han ble alene igjen etter at alle søsknene ble solgt. Der ble han også en stund for seg selv. Det tok faktisk flere måneder før han gikk i lag med de andre rottene, selv om intruduksjonen foregikk en ukes-tid utenfor bur og alt mulig. Det var veldig stressende for både meg og alle rottene, det ble noen sår etter biting og sann også.
Men nå er han verdens snilleste rotte, fortsatt litt skvetten etter jeg har hatt han i rundt ett år - men men. Slik skjer når rotter blir for lenge alene.
Hilsen Nicole, Remy, Spinky, Arthur, Celica, Tott, Lotta og Minnie + Tre små hærligheter! (Ole, Dole og Doffen!)
Se: http://www.rottatouille.webs.com

Post Reply