Når det gjelder å møtes på et nøytralt sted som er anbefalt på dem aller fleste steder. Så er det som oftest for å se an hvem som er dominant og å evaluere dem til å begynne med. Og mest for aggressive rotter som man må passe litt mer på å korrigere. Slik som da et bord men med noe gjemmeplass så klart med flere utganger så ingen kan bli trengt oppe i et hjørne.
Står mye om det på joinrats.com.
Her har jeg hatt mye god effekt av dette. Men man må selvfølgelig skreddersy etter rottenes behov alder og skjønn.
Og hva dem er trives å er vant til.
Om det ikke er mye bustepels og hakking av tenner så kan man fint flytte seg over til sofaen. Spørs helt an på intensiteten av aggresjon det er snakk om.
Du har jo små jenter og ikke eldre hanrotter som har stått alene over lang tid som man må være forsiktige med.
Jeg ville kanskje ikke helt anbefalt å la dem gå på burene til hverandre uten at dem da har blitt venner. Noen små haletupper eller små lanker kan jo bli tatt. Og det kan være frustrerende for rotta som er inne i buret. Også sammen i en pappeske hadde nok jeg selv fått panikk om det var med en ukjent en.
Får du til å filme en utetid på sofaen ? lettere for flere her å kanskje bedømme hvordan det er mellom dem to.
Noe dominans er jo normalt og at den som er størst vil vise hvem som er sjefen. Da med å legge hun på rygg. Dette vil ofte skje noen ganger før rangen er satt.
Hvor mange dager har du hatt utetid med dem sammen ?
For meg høres det kanskje ut som du kan sette frem leker å gjemmeplasser. Gjerne med flere utganger så ingen av dem blir presset opp i et hjørne.
Om du lar buret stå slik at den nye får løpt inn der uten at det er vasket så kan det hende det blir litt ekstra bråk av det. Dette er jo hennes teritoriale. Men igjen du må jo se an hva som funker for deg og hvor dominant Josefine egentlig er. Noen ganger så fungerer jo det også da.
Du har ikke et liiite hamsterbur som ingen av dem eier som begge kan slappe av i når dem har utetider sammen ?
Hvor lenge har du dem ute sammen forresten ?
Her begynner jeg alltid på et bord for å evaluere. Men ja jeg har hatt noen spesielle tilfeller. Men går raskt over til sofaen om jeg kan det. Også på soveromsgulvet hvor jeg pleier å ha utetider med mine. For noen ganger så er det faktisk også greit dem kan løpe litt fra hverandre å få en pause. Men i ditt tilfelle høres det ut som sofaen er best.
Men her er noen forslag på et oppsett hvis du har utetider på stuebordet. Her har jeg brukt et ekstra bur som ingen av dem eier som dem kan gå inn i. hengslene er av så jeg kan løfte opp lokket hvis det er noe veldig ille som skjer. men som sagt. Nooe må dem få lov til å ordne opp også.
Her startet jeg pent og satt raskt flere leker når jeg så dem kunne ha det.
Nå har det seg slik at det finnes mange fremgangsmetoder for introer. Noen vet jeg slenger dem raskt inn i et bur for at dem bare skal ordne opp også Uten da mange introer. Men man kjenner sin egen flokk best så man noen kan selvfølgelig gjøre det. Jeg har hatt en veldig sær alfa som jeg ikke kunne gjøre det med så måtte bruke tid.
Håper ihvertfall kanskje du får filmet å lagt ut. lettere å veilede da eventuelt <3
Får du til å ha dem på skulder sammen å gå rundt med dem ? Eller er det kanskje for stressende for dem enda ?