Hanne alene

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

Her i huset har vi nå to jenter og en gutt Han kom torsdag.
Ting går kjempe fint her og han er jo som gutter flest veldig opptat av jenten som er i naobo bure og veldig opptatt av hva som forgår rundt han, vi fikk vite av de som eide han før at han hadde hatt burkamerat før og etter det har han blitt agresiv mot alt og alle. Jeg har enda ikke sett han agresiv på noen måte han kan løftes på og koses men han er litt utrygg enda så vi tar det i små skritt.

Jeg skal bli kjent med han først men jeg lurer på siden han bor alen i gutte bure så kansje han trenger en kompis etter hvert siden dem er flokkdyr?

Så jeg lurer jo på noen små ting da som jeg gjerne vil ha med i planleggingen for jeg vil nødig sitte med tre bur for det har jeg ikke plass til.

Jeg vet at de skal introduseres på nøytrall grunn og gradvis har lest litt, men jeg lurer litt på hvordan jente påvirker fremtidig møter mellom hannen?
og kommer hannen til og bråke mye seg i mellom?
Han vi har når ser ut til og trives med og kunne kjenne lukten fra jente og se dem gjennom bure og jente er jo ivrige etter og få kontakt med han også. de gangen han har fått rusle på take på jente bure (Har fin netting der så de får ikke bitt eller noe slikt) så ser du at alle tre koser seg veldig.
Så trenger han egentlig en burkamerat?
Jeg spørr fordi jeg helst vil vite mest mulig før jeg gjør noe.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hanne alene

Post by wollf »

kjøp en ungegutt. det går som oftest bra

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

takk for tipse.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hanne alene

Post by Matmor »

vi fikk vite av de som eide han før at han hadde hatt burkamerat før og etter det har han blitt agresiv mot alt og alle.
Hvis du har mulighet for å få avtalt "prøvetid" med den nye rotta tror jeg det kan være lurt. Jeg har truffet flere voksne hanner som er snille som lam overfor mennesker, men slett ikke klarer å stå med andre rotter. Det er ikke særlig festelig for en liten rotteunge å møte på en slik en som bare skal tråkke på dem og rive dem i skinnet.
:rottehode:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Hanne alene

Post by Radney »

Helst to små gutter slik at de kan aktivisere hverandre når den eldste vil ha fred :angel:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

Matmor var litt slik jeg hadde lyst til og gjøre da, jeg er jo litt redd for at han kan være brutal og voldelig.

Randy: det var et godt forslag men jeg har fått tilatelse av gubben til maks en til og det er det, han syns vi har mange nok allerede nå. så det går nok ikke. selv om jeg ser jo behovet da. Men han jeg har her han er fryktelig aktiv i forhold til jenten som kan sove hele dagen. så sover han veldig lite.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hanne alene

Post by Woodgirl »

Et annet alternativ er å kastrere ham og la ham gå sammen med jentene. Det pleier hvertfall å gå bra. :kisses:
Hvis han fra før har vist aggresjon ved å ha burkamerat tidligere er det ikke kjempestor grunn til å tro han kommer til å bli så mye bedre med en unggutt.

Jeg ville satset på kastrering og la han kose seg sammen med jentene.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hanne alene

Post by torasrotter »

Personlig ville jeg ikke kastrert en hanne kun for å ha han med jentene når det er en mulighet for at han kan stå med hanner.. MEn det er et personlig valg. :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hanne alene

Post by Woodgirl »

Som jeg skriver i mitt forrige innlegg så er det på bakgrunn av at han allerede er blitt tatt ut pga han viste aggresjon mot andre hanner. Ser da ingen grunn til at han skal plutselig bli snill. :wink:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg kan si så mye som at den godeste Halvorsen ( hannen) trives kjempe godt som alene rotte ( selv om det ikke er bra).
Nå har jeg hatt han en stund med de tramunen han har så troro jeg det er greit og latt han få bi alen.
Halvorsen er veldig egen på buret site og det er hans og ingen andre sitt, jeg tror at hadde jeg kastret han og satt han inn til jente hadde det bare blitt bråke nettopp fordi han ikke liker og ha andre inni buret.
Jeg har jo også jobbet enormt mye med han for og få han til og stole på mennsker og andre dyr igjen.
Men ja vi satt faktis og pratet på og kastrer han men etter og ha sett hvor dominat han er på bure så er jeg i tvil.
en periode så var jo til og med både jeg og matskåler en kjempetrussel og få inn i bure, meg kan jeg forstå for jeg er stor, men når mat og matskåler skla tas for en hver pris så blir jeg sta og gir ikke opp. så slik ting er i dag med Halvorsen så bor han alen med jente som nabo de prater sammen det er jo lett og se og de har nok klart og lage en slags flokk. Han er stor og fin har lagt på seg masse siden vi fikk han og han er kjempe fin i pelsen og han har et lite stykke igjen til og stole på når vi mennsker behandler han, men han er kosegutten min når han forstår at ingen ting farlig skal skje. Han gidder ikke lenger reagere på at hunden vå bjeffer og det var noe som var kjempe falig før. Han hamstrrer heller ikke mat lenger og har funnnet seg i at frokost kommer når mor står opp og da må han undersøke hva han får uten og gå til angrep. Styrer jeg med noe i bure vil han helst fikse det selv da. så litt jobb er det igjen men det skal nok gå.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hanne alene

