Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Clueless »

Etter at burkameraten til Noia døde på mandag, bestemte jeg å finne to smågutter til selskap =)
De to nye er veldig greie og hånterbare, mens gamlemannen er ikke så begeistret for mennesker. Jeg har satt dem i separate bur ved siden av hverandre og vil gjerne introdusere dem iløpet av uka (så fort som mulig siden buret jeg har de nye i er bare ett halvstort reisebur) :)
Virker ikke som noen av dem reagerer særlig på lukten av hverandre (tvert i mot, gammern lå å gnisset tenner og slappet av), men hvordan burde jeg gå fram? Har aldri introdusert hanner før..

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Larm »

La de treffes på nøytral grunn, dvs et sted det ikke lukter rotte fra før.
La de være sammen dersom dette går fint. Du må nok tåle litt småkrangling som boksing, busting, fnysing, men det er ikke sikkert. Så lenge ingen lager merker går det fint.

Jeg har flere positive erfaringer med å introdusere små hanner til en voksen. Ofgte har de kunnet vært sammen fra dag 1. Les mer on dette ved å søke på introduksjoner inne på forumet og les på Matmor sin hjemmeside http://matmor.info
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Clueless »

Takk for tips :) Kommer til vente noen dager til med introduseringen for å bli bedre kjent med de små først :cheerful:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Skaubytroll »

Hvordan har det gått med de? :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Clueless »

Det gikk ikke så veldig bra, gammern fikk litt bank og virka skremt. Han prøvde å gjemme seg for de små og, så jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre.. :hæ: Satte han i eget bur igjen ved siden av de små.
Før jeg satte de ut sammen vaska jeg hele rommet (har igjen steder i leiligheten de ikke har vært :P) og la gobiter rundtomkring :goofy: Satt klar med arbeidshansker, spruteflaske og håndkle :P men når jeg satte de ut sammen gikk den ene lille rett på han uten å bry seg om gobitene eller lekene jeg satt ut.. det så ikke så pent ut og gammern fikk ett lite sår på ryggen :oops: Burde jeg prøve å la de møtes seinere kanskje? Det er kanskje mye å håpe på at det ikke skjer igjen... :/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Matmor »

Prøv med ham som ikke bet...
Hvor gamle er de små egentlig? Det er ganske spesielt at de skulle lage sår på en gammel hanrotte hvis de ikke er kommet i pøbelstadiet, og da er de vanligvis ikke små lenger!

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Introduksjon av 2 småtotter til gammel rottemann

Post by Clueless »

De er 2 mnd (sånn ca, ifølge de i dyrebutikken...)

Post Reply