Ingen biting lenger, men fremmed oppførsel

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Ingen biting lenger, men fremmed oppførsel

Post by olepet »

Det går bra når rottene møtes på bordet, ingen biting- men masse koselyder :konge: Men jeg forstår ikke helt hva vår gamle jente (dominante av de to vi har fra før) driver med.
Mens de var sammen idag begynte hun å hoppe "sidelengs" inne i reiseburet til den nye lille. Samtidig gravde hun febrilsk og vilt rundt seg, skjønner ikke hva hun driver med. Har aldri sett henne gjøre sånt før. Hu lille nye drev hele tiden og gikk bort til henne, uten at den dominante gjorde henne noe. Men vi splittet de opp fordi det så ut som om "stemningen" mellom vår gamle dominante og den nye lille ble litt "spent".
Er det noen som skjønner hva dette betyr, er det spesielt for introduksjonsfaser? :?:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ingen biting lenger, men fremmed oppførsel

Post by Matmor »

Det kan være at den sidelengse hoppingen er en form for "skyggeskubbing". Rotter bruker av og til rumpa til å dytte til hverandre i en introduksjonsfase. Og gravingen med labbene kan være duftmarkering. Jeg trodde først at hunner ikke brukte duftmarkering med potene på samme måte som hanner, men i løpet av de siste dagene har jeg hørt flere eksempler som tyder på at de kan gjøre det.

Hvis jeg leser det hele riktig forteller den store rotta at "jeg er sjefen, så ikke bøll". Og den lille sier "ja, men jeg må da få lov til å hilse!" Så lenge begge vet hvor grensen går, kommer det nok til å gå bra, men det kan ta tid, og det er nok lurt å være forsiktig :rat:

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Ingen biting lenger, men fremmed oppførsel

Post by olepet »

Jo. det gir ganske bra mening :thu: Vi tok de vekk et halvt minutt etter "skyggeskubbingen" startet, så vi kommer til å ta det rolig ihvertfall et par uker tenker jeg. Men hu lille har det ganske bra i vårt selskap, selv om jeg tror hun savner andre rotter innimellom :(
Takk for hjelpa

Post Reply