Post by Tonje Lenore »

Jeg tror du bør se det ann litt, og heller bruke god tid på han slik at han først klarer å bli helt trygg på deg og mennesker rundt han.

Mulig han angriper fordi han er veldig usikker og ikke veit hva han skal gjøre!
Har samme problem selv med en hann rotte jeg fikk , han går absolutt ikke med de andre hann rottene og ser ut som han trives best alene.
Han beit meg faktisk så hardt at han fikk biti høl på muskelen min ved hånda, noe som var liiiiite deilig. Men hoved grunnen var fordi jeg hadde den største av hannrottene(Woody) på armen, skulle se hvordan det gikk, noe som gikk veldig dårlig ettersom det gitt utover min hånd :oops:

Men jeg gir meg ikke så lett, bruker ganske mye tid på han, sånn at han blir trygg på meg og de nye omgivelsene rundt seg.
Om han ikke bedrer seg, så vurderer jeg å kastrere han!

Men da har jeg et spørsmål:
Etter at han er kastrert, går det da at jeg prøver å sette han med guttene igjen eller er det lureste og beste å sette han med jentene?
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg er veldig enige om at tid er noe han trenger, er derfor han enda er alene rotte. Nettopp fordi han trenger tid og har godt av det.
Jeg ser jo at det er noe forje eier overhode ikke har gjort og hva som har hendt mellom rotta og forje eier det vet jeg ikke men rotta liker dem bare ikke og ferdig med det.
jeg vet jo at ting går sakte fremover for det ser vi jo, den siste uka har til og med minstejenta her fått lov til og gi mat og kose noe som var utenkelig for 14 dager siden.
Så om han da må tilbringe tiden alene eller hvordan det går det må bare tiden vise syns jeg. slik ting er nå er han en fornøyd herre man som blir bortkjenmt på kos og utetid og noen få godbiter av og til.

skal sis at han forandret seg myenåt han forsto at han fikk frisk mat, vann, rent bur og Kjærlighet.
Så håpe om at han en dag skal bli bra sitter jo der men det er det kunn rotta selv som vet hvordan det kommer til og bli.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hanne alene

Post by Woodgirl »

Det er ikke alltid det er feil å la en gutt forbli alenerotte. Jeg vet om flere hanner som lyser opp og blir supre når de blir tatt ut av flokken og kommer alene. Det er en ekstrem motstand mot alenerotter og på mange måter synes jeg det er riktig men det er når de blir skaffet i ung alder med den intensjon å ha alenerotte. Når det er snakk om rotter som viser seg å ikke fungere i grupper og tilsynelatende blir mye rorligere og blidere av å være alene ser jeg ikke problemet. Hvertfall når de i dette tilfellet kan ha rottevenner i samme rom...sikkert mest stas at det er jenter atpåtil. :nottelling:
Da blir det mer enerom i et rottehus. :cheerful:
Uansett, synes hvertfall ikke du burde tenke det er galt i å ha han som alenerotte.

Det er ikke noe problem å ha en kastrert hann sammen med andre gutter. Men siden du har både gutter og jenter kan du jo velge. :kisses:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hanne alene

Post by Søstrene Halvorsen »

takk, jeg skla innrømme at jeg sysn synd på han til tider fordi han er alen i buret, men når jeg sitter og ser på hvordan rotten komuniserer så ser jeg jo at han ikke lider. så lenge jeg driver og jobber med han så tror jeg også at han trenger den alene tiden han har i buret. Når han har hvert ute med oss og fått lekt og koset seg så er han så sliten at han bare går å legger seg når han kommer inn i buret. nå har jeg byttet bur på jente så muligheten til og klatrer over til jente er ikke der lenger men de står enda i samme rom og så nære det går ann og jo de er nok en flokk på en måte selv om dem ikke er sammen.
så intil vider så får han bli alen og den dagen han sturer og blir trist av det så skal jeg nok vudere kastreing av han, men slik han er nå blir nok ikke det noe av.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply