Vil ikke bli venner!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Vil ikke bli venner!

Post by Chrizzie »

Jeg vet dette blir tatt opp ofte....men har lest rundt og prøvd alt som står her, men den gamle rotta og den nye vil absolutt ikke bli venner!

"Gamlefar" nekter å godta den nye på 6 mnd. Med en gang han nærmer seg blåser han seg opp og hogger i. Den "lille" er jo så vettskremt han nå, at han står bare å piper og hyler så fort han nærmer seg buret hans!

Noen som har noen ekspertråd? Har bare hatt han nye i....tja....10 dager nå!
(jeg har prøvd nye plasser, vannspruting ++, fått noen kraftige fine bitemerker når jeg har prøvd å skille de...osv) Trenger sårt hjelp... :smack:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Matmor »

Ekspertrådet mitt er å slutte å tvinge dem sammen :( Finn en yngre burkamerat til den sjokkskadede Lillebror, sørg for å ha returrett hvis Lillibror ikke tåler den nye, ha gammer'n som alenerotte med masse kos og oppmerksomhet, og håp at den gamle venner seg til lukten av de yngre over noen måneder. Hvis han ellers er frisk er det ingen grunn til at han ikke skulle bli to år gammel.

Hvis du allerede er blitt bitt flere ganger mener gamlefar buisniss. Han er vel like gammel som han som døde, antar jeg, og det å kastrere ham i den alderen er litt drøyt (1 år og 8 måneder?)
Har noen av rottene bitt hverandre så det blir blod av det?
:rottehode:

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Chrizzie »

Neh....gamlefar har mistet en negl(og har blødd godt fra det) og hadde et lite sår på ryggen, lillebror fant jeg et bittelite et på ryggen også i går, men ikke vært noe blodsøl sånn sett...bare liten skorpe på begge to :)

Jeg satt de på stuebordet på lørdag formiddag, og de ble litt redde av å være der begge to, da dette var uvant. De til og med gikk å snusa på hverandre og slikka på hverandre og la seg inntil hverandre på bordet da de forstod at de ikke kom seg bort derfra. Men etter en halvtimes tid gikk gamlefar til angrep på lillebror igjen....(på bordet)...og etter det var han bare sint og oppblåst igjen...dumme rotte :roll:

PS: Tror du han kan være litt ekstra aggressiv fordi han nettopp mistet broren sin? At det bare tar litt ekstra lang tid tenkte jeg?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Matmor »

Det er godt mulig at han er spesielt lite mottagelig for nye rotter akkurat nå, men det er ikke godt å vite hvor lenge det vil vare.

Ut fra tilleggsopplysningene hørtes det jo ikke håpløst ut. Ofte bruker rottene tid på å bli venner, men noen ganger er det som skjer at den ene bruker tid på å finne ut at han slett ikke vil ha en ny venn, og det blir bare vanskeligere og vanskeligere.

Gi dem litt pause hvor du håndterer begge mye hver for seg, og la dem bytte bur daglig i en periode for å bli vant til hverandres lukt. Hvis gamlingen bare får mer og mere stri pels av lukten, eller noen av dem begynner å duftmarkere med flanker og føtter er det et tegn på at de ikke er klare for å bli venner.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vil ikke bli venner!

Post by tantepose »

Høres ut som dette siste kan bli litt vel stressende for gamlefar. :hm:
Stemmer for forslaget om å skaffe en liten kompis til den lille.
La den eldre få bestemme selv hvordan han vil ha det,og håpe han
vil ha mer selskap etter hvert. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Chrizzie »

De har ingen verdens ting imot å være i hverandres bur...det gjør dem ingenting...bare legger seg godt til rette i en køye eller i et hus :lol:
Merker at det har blitt litt smått bedre, for tar bittelitte lengre tid før gamlefar puffer seg opp å vil "slåss" nå....så jeg gir ikke opp riktig ennå :P
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Atyla »

har du bare de to? uansett burde du skaffe en ung til så når gamlefar tar kvelden at den lille ikke er alene

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Chrizzie »

Det vil nok komme flere ungtasser i hus her så fort jeg finner bebiser jeg vil ha....ønsker ikke å kjøpe fra dyrebutikk :roll:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Vil ikke bli venner!

Post by Chrizzie »

Ser ut som det går fremover her :bravo: De ligger ved siden av hverandre å "napper" hverandre i pelsen, og vasker og ordner....litt småslåssing ennå, men ikke i nærheten av så brutalt som det var :rottehode: Tør ikke sette de i buret sammen ennå, gir de et par dager til til å bli ENNÅ bedre kjent :o
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Post Reply