Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Aner ikke hva jeg skal gjøre... fikk mine 2 små for noen dager siden (ca 8 uker), og så har jeg to fra før (ca 11 mnd).. Hver gang jeg har prøvd å introdusere de for hverandre har det endt med blod og tårer! Nå tørsj jeg ikke nå mer, nå ligger jeg her med to små jenter i fanget, med rifter på hver sin fot....!!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Stine »

Hvordan har du prøvd å introudusere de da? Det er lettere å si hva du kan gjøre hvis du sier hva du allerede har prøvd :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Har prøvd å introdusere de ved å hilse på hverandre i sofaen, det endte med en liten rotte med sår på skulder og hode og andre gangen jeg prøvde å introdusere de hadde jeg de minste i et lite bur og lot den ene av de gamle rottene få hilse gjennom sprinklene. Det endte med at hun beit etter armer og bein og de små fikk store sår på labbene...
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Stine »

La de hilse på hverandre på en plass hvor ingen av rottene har vært før, da slipper du at de gamle ser på de nye som intrengere.
Om de fortsatt er slemme med de små, kan du prøve å ta litt vaniljeessens i nakken på alle sammen. Da kjenner de ikke lukten av hverandre, og kan dermed være sammen uten å krangle (forhåpentligvis!)



Å hilse gjennom sprinkler er som regel en veldig dårlig ide. Selv noen av mine snille rotter har det med å nappe etter rotter som er utenfor buret.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Radney »

Du kan også prøve å introdusere de små til en av de eldste av gangen.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Da skal jeg prøve..!! Må bare la de sårene som allerede har kommet, få gro litt! Syns nesten dette er litt skummelt jeg, nesten så jeg vil la de bo vær for seg..!! :P huff!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by tantepose »

Prøv igjen fortest mulig.De danner fort et "fiendebilde" om det går for lenge.Da vil du alltid ha potensielle kamper under lufting,om de blir boende i to bur.Kos masse med gammelmøssa under møtene.Ta så mange møter du kan gjennom dagen.Om noen hisser seg litt opp tar du henne bare opp og susser på magen. :wink: Si med kosestemme at "nei da,du må ikke bli så hissig,det er ikke lov".Sitt sammen med dem og flytt ikke på dem uten som beskrevet over.Lykke til! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Søstrene Halvorsen »

uff jeg må le litt av det du skriver her, er jo som og høre meg selv dette her.
Men jeg har også sett at det holder noen gannge med at jeg bare lager en høy lyd også.
Men til trådstarter lykke til og jeg leser tåden din med intresse.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Syns det er litt "godt" å høre at det er flere som kjenner seg igjen! Det kom nesten til et punkt til at jeg kan la buret være delt i to resetn av deres levetid, men det går jo heller ikke an!
Men da skal jeg prøve igjen raskt, men kommer til å prøve igjen når jeg ikke er alene mer. Trur det kan være lurt med en person til når de skal introduseres igjen!!
Skal prøve med vanilje essens og kansje la de møtes i sengen min.. der har ihvertfall rottene ikke vært så mye!

Med hun som er den "alfa" rotten så hjelper det ikke å si nei.. Hun bryr seg nesten ikke om høye lyder i det hele tatt når hun kjenner duften av de små! Det er faktisk nå første gang at jeg har sett en rotte reise hår og bli som en ball. Det er helt utrolig å se på..
Men skal nå la dere høre fra meg når jeg har prøvd igjen!! Dette er skummel :sadpace: t...
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Når jeg først skal gjøre dette nå, skal jeg gjøre det ordentlig!! :crazy: Skal jeg ha på vanilijeessens rett før det møtes, eller en stund før?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Stine »

Gjerne rett før, da er lukta sterkest ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Larm »

Og prøv å introdusere de til den snilleste av dine rotter først :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre med jentene mine?

Post by Irene »

Da har jeg fått prøvd bittelitt!! Prøvde mest med hun jeg mener er minst "aggresiv", holdt henne i hendene mine hele tiden.. Hun virket ikke så veldig "rett på de" hele tiden, men med en gang hun kom nærme nok den ene lille jenta, huget hun til.. Ikke slik at det ble sår! Da turde jeg ikke mer... :P Jeg kan vell kansje gjøre det slik flere dager framover nå? Jeg må vell kansje bare venne meg til at det blir høy skriking og skikkelige basketak?

Et annet spørsmål er: jeg har et stort bur, slik at jeg har delt det i to.. Hvor de minste bor nede og de gamleste øverst. Men problemet er at ved platen som deler, finnes det slike små lufthull på kantene, slik at de store blir hele ville om de merker at de små klatrer. De gamle begynner å krangle seg imellom... :S Bør jeg ha de minste i et helt annet bur? Er kansje det det beste? så møtes de heller når jeg vil at de skal møtes?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Post Reply