Alene rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

Jeg er vekke et par ganger i uken på besøk hos foreldrene mine, men jeg tar henne med meg hvis jeg skal overnatte,liker ikke at hun er alene hjemme i leiligheten, men blir hun stresset hvis jeg tar henne med frem og tilbake fra leiligheten? Det er ca. 40 min kjøring hver vei.

EDIT: Jeg bor i Hordaland og har sett på Dyr og Utstyr og Gi bort annonser, men desverre ingen rotte kamerater i området jeg kan dra og hente gratis.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Larm »

Bor du i Bergensområdet?
Jeg mener å ha sett noen annonser her nylig om rotter som trenger nye hjem :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Alene rotte

Post by tantepose »

Du kan sette buret på en benk,bord eller lignende og legge aviser,tepper,kurver,krukker,"hus" ol. rundt.Pappesker på hodet med små dører er kjempefint.Heng gjerne et teppe over hele herligheten! :D Så kan du la burdøren stå åpen hele tiden når du er hjemme.De vil holde seg i denne "verdenen" og kose seg!Så kan du kjøpe større bur når du får spart opp til det. ;) Men å kunne gå ut og inn av buret sitt vil de sette stor pris på hele livet! :bravo:
ps.Hun kan godt bli med deg,bare pass på at buret er godt innpakket. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Alene rotte

Post by renya »

tantepose wrote:Du kan sette buret på en benk,bord eller lignende og legge aviser,tepper,kurver,krukker,"hus" ol. rundt.Pappesker på hodet med små dører er kjempefint.Heng gjerne et teppe over hele herligheten! :D Så kan du la burdøren stå åpen hele tiden når du er hjemme.De vil holde seg i denne "verdenen" og kose seg!Så kan du kjøpe større bur når du får spart opp til det. ;) Men å kunne gå ut og inn av buret sitt vil de sette stor pris på hele livet! :bravo:
ps.Hun kan godt bli med deg,bare pass på at buret er godt innpakket. :D
Det her er jo ein genial ide :D
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Itchigo »

Image To bur oppå hverandre kan spare penger, selvom det ikke se rlike bra ut :)
Aurora

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Tonje! »

Jeg vil også anbefale deg å skaffe rotteunger fra en seriøs oppdretter. Sjekk NTF's liste over oppdrettere, og kontakt de du kunne tenke deg unger fra for å høre angende kull. Hva slags rotte det blir har ingenting å si, alle rottene er de samme, de har bare forskjellige farger/tegninger i pelsen, samt at de kan ha litt forskjellige ører (dumbo) og pels (f.eks. rex). Velg rotter etter gemytt og helse :)

Du er sikkert lei av å høre det nå, men jeg må si meg enig i at buret er alt for lite. Jeg sier ikke dette for å være ekkel mot deg, jeg tenker bare på rotta di sitt ve og vel :) Se for deg at du var henne, og måtte bo inni det buret mesteparten av livet ditt. Det virker vel ikke særlig spennende?

Jeg har laget en burguide for å hjelpe folk å velge riktig rottebur. Dessverre koster bur mye, det er noe man må tenke over før man skaffer seg rotter :) Du kan jo ta en titt, om enn bare for å bli litt inspirert. Burguiden.

Her fant jeg noen brukte bur på Finn.no. Husk at du ofte kan prute på prisen, spesielt om annonsen har ligget en stund.

Essegia Regina
Mellom Lillehammer og Hamar
1500,-
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19746889

Ferplast Jenny
Ved Fredrikstad på Østlandet
900,-
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19941982

Ferplast Furet XL
Moss på Østlandet
1300,-
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19383408

Ferplast Furet XL
Ved Moss på Østlandet
1500,-
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19475410


Håper du ikke tar deg nær av dette, men heller setter pris på at noen vil hjelpe deg med å gi rotta (snart rottene?) di et godt liv! :rottehode: :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Itchigo »

Man gjøre noen få enkle ting for å spare til viktigere ting som dyrlege og sånn.
Bruk aviser i stedet for strø. Dette er morsomt for rottene og koster ingen ting om man abonnerer på avisen.
Kjøpe brukt bur, så tonje hadde funnet masse fine bur, men det spørs om man har plass til et så stort et da, og husk at kaninbur ofte har for stort mellomrom mellom sprinklene så rottene kan stikke av :shock: Jenny bur er kjempe fin størrelse og lett å ta med i bilen hvis du reiser mye.
Lage hengekøyer og leker selv, dette er morsomt og lett å gjøre. Gamle klær, pinner og bosker er kjempe gøy for de små.
Lykke til med jenten din :sol: Gleder meg til å høre hvordan dette går :)
Aurora

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

Går litt dårlig, var borti dyrebutikken idag (den nærmeste,er noen i byn også) og sa jeg ville kjøpe to rotter, hun sa de hadde fått beskjed av noen at de ikke fikk selge noen dyr til meg....jeg er veldig fornærmet nå og hun sa ikke hvorfor eller hvem det var fra,noe
som irriterer meg enda mer.

Har en anelse om at det var Husverten.

Btw,byttet ut sponet med aviser.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Tonje! »

Catya wrote:Går litt dårlig, var borti dyrebutikken idag (den nærmeste,er noen i byn også) og sa jeg ville kjøpe to rotter, hun sa de hadde fått beskjed av noen at de ikke fikk selge noen dyr til meg....jeg er veldig fornærmet nå og hun sa ikke hvorfor eller hvem det var fra,noe
som irriterer meg enda mer.

Har en anelse om at det var Husverten.

Btw,byttet ut sponet med aviser.
Har du fått tillatelse fra husverten til å ha tamrotter da?

Synes dette høres veldig rart ut... :|
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

Tonje! wrote:
Catya wrote:Går litt dårlig, var borti dyrebutikken idag (den nærmeste,er noen i byn også) og sa jeg ville kjøpe to rotter, hun sa de hadde fått beskjed av noen at de ikke fikk selge noen dyr til meg....jeg er veldig fornærmet nå og hun sa ikke hvorfor eller hvem det var fra,noe
som irriterer meg enda mer.

Har en anelse om at det var Husverten.

Btw,byttet ut sponet med aviser.
Har du fått tillatelse fra husverten til å ha tamrotter da?

Synes dette høres veldig rart ut... :|
Jeg fikk tillatelse til å ha den jeg har nå, han har ikke sagt noe om flere rotter og jeg har heller ikke nevt noe om å ha flere.

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

Etter å ha snakket med Husverten og foreldrene mine, er det ingen av de som har sagt noe til Dyrebutikken, så det er mest sannsynlig en missforståelse, skal bort igjen imorgen og ha en forklaring.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Itchigo »

Så teit da, nekte deg å kjøpe flere... :evil:
Aurora

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

Itchigo wrote:Så teit da, nekte deg å kjøpe flere... :evil:
Husverten sa jeg kunne hatt flere rotter og mange bur, men han hadde sagt ifra FØRST når han syns det var nok,ikke ringt Dyrebutikken uten et ord til meg om det.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Alene rotte

Post by Itchigo »

Å ja, innlegget mitt kom akkurat likt som ditt så jeg så ikke det siste. Merkelig misforståelse da :hm:
Aurora

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Alene rotte

Post by Catya »

En ting til: Hvor ung bør de være? Var i en annen dyrebutikk også og rottene der var 2 uker gamle, de som er i den andre (skal tilbake imorgen) ser litt eldre ut.

Post Reply