Ny innflytter

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Marte

Ny innflytter

Post by Marte »

Skal få meg en ny jenteinnflytter snart.. :) Å hun er litt over ett år.. Hva skal jeg gjøre :?: :?: har to yngre rotter fra før.. Å vil at de skal gå sammen :D

Guest

Post by Guest »

Jeg hadde først en rotte som jeg introduserte til en annen, og ett par mnd senere fikk jeg en 3 rotte..
Første gangen venta jeg lenge, og dreiv å bytta dem imellom to bur og masse sånt styr jeg hadde lest. Men når jeg var hos dyrelegen med de slapp dyrelegen de ut på samme bord, og de ble kjempeglad for å møtes.
Siste gangen satte jeg bare den nye rotta på senga der de to andre og var, og de godtok henne med en gang, og de har vært perlevenner siden...
Ikke at dette hjelper deg, men tenke jeg bare skulle dele mine erfaringer..

Marte

Post by Marte »

*TAKK* :) E alltid glad for alle svar.. :D :wink:

Ariadne

Post by Ariadne »

når jeg introduserte mine jenter for hverandre, lot jeg de først gå ute på sofaen... deretter bytta jeg litt på burene å så en dag putta jeg hu minste inn i det store buret :) men da var det snakk om at ei lita rotte skulle inn til ei eldre ei... aner ikke hvordan det går med ei eldre som skal inn til noen yngre... men det er vel lurest å møtes på nøytral grunn de første gangene vil jeg tro...

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Slikt er avhengig av så mange ting, men min erfaring er at det i de aller aller fleste tilfeller går bra. Noen ganger går det bra med det samme, andre ganger tar det litt tid.
Kjenner du den nye rotta fra før? Vet du om den har gått sammen med noen andre rotter hittil i livet sitt? Har den ikke det, bør du kanskje være litt mer forsiktig.
Tror det vil være lurt om du lar alle rottene treffes på nøytral grunn først. Hvis det går helt problemfritt ville jeg nok ha forsøkt å la de være i samme bur en stund. Frs noen minutter til noen få timer avhengig av hvor bra det går. Hvis du ser at de ikke får til å roe seg sammen, bør den nye tas ut. Så tar du hele prosessen kanskje dagen etter, og dagen etter og dagen etter og dagen etter.....til det ordner seg.
Jeg har noen ganger hatt god effekt av Ã¥ Ã¥ la nykommeren fÃ¥ EN venn fra flokken. AltsÃ¥ ta ut den av dine rotter som er minst sjefete og sett den inn til den nye. La de st¨ sammen til de er godt kjent, altså noen dager. Deretter settes alle 3 sammen. Kan være litt brutalt å splitte 2 gode venner om det så er for bare noen dager, men det fungerer ofte bra.
Sikkert mye annet man kan komme på også, hvis det skulle bli problemer. Men oftere enn man skulle tro, setter man rotter sammen og det går greit uten særlige problemer av noen art.
Lykke til!
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Beklager de norske tegnene!
Noen ganger skjer dette!???
mvh

Marte

Post by Marte »

Hun har aldri vært atme noen annen rotte :( .. Å nå er hun 1 og halvt år..

mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Ja, men husk at det kanskje går helt uproblematisk likevel!
Start med å la de treffes på nøytral grunn, på sofaen eller ei seng eller noe sånt. Går det bra, prøv å sett dem sammen i et bur. Men det er nok viktig at det er et bur som den nye rotta ikke har eiefølelse overfor.
Lykke til!
mvh

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Det er viktig å la de hilse på hverandre på et nøytralt sted. La de gjerne bo 'bur i bur' sånn at de kan bli vant med hverandres lukt. Vask buret og utstyret til rottene dine grundig før du setter de + den nye sammen i buret. Sett gjerne den nye rotte inn i buret litt først sånn at hun kan bli litt husvarm. Jeg har erfaring med at det kan gå både bra og galt. Når en gammel rotte har vært alene i hele sitt liv kan det være a hun har blitt så usosial at hun ikke aksepterer nye rotter. Det har jeg opplevd. Sannsynligvis går det bra. Bare følg nøye med sånn at ingen blir såret.
Du finner nyttig info på hjemmesiden til de fleste oppdrettere om akkurat dette.
Lykke til!
Hilsen!
Rose

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Ja, det er viktig å passe godt på.
Rotter kan være "stygge" med hverandre. Kanskje lurt å ha dem sammen bare når du har mulighet til å følge nøye med de første dagene. (enten de er inni et bur eller utenfor) Det ville iallfall jeg gjordt.
Ha i bakhodet at det kan gå galt, følg med, men min erfaring er at det i de aller fleste tilfeller er et spørsmpl om tålmodighet og oppfinnsomhet fra eierens side i forhold til å finne løsninger som kan overbevise rottene om at det er ok å bo sammen.
Ha det fint og lykke til!
Er det lenge til du får denne rotta da?
mvh

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Selv om det alltid anbefales å la rottene møtes på nøytralt område så synes jeg det er viktig å huske på at det som regel går bra, og at man kanskje bare skal ha litt is i magen de første dagene. Selv om det noen ganger høres og ser vilt ut, så er det faktisk sjelden de skader hverandre. Og jeg synes de må få lov til å få bruke litt tid på å opprette "rangordning", så lenge det går forholdsvis fredelig for seg :)

Marte

Post by Marte »

Har fått henne jah :wink: å d går veldig bra, litt hyling osv i starten :D :D Men noh går dem 3an på rekke og rad og parre på hverandre bortover gulvet :lol: :) sikkert rangordning :!: :?:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Marte wrote:Har fått henne jah :wink: å d går veldig bra, litt hyling osv i starten :D :D Men noh går dem 3an på rekke og rad og parre på hverandre bortover gulvet :lol: :) sikkert rangordning :!: :?:
:lol: :lol: :lol:
Hilsen!
Rose

Locked