Hjelp! Førjulskrise deluxe

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by olepet »

Hei. Jeg er matmor til tre jenter; Nuddel, Tutti og Vaffel. Vaffel og Tutti kjøpte vi samtidig (søsken som har vært hos oss i ett år) og bor i samme bur. Men i august i år kjøpte vi ei tredje jente (Nuddel). Vi har sliti fælt med å sosialisere dem sammen i nå 3mnd. De bor ennå ikke i samme bur, de to søstrene kommer ikke godt nok overens med lille jenta :hm:
Jeg og samboeren veit ikke våre arme råd. Vi ville helst at de ble venner føre jul slik at vi kunne reise med ett bur, slik at de ikke skulle adskilles. Burene deres står ved siden av hverandre og de møtes jevnlig på nøytral grunn.
Vi er blitt veldig glad i Nuddel og vi vil nødig tenke på å gi henne bort :cry:
Finnes det noen hjelp, eller er dette en dødsak som kan fort ta tre månder til?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Hva mener du med ikke komme godt overens? Det er vanelig at de legger hverandre på rygg, og piper. Det høres ofte ganske brutalt ut, uten at det egentlig er det.
Så lenge det ikke er blod eller sår med i bildet ville jeg bare latt de være sammen til de finner ut hvem som er sjef. Det spørs jo selvfølgelig litt på hvordan tilfellet er.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by olepet »

Hei! jo du skjønner, det kan gå 5-10 minutter i strekk hvor de løper etter hverandre, biter og drar i rompa, står oppreist og bokser, de får "klapperslange" hale, napper hverandre i nakken og skriker som stukne griser. Det kan se ut som de noen ganger bare er ute etter å ta hverandre. MEN det er ikke noe blod eller lemlestelse.
Den hyppisgste formen for bråk er når Vaffel (helt klar sjef og vil fortsette med det) sparker Nuddel avgårde. Skal vi bare la det gå til de har ordnet det?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Det høres som de er litt voldsomme mot hverandre, men det er nok ikke farlig.
Hvis dere lar de gå sammen på en nøytralt sted, i skal vi si, 15 minutter, og det ikke gir seg kan du ta en pause. Legger den minste seg på¨rygg? For meg kan det høres ut som den minste ikke overgir seg, og dermed vil de andre ikke gi seg heller.
Kanskje du må lære den lille å legge seg på rygg, ved at dere gjør det?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Itchigo »

Har du prøvd å ha de i buret sammen? Hvor stort er buret? Med Lulla var det en del knuffing først, men etter vert ble hun "en del av buret" og Amy godtok henne...
Aurora

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by olepet »

morsomt at du kommenterte det :) jeg har faktisk akkurat begynt å legge henne på rygg fordi hun kan være så vanskelig. Og hun blir veldig rolig etter at jeg har gjort det, jeg gjør det med en gang jeg ser at hun biter eller lugger etter de andre. Jeg tenker jeg vil fortsette med det, kanskje det gjør susen? :bravo:
De har møttes i begge burene. Tutti og Vaffel har et stort "jenny bur", men hver gang vi prøver på det blir de skikkelig fiesty. Vaffel blir utrooooolig territoriell og flipper helt ut med skuggeskubbing og diverse. Det samme skjer hvis de besøker Nuddel i hennes bur :leftrat: :rightrat:
Men kanskje hun innser at Nuddel ikke er en så stor trussel hvis jeg begynner å snu henne?
NB: hater å messe med naturens rang ordning, men jeg har vel ingen valg antar jeg

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Ja, prøv å legge henne på rygg :)
Tror ikke de bør møtes i buret før de er venner på nøtral grunn. Når du skal begynne å la de møtes der, må iallefall alt være vasket godt, slik at det ikke er så mye markering igjen.

Et tips kan også være å dryppe noen dråper vanilje-essens i nakken på alle sammen. Da lukter alle det samme, og vil dermed ikke lukte om Nuddel har en annen rottelukt. Du kan også feks legge noe Nuddel har tisset på i buret til de andre og omvendt, så de venner seg til hverandres lukter.


**edit**
Det ble veldig mye lukt :lol:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by olepet »

hehe :x
jeg tror vi skal prøve den teorien med snuinga noen uker og se om det hjelper. Vaniljeessens var et godt tips, hvor får jeg kjøpt det? Og er det skadelig hvis de får ett drypp i nakken hver dag?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Vaniljeeesens får man kjøpt på alle dagligvare-butikker :)
Det er nok ikke farlig om de får et drypp hver dag, men tror nok at det kommer til å bli en ganske kvalmende lukt etterhvert :P Lukta siitter ganske lenge, så dere kan jo dryppe når lukte begynner å bli svakere, feks. hver 3 dag. Men om de først har blitt satt sammen og det går bra, tror jeg nok ikke dere trenger å dryppe noen flere ganger :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by tantepose »

Rotter har ekstremt god luktesans,så dette høres mer ut som tortur syns jeg! :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Selv om rotter har god luktesans lukter nok ikke lukten noe sterkere enn for oss :) De kan nok bare lukte lukten "dypere" om du skjønner :)

Det samme er det jo med lyder. Rotter hører ikke lydene noe høyere enn oss, men de kan høre lyder som er mye mørkere og lysere enn det vi kan :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by tantepose »

For å si det på en annen måte:Jeg ville ikke likt å få noe som helst slags type essens dryppet på meg.Jeg vil heller ikke utsette dyrene mine for det.Så for meg er dette ikke akseptabelt.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by Stine »

Om man ikke liker det, gjør man det ikke.

Jeg ser ikke helt problemet når det er til hjelp for dyrene.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by olepet »

Helt enig, hvis dette kan fikse ting sånn at Nuddel ikke bor alene så er det absolutt verdt det :bravo:
takk for all hjelp

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Hjelp! Førjulskrise deluxe

Post by heidiii »

Jeg synes det er mindre problematisk å "parfymere" med rottenes urin enn vaniljeessens. Jeg tenkte ikke så mye på det før, men det virker på meg som om vaniljeessens kan virke veldig forstyrrende på dyr som er såpass avhengig av duftkommunikasjon. Særlig om det pågår over tid.

Post Reply