Trøbbel rotte?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Trøbbel rotte?

Post by dosjos »

Hei

Jeg har fått tre nye rottegutter, en på 1/2 år, en på 1 år og en på 2 år. De er utrolig skjønne og fine.
De to rottene jeg har fra før er ca 1 år.
De nye rottene virker ikke særlig interesert i å møte de gammle på baderommet, men de gammle rottene mine er nesten alt for ivrige og jeg tør ikke slippe de fritt sammen.

I dag gikk den ene av de gammle rottene løst og snuste på buret før han begynte med det jeg vil kalle agressiv oppførsell.
I filmen her står den hvite i buret og piper, muligens av redsel, mens den svarte og hvite beskytter flokken og minstemann bare sitter trygt og følger med.

Er oppførselen til rotten på utsiden normal? eller er det et tegn på aggresjon?

http://www.youtube.com/watch?v=ehszeQKLJ2c

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Trøbbel rotte?

Post by tantepose »

Vil bare si at jeg ikke ville latt noen rotter være på utsiden av buret mens noen sitter inni.La dem møtes i det fri og bli kjendt me hverandre. :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Re: Trøbbel rotte?

Post by dosjos »

Jepp

Har latt de møte hverandre en og en inne på badet, for da er det ingen steder der jeg ikke har kontroll. Men jeg synes det fort kan gå veldig hardt for seg. Vil jo ikke at de skal skade hverandre heller.

Men Jum-Jum har ca samme oppførsel når han møter de andre på tomanshånd, knuffer en del med rumpa før det blir krangling.
Håper virkelig det bedrer seg etter hvert.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Trøbbel rotte?

Post by Larm »

Det kan være vanskelig å introdusere voksne hanner til hverandre :sad:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Trøbbel rotte?

Post by tantepose »

Det kan ta litt tid. ;) Så lenge de ikke skader hverandre er det jo håp. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trøbbel rotte?

Post by Matmor »

Hvis det bare er en av rottene som oppfører seg som Jum-Jum (jeg antar det er navnet på husky'en utenfor buret på filmen), er du egentlig ganske heldig :) Kroppsspråket hans utenfor buret sier ganske tydelig at han gjerne vil skubbe på og tråkke på rottene inne i buret. Det ser ut for meg som om han er en del større enn rottene inne i buret? Eller er det bare det at han er nærmere kameraet, og har mer bustete pels?

Det han viser er dominant adferd, og det er ikke godt å si om han vil følge det opp med aggresjon eller ikke. Ofte er det ikke det første møtet som er det verste. Rottene vil gjerne ta mål av hverandre før de går til kamp. Hvis han er like "på" inne på badet med en ny rotte er det jo nokså skremmende, og det kan provosere redde rotter til å bite eller klore selv om han selv ikke hadde tanker om å ty til vold.

Jeg håper at du har klart et håndklede eller hansker på når du introduserer, for dette ser ut som om du kan få behov for å gripe inn raskt.

dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Re: Trøbbel rotte?

Post by dosjos »

Til Matmor.

Jum-Jum er huskyen ja, desverre oppfører begge de gammle rottene mine sånn, men den andre er hakket roligere. Mine to veien henholdsvis 600(Halvorsen) og 500 (Jum-Jum) mens den største av de nye vil jeg tippe veier 350 - 400.
Pelsen hans står i alle retninger når han blir gira på de nye, han blåser seg veldig opp.

Det som virker rart er at Jum-Jum ikke er alfaen i det paret jeg har fra før, så hvorfor er han hissigst ovenfor de nye?
Alfaen i den nye flokken piper når Halvorsen kommer og pleier å gjøre seg litt klar til kamp når Jum-Jum kommer, (med untak av det jeg filmet, da han sto og peip.)

Hansker trengs virkelig når de møtes og jeg lar det gå "for langt" jeg har tre fingre med hull, heldigvis går det ikke så ille med snuskene

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Trøbbel rotte?

Post by tantepose »

Lykke til iallefall! :smile:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Trøbbel rotte?

Post by Chrizzie »

Minner meg nøyaktig om slik det var når jeg skulle introdusere gamlefaren min for en på 1/2 år...han holdt på akkurat som det der...i hele 3 uker!!! Jeg hadde også flere hull og sår i hendene! :crazybonk:
Det gikk veldig bra til slutt, så bare hold motet oppe :cheesy:

Ps: Lurt å la de introduseres for hverandre oppå et bord som ikke er for stort....midt på gulvet....da føler de seg litt usikre og kommer seg ingen vei....det var i hvert fall slik jeg fikk mine til å hilse på hverandre på en rolig måte til slutt..=)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trøbbel rotte?

Post by Matmor »

Det er slett ikke alltid at alfa'en er den hissigste av rottene. Alfa'en din er dessuten såpass mye større enn de nye, at han kanskje føler seg mer trygg på at han bare trenger å se stygt nok på dem, så går det nok bra.

Hvis du ikke allerede har lest nettsidene mine om introduksjoner og rottebitt, kan det hende du finner noen tips der
:rat:

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Trøbbel rotte?

Post by MereteAH »

Kjenner meg igjen i dine beskrivelser og frustrasjoner.. hvis du vil ha noen flere innspill, anbefaler jeg en titt i bloggen http://rottebua.blogspot.com/ hvor jeg har beskrevet det viktigste av det jeg har gjort i forb. med introdusering av to små til tre store, hvorav to fint kan kalles "trøbbel rotte".. Jeg har holdt på i ca. 2 måneder og føler av og til at alt er fryd og gammen, av og til skrekk og gru. Lykke til!!
MereteAH

Post Reply