Jeg spiser deg!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Jeg spiser deg!

Post by Sascha »

Så var dagen kommet, en liten uke etter at de søte små (ca 2mnd) Varg og Smaug kom og bor vegg i vegg med Spam og Tyfus(6 mnd) inn i huset var det på tide følte jeg at vi tok en liten hei på deg tur i sengen til oss.
Før dette møtet har jeg gjort følgende; Jeg har satt burene ved siden av hverandre, noe som har ført til masse huffing og puffing (typisk dominans atferd) fra Spam mot de nye. Har også byttet koseteppe mellom burene, og byttet bur en ettermiddag.

Introduserte Tyfus til småttingene først, og det gikk så strålende at ble helt overlykkelig, han snuste og til og med vasket de litt. De små godtok han og alt så veldig greit ut.
Vi visste at Spam ble litt vanskeligere, men etter en liten stund prøvde vi han og inn i flokken. resultatet ble at han føyk på Varg så han hylte, han gikk skikkelig etter han. Vi skilte de og Varg var livende redd. Prøvde så med Smaug og Spam alene, og han føyk på han. Samboeren måtte skille de og ble kraftig bitt stakkars :(
Vi skilte de ganske fort da, lot han ikke være på de mange sekundene.

Så er spørsmålet, hva skal jeg så prøve?
Har ikke særlig lyst til å slippe de sammen med han igjen, for det var liksom ikke slap,slap ned med deg småen, mer ARGH! Drep den lille rotten angrep.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det høres ikke bra ut, be samboeren din være veldig obs på det bittet. Ved den minste antydning til rødhet elller opphovning, smerte eller "stikking" i huden, dra rett til lege og be om å få antibiotika som tar Streptobasillus moniliformis (også kjent som rottebittfeber). Det er en relativt sjelden, men utrolig skummel smitte som absolutt er en risiko for å få ved bitt.

Jeg synes du skal fortsette å prøve det du har gjort til nå, la burene stå ved siden av hverandre, flytt ting mellom dem, og la de to små møte Tyfus hver dag. Observer hvordan Spam mottar Tyfus når han kommer tilbake i buret etter å ha møtt de små. Kanskje han gradvis venner seg til lukten. Bruk tid på det.

Fungerer det ikke i det hele tatt, kan du vurdere å kastrere Spam. I mange tilfeller blir dominante hannrotter mye mer vennligsinnet mot nye rotter etter en kastrering.

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Ja, vi passer på, han synes jeg er litt overhysterisk, men det skal ikke bli noe sykdom!
Problemet er at Spam har bestandig bitt oss med jevne mellomrom, men etter de nye kom inn har han bitt meg til blods 3 ganger på en uke. Han blir helt gal når han lukter de nye på oss, og han banker tyfus mange ganger om dagen.
Jeg er skikkelig bekymret for hva som skjer med store gutten, de små løper vekk i skrekk når de lukter han da, så han skremte de skikkelig :(

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Syntes dette hørtes trist ut. Som HEidi sier; rottebitt er ikke å spøke med! Ta det alvorlig. Det skal man jo forsåvidt gjøre med alle dyrebitt, da. Det er veldig viktig. Når det gjelder rottebitt kan faktisk vi mennesker bli temmelig syke. Om du søker på rottebitt på nettet, finner du sikkert en del om dette. Greit å vite når man har en sint rotte i hus. Som Heidi sier, er komplikasjoner ved rottebitt sjeldne, men de kan være ganske leie. (mener ikke å skremme altså.)

Generelt synes jeg man skal tillate seg å mene at å bli bitt av sine kjæledyr skal man ikke godta. JEg har hatt mange forskjellige typer dyr i mange år og de kan godt være sære, sky, jeg behøver ikke kose med dem hele tiden.......osv..men et absolutt krav for meg er at de ikke biter meg. Selvfølgelig kan ting skje i gitte situasjoner, men gjentatte bitt over tid....nei, jeg synes ikke vi skal ha det sånn, jeg.

