Ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Ok, da har du iallefall gjort det du syntes var riktig :)
Å miste dyr vi er glad i er ikke til og beskrive, men de har ders sjebene her i livet de også desverre.
Tjukka skal du kanskje ikke prøve og få satt sammen med henne nye siden det gikk litt dårlig sist du prøvde. Kanskje få en som er jevngammel som henne, eller om hun blir alene rotte. Yngstemann burde du kanskje prøve og få tak i en småtting til mens hun fortsatt er liten :)

Husk nå og gled deg over de du har, og minnene fra de du har hatt :)

Lykke til vennen :)

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

takk..skal få tak i en burvenn til den lille imorra prøve...var vesla som var den mest dominante.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ofte er det mye enklere å sette to småttinger sammen med en voksen rotte. Da har de små noen på samme nivå å leke med, og maser derfor ikke på den voksne på samme måte.
MEN, ikke tenk så mye på det nå du! Ta deg tid til å være lei deg!
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

takk!!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Hei! den lille har fått burvenn i dag!satte henne rett inn til den lille og det var masse snusing løping....nå får ikke den nye lov til å gå ut fra sovehuset, blir dyttet inn igjenn. Har bare hørt noen små pipelyder! Nå sover de sammen! men jeg tokk den lille ut sammen med tjukka i sta, og tjukka tisset på henne. Markerte...hva betyr det???
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Gratulerer med den lille da :D:D:D
:leftrat: :rightrat:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Men det at Tjukka tisset på henne, markerte tydelig! Gikk over henne og gned hennes lukter der nedentil på a, og la igjenn en fin urin stripe over ryggen.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Er mulig hun bare markerer at den nye er "hennes". I begynnelsen når den yngste min var ute uten at de andre to var med, fikk hun en fullstendig overhaling av mellomsterotta, som og satt og stirret anklagende på oss (eller de som hadde tatt ut minsten), som for å si "min rotte... MIN!". Men det er da bare positivt? Markere som "eiendel" = aksept?

Ellers, med markering i minne, den første rotta mi måtte bare markere litt hver gang hun løp over kjæresten min - om det så var beinet, armen, hånden eller magen hans. *skvett skvett*
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Hadde de utew sammen igjenn og det er snusing i rumper på høyt plan! Den minste får henne møte i morra, la henne rå litt ro på seg! Men ble utrolig glad for at den lille godtokk den nye lille som kom. Puttet henne rett ned i buret uten noe hilsing på forhånd, tenkte at de er jo små begge to, den jeg kom med i dag er 3/4 uker yngere....Tjukka hoppet inn i buret til de små mens jeg holdt på å fjerne noe våt flis (hadde veltet vanne som nå er hengt opp) Jeg teter for huset med hånden så tjukka ikke skulle komme inn dit, men blei helt fra seg da hun kjente en lukt til! DEN hadde hun ikke hilst på..før hun oppdaget det var hun bare nysgjerrig på den lille, smakte litt på vannet å...Men jeg tok det som positivt at hun markerte på henne....siden det er første gang jeg introduserer rotter for hverandre måtte jeg spørre! Er gøy å lære, så kan jeg å svare og hjelpe andre senere!! Er utrolig glad for at jeg ble anbefalt dette forumet her av ei som jobber i dyrebutikken på Liertoppen!! Og man blir forstått selv om man har litt forskjellige meninger og synspunker å!!!! Helt toppers forum!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

når kan jeg forsøke og sette de inn i samme bur?? Har hatt de ute alle tre i dag, Tjukka er veldig opptat av å sette sin lukt på de....ingen krangling....og da jeg setter de inn hvor mye kan jeg godta? om hun går rett på nakken er det da jeg skal avslutte?? Får så vondt av å se henne alene i buret nå....og da jeg setter de inn til henne i et helt "micro" rent bur fritt for lukter, hva kan komme til å skje.....?? Reaksjon til
Tjukka m.m.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Bare prøv du!
Det er først da du får vite hva som skjer! :)
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg vet ikke hvor lenge jeg tør..Tjukka hiver seg på, gjør kanskje alle det?? og om jeg lar de holde på videre roer de seg kanskje?? Hvor mye tåler de små?? Det ser brutalt ut, men det er kanskje ikke det alikevel??
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Joda, det er jo brutalt. Mentaliteten i en flokk er brutal. Det er hard jobbing å finne plassen sin i flokken. Men man er nødt til å la dem prøve.
Men altfor mye skal det jo ikke være. Om noen hiver seg på de andre, synes ikke jeg det høres så galt ut. Fint at den lille får vise sin underdanighet. Da får jo den eldste se at jo "her er jeg visst sjefen". Er nok kanskje ikke så lurt å avbryte det. Da må jo den eldste spørre og spørre og spørre......hun rekker kanskje ikke få svar på det hun lurer på?
Eller er jeg på viddene nå? Det er bare den som ser rottene som egentlig sikkert kan vite hva som foregår.
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Bare og sette de inn til den store i rent bur?? de to små...en på ca 8 uker og den andre på ca 6 uker......bare la de herje på som værst?? så lenge jeg ikke ser blod...har hatt den minste i to dager her nå.....Skal burgitteret være på?? fjerne sovehus??
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Hun var ute sammen med de to små i dag, og da er hun veldig opptat av å markere sin lukt på de.....Kanskje la de være ute sammen så hun får satt sine lukter på de først???
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Locked