Fortsettelse på "dominant rotte"

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Fortsettelse på "dominant rotte"

Post by Arisia »

Valemon ble kastrert for en ukes tid siden, og han er nå en helt annen rotte. Vi satte han inn på samme rom som Tiril for to dager siden, bur mot bur så de fikk lukte på hverandre. Vi har også latt de løpe rundt sammen under oppsyn, og det som er merkelig da er Tirils reaksjon mot Valemon. Han vil helt tydelig leke og hopper etter henne hvor enn hun går. Prøver også å dytte henne litt med armene, men da piper hun helt sykt mye. Hun piper med en gang han kommer nært henne, og løper i fra han hele tiden. Det som er rart med det, er at hvis han slutter å følge etter henne, så løper hun etter han igjen. De har rullet rundt på gulvet i lek flere ganger, selv om at Tiril er mer opptatt av å dominere Valemon enn å leke. Jeg merker at det ikke er aggressivitet i og med at pelsen til begge to ikke står ut, og løpinga er mer hopping enn jakt.

Er dette en normal reaksjon?
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Fortsettelse på "dominant rotte"

Post by renya »

Normal reaksjon veit eg ikkje, vil berre minne om at han framleis kan vere reproduseringsdyktig. Det bør gå to veker frå kastrering til han får leike med horotter, sjølv under oppsyn. :)
Ellers så har eg lest og høyrt fleire gonger at det normalt tar ca 2 mnd før forandring i oppførsel til hannrotta etter kastrering, noko som etter mi erfaring har stemt sånn nokonlunde.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Fortsettelse på "dominant rotte"

Post by Arisia »

Ja, jeg merka nå at han gjør seg litt stor i pelsen, dytter rompa opp i ansiktet hennes og de fekter ganske mye med forlabbene. Det har ikke vært noe biting enda, iallefall.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Post Reply