Når du nå setter inn nye rotter til en litt dominant rotte, trigger du nok reaksjonsmønsteret hans. Jeg gjør det bevisst på mine rotter for på sjekke ut om de egner seg til avl. (setter jeg f. eks. en rotte som jeg mistenker for å være litt vel dominant, uten å ha sett noe konkret, inn til helt unge dyr som er mye svakere også psykisk, vil jeg som oftest få testet ut om mine mistanker er riktige eller ei. Jeg vil da kunne se hvilke metoder rotta bruker på å vise at han er sjefen)Egentlig er det jo bra at rotta di blir trigget litt, selv om det gir triste utslag. Du kan da ha mulighet til å tydeligere se hva som er hans problem. Jeg håper du ikke anser meg for å være veldig negativ eller "dyster", ikke min mening i det hele tatt! Jeg synes bare det kan se ut til at det kan være mulig at du nå kanskje kan få på bordet hva som er rottas problem og deretter handle ut fra det.

Lykke til!
mvh Julie

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg er heller ikke særlig fan av biting, og hadde nesten vent han av med det før de små kom, med et strengt nei og ikke noe kos da. Det så ut som han skjønte det, men etter at de små har kommet er han blitt rett og slett rabiat. Tingen var at de møttes på et for de begge ukjent sted, så at han skulle få sånne enorme reaksjoner mot to som er så uhyre små at han lett kan selv se at de ikke er en trussel er for meg litt for uforståelig.
Samboeren min stoler overhodet ikke på han lengre, han er sint og skuffet over oppførselen hans. Jeg er mest lei meg, for han er egentlig en kosegutt.
Samtidig er jeg usikker på hvor mye jeg kan utsette de små for. De er veldig tillitsfulle mot oss og i går ble de pisseredde, Varg satt i hånden min og skalv og bæsjet i en halvtime, og dette er rotter som av den korte tiden vi har hatt de bare har bæsjet på oss den første dagen. Jeg er veldig redd for at om vi fortsetter å presse de til å møte han at de kanskje vil miste denne tilliten til oss.
Samtidig vil jeg ikke holde Spam alene i et bur, for det har jeg ikke hjerte til, men Tyfus går jo så fint med de, så vil jo at han skal få være med de og.

Vi tar ikke lett på bitt hjemme hos oss heller, de sjekkes og stelles, og har lest om symptomene, så skal holde utkikk da.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

I og med at dere er blitt bitt så mange ganger, så vil jeg anbefale å bestille time for å få ham kastrert så snart som mulig. Jo før det blir gjort, jo større sjanse har du for å bryte det negative mønsteret hans. Ring rundt til veterinærer og forhør deg både om priser og om narkosebriuk. Finn en veterinær som kan legge ham i gassnarkose, og som har en anestesipleier som kan følge med ham under narkosen. Gassnarkose reduserer sjansene for dødsfall som følge av narkosen, men det er alltid en risiko. Likevel - den risikoen hadde jeg vært villig til å ta. Rotter skal ikke bite.

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Oi :shock:
Skal han ikke få ha sine precious balls lengre.. hmm..dette må tas opp på kriseråd med samboeren, han som mann har nok noen innvendinger på å ta vekk de kan jeg tenke meg...
Men hvis de blir fjernet vil han bli en kul type altså?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er jo selvfølgelig ingen garanti, men slik som du beskriver ham med dominant adferd høres det ut som det velkjente problemet med for mye testosteron. I mange tilfeller hjelper kastrering, men absolutt ikke i alle. Uansett, det er verdt å forsøke, både med tanke på dere, de nye rottene, og den frustrerte rotten selv. Det er ikke bra for de små å bli stresset så mye av en overdominant hann, og han har det ikke godt selv heller når han er så aggressiv.

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Etter masse sparing, kom jeg fram til å kjøpe et nytt bur til de små og la de store få igjen det ene buret:) så nå sitter de to smånissene i et chincilla bur og har det veldig greit og de store ser litt sure ut i mine to hjemsammensnekrede bur ;)
Har satt burene på nytt rom, så håper at dette kan roe Spam ned litt mer, så får vi se.
Krysser fingrene for at han slipper opp for testosteron, hvis ikke får han og Tyfus bo sammen til de blir gamle og grå, hihi.
Alle har fått hengekøyer nå, og det er kjekt :bravo:

Locked