bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Borgir »

Vi tok med oss en hannrotte som har bodd alene lenge i i en dyrebutikk...
Tenkte at det beste hadde vært og flytte han sammen med de andre gutta vi har fra før ( 3 søte gutter fra harry-potter kullet) og en annen gutt som også var alene i en dyrebutikk. Da vi satte den første alenerotta med de 3 andre gikk det kjempebra, men de var fortsatt ganske små. Denne gutten er jo snart 1 år gammel, og de andre har bodd her lenge, og det virker som de liksom ikke vil ha han her eller at de kanskje sjefer på grunn av jentene vi har ( ikke vet jeg). Hva burde jeg gjøre egentlig... la han bli kjent med en først? Jeg vet at 2 av dem er veldig dominante så kanskje ta den roligste først? Håper på noen gode råd da jeg vil unngå noen blodig slåsskamp....
:sol:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Matmor »

Det var litt av en utfordring... flott hvis du får det til, men vær forberedt på skuffelser og mulige katastrofer.

Jeg ville i alle fall startet bare med å se hvordan den nye hannen reagerer på å komme et nytt sted med lukten av fremmede dyr - det kan ta noen dager før han viser sitt "sanne jeg". Hvis han har dominante fakter selv ville jeg vært ytterst forsiktig med introduksjon selv til den minst dominante av rottene dine, og forberedt med på veterinærregning. Kanskje både for å lappe sammen en rotte og for å kastrere en annen... eller for å kastrere føre var. Ingen garanti for at han liker andre rotter etter det heller.

Hvis rotta ikke reagerer negativt på lukten av de andre rottene dine etter et par dager i huset, går det an å gjøre et kortvarig introduksjonsforsøk med den minst dominante av hannene dine, og se hvordan det går. Jeg anbefaler deg å lese alt du kan om introduksjoner først, og ha verneutstyr klart. Ikke press rottene hvis de virker engstelige heller. Det kan ta 14 dager før stressnivået er normalt etter at en rotte han flyttet.

Det er skrevet mye bra om introduksjoner på engelsk, hvis du synes det er greit å lese språket. Hvis du foretrekker norsk kan du titte innom hjemmesidene mine. Både bitene om aggresjon, kroppsspråk og historiene om Ulf og Jonathan kan være relevante.
:smack:

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Borgir »

det er bare 2 av de"gamle" som virker agressive... den nye er kjempesnill og virker som han vil bli kjent med de andre... :hm:
:sol:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Matmor »

Du kan jo håpe at han er det, men det er best å anta at det blir problemer, og planlegge for dem. ;) Jeg snakket akkurat med en dame i dag som omplasserte en fredelig han som ikke varte særlig lenge i nytt hus. Han ble angrepet av en av hjemmerottene som hadde vært snill før, og måtte avlives på grunn av skadene :(

Tilfeller som det over er heldigvis sjeldne, og det stopper ikke meg fra å drive introduksjoner selv. Men det er nødvendig at du er klar over risikoen. En rotte som har stått lenge alene har sannsynligvis to handicap: Det ene er at han mangler sosial trening og kan begå sosiale blundere av den grunn. Det andre er at han kan ha økt tendens til å reagere aggressivt etter isolasjon. Og hvis kroppsspråket hans er uvanlig, er det ikke sikkert det er så lett å "lese" ham som dine egne rotter.
:rat:

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Borgir »

mener du at det beste for han er og beholde han for seg selv? eller er det evt. mulig og kastrere han og sette han med jentene...? Jeg hadde jo ønsket for hans del at han skulle slippe å være alene...
:sol:
Last edited by Borgir on 05 Sep 2009, 01:25, edited 1 time in total.

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Borgir »

jeg må jo også si at han har vært her i ca 14 dager nå, og de hilser på hverandre hver dag, og han er snill når de "gamle" kommer til han, men hvis han nærmer seg buret dems da freser de til han... :hm:
:sol:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by Matmor »

OK, da stiller det seg jo litt annerledes :) Jeg trodde du akkurat hadde fått ham hjem, og aldri hadde sett dem sammen! Meningen var ikke å så at du ikke skulle prøve, men at du må være veldig forsiktig.

De andre rottene dine vil forsvare buret sitt, og det kan bli stygt. Forslaget mitt er at du setter den roligste hjemmerotta og den nye på et trygt lufteområde, vasker buret til den nye og gjør det klart. Så kan du sette buret åpent på lufteområdet slik at begge rottene kan bevege seg ut og inn fritt. Hvis det går greit og de roer seg i buret, kan du skalke lukene og ha dem der en stund. Det er en risiko for at de "vanskelige" hjemmerottene dine vil avvise hannen som har vært på besøk etterpå, men hvis du tar tiden til hjelp burde det gå.

Ta det bare skritt for skritt, og se hvordan det går før du planlegger videre :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: bodd 10 mnd alene i dyrebutikk... hvordan introdusere han..?

Post by tantepose »

Hjemmebesøk til nykomlingen en stund tror jeg også er lurt.Server litt godsaker når besøket skal komme. ;) Legg f.eks. peanøtter med skall,mais el.l. rundt omkring. :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply