Bitt til blods ved andre møte :(

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Bitt til blods ved andre møte :(

Post by olepet »

Vi har to horotter på ett år som i dag fikk ei ny venninne på 8 uker. Vil lot dem først møtes på kjøkkenbordet, med snack. Der gikk det veldig fint. De snuste på henne og var ikke så veldig interessert. Bare minutter etter plasserte vi den ny i buret til de andre, mens vi overvåket alt. Vi lot alle 3 være sammen. Den lille utforsket og var ganske tam. Men etter hvert beit den underdaninge av de voksne den lille i rumpa. Vi brøyt det opp og lot den nye være i burtet fortsatt (en annen etasje). Litt senere gikk den samme voksne rotta (den underdanige) opp til den lille. Hun beit da den nye lille til blods ved sida av øret. Vi tok da ut den lille (som nå ligger og snorker i genseren min).
Den dominante var som en dominerende rotte skal være.
Kommer noen sinne til å komme overens nå som den ene først har bitt den nye til blods?
Hva gjør vi videre?

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Bitt til blods ved andre møte :(

Post by Elisabeth »

Introduksjon tar ofte en liten stund. Har selv hatt en introduksjon med 8 uker gammel jente som tok et sted mellom 2 og 4 uker før hun bodde med de store jentene.
Du bør nok la dem være ute sammen under oppsyn mye mer før du putter dem i samme bur. Hvis du har et lite reisebur, f.eks buret den lille bor i nå (eller bør bo i nå...) så kan de jo få være ute med tilgang til dette. Jeg har flere ganger erfart at de oppfører seg mye finere mot hverandre i lite bur enn i stort bur.
Og når du så skal ha dem inn i samme bur, så bør du nok vaske buret de skal bo i sammen grundig først, så de "gamle" rottene ikke føler så mye at det er deres bur. Det pleier å hjelpe. Ellers må man jo tåle litt knuffing og piping, men det er jo klart at biting til blods ikke er greit.
Det kan gjerne være greit å vente et par dager før du fortsetter intro, sånn at de kan ha mulighet til å legge bak seg det som har skjedd nå. Jeg har pleid å la alle gå ute sammen, og hvis noen ikke oppfører seg, så blir de satt inn i buret igjen og får være der og roe seg litt.
Cluet i sånne situasjoner er ofte små skritt om gangen og tålmodighet.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Bitt til blods ved andre møte :(

Post by olepet »

Alt av bur er vasket og kjøpt nytt hus. Meningen var bare at hun skulle være der en liten stund for at de skulle bli litt vant med luktene til hverandre. Det som var så overraskende var at det tok så kort tid før den underdanige (som vi aldri trodde at det kom til å bli noe problem med) blei så voldelig. Men vi rusha det nok på litt feil måte ja:). Foreløpig har vi den lille i et passe stort reisebur. Vi Har også et annet stort bur, som kan tas i bruk. Er det noen gode kjennetegn på når de faktisk kan bo sammen?

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Bitt til blods ved andre møte :(

Post by Elisabeth »

Det føler jeg meg ikke helt kvalifisert til å svare på, men jeg har gjort det sånn at jeg har hatt dem sammen ute på f.eks. sofa eller seng sammen med meg eller at jeg går til og fra, med nyerottens bur åpent. De får gå sammen sånn helt til de oppfører seg pent sammen hver gang de luftes (med "pent" mener jeg ikke at de ikke får knuffe litt for å få orden på rang, men at de ikke er slemme mot hverandre, unødvendig hardhendte eller har bustepels eller biter/lugger og sånn). Så har jeg hatt alle sammen i hovedburet på dagtid litt mens jeg kan høre hva som foregår og sjekker innimellom. Har gjerne latt dem gå veldig mye ute og hatt alle sammen i lite bur når jeg ikke har vært der, for min erfaring er at de ofte er mye greiere i andre bur enn sitt eget (de "gamle" rottene altså, hvis det er de som er problemet med introen).
Det er ofte bedre å la det ta en dag eller tre for mye enn for lite, for hvis det skjer for mange dumme situasjoner kan det ta lang tid å rette opp igjen, for de husker hvem som har gjort hva mot dem, hvis bare hendelsen setter nok spor.
Hvis de sover sammen er jo det et veldig godt tegn... At de steller hverandre, og ikke bare powergroomer. At de kan være sammen i mange timer uten at du trenger å gripe inn pga uønsket adferd... Du må nesten bare se det litt an, men vær forsiktig. Bare gi det god tid, siden det allerede har blitt gytt blod... Eneste introen jeg har hatt med bitt til blods endte med at den nye rotten, som var han som bet, ble avlivet. Men han var nervøs og klikket pga flyttingen, som var hans 4. eller noe sånt. Han bet meg mange ganger, og rotten han skulle bo med to ganger. Så det er ikke til sammenlikning. Jeg har hatt vanskelige introduksjoner, både med vrange kastrater og sinna jenter, og teite jenter og litt for bråkjekke babyer. Og traumatisert gutt og sta babyer...
Bare ta det rolig, legg inn tøybiter i begge burene, la ligge der f.eks. i to dager, så bytter du, så de får ha hverandres lukt i buret. Du kan sikkert vente med å la dem være sammen mer til etter du har gjort dette. La rottene vente til ikke bitingen er så friskt i minne.
Jeg har også pleid å sette burene sånn at de kan lukte og se hverandre, så venner de seg til lukten. Da kan du også se hvordan/om de reagerer på hverandre...
Må bare få pressisere at dette er mer hvordan jeg har gjort det enn fasit på hva som er riktig.... Jeg skal ikke si at jeg kan dette så fryktelig godt.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Bitt til blods ved andre møte :(

Post by olepet »

Tusen hjertelig takk for tipsene! Vi vil nok skru ned farta litt ja, men den nye lille har det ihvertfall bra nå. Hun viser også enda tillit, hun vil nok raskere temmes enn det de andre to gjorde.
Igjen takk så mye :leftrat: :rightrat:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bitt til blods ved andre møte :(

Post by Matmor »

Det virker veldig som den underdanige, store rotten skal "sette seg i respekt" inne i buret. Derfor er det viktig at rottene får god tid (som Elisabeth sier) sammen utenfor buret, og at du ser det fortsatt går bra der, før du prøver på nytt.

Når du synes det er gått bra et par dager utenfor uret er det på tide å se om du kan strekke det litt lenger. Jeg ville ha forsøkt å sette den lille inn i buret til de voksne rottene alene først, tatt den ut, og sett hvordan den tannraske rotten reagerte på lukt inni buret uten at ungen var der. Hvis den voksne biteren bli rastløs, er det et dårlig tegn. Da trengs det definitivt mer tid før den lille slipper inn. Hvis det går helt fint, kan du forsøke å sette begge burene (åpne alle luker) på et bord og la rottene gå dit de vil. Bare vær klar til å gripe inn straks. Noen ganger har jeg bare brukt gitterdelen av buret i denne fasen - da er det lett å vippe det bort og komme til rottene i en fei.

Hvis den glefsende rotta pleier å ha kontroll på tannstellet når den får mat (dvs. ikke biter i fingre da) kan du prøve å smøre den vesle inn med litt majones eller babymat på glass. Det får ofte rooene til å komme på bedre tanker :)

Post Reply