Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke lengre

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke lengre

Post by Colibri87 »

Kjøpte nylig ei nakenrotte som satt alene i en dyrebutikk, den så skikkelig stakkarslig og ensom ut så jeg tenkte at denne tar jeg med meg hjem. Den er veldig kosete og snill så jeg tenkte at dette kom til å gå fint. Møtet med de "gamle" rottene jeg har Miri og Dagfinn (alle er gutter) gikk veldig bra, lot de møtes på nøytral grunn, byttet på burene osv... Nå har de sovet sammen nesten en uke og går fint sammen, men plutselig i dag våknet jeg til et skikkelig rabalder. Dagfinn var helt vill etter nakenrotta og har bitt og kloret den, han hadde blodige kloremerker over hele ryggen og et bitemerke. Kjeftet på Dagfinn og ga han en "time out" på badet (noe han ble meget fornærma over:). Prøvde å sette de sammen igjen men det samme skjedde, Dagfinn sprang som en gal etter nakenrotta og ville sloss. Var rask å ta Dagfinn ut å sette han i et annet bur. Nakenrotta (Matti) satt livredd i buret og lagte klynkelyder. Sånn kan jeg ikke ha det.

Hva skal jeg gjøre?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Søstrene Halvorsen »

Uten om og være hølet sikker så kan det være no rang opplegg de driver og finner utav enda. men kansje noen andre her har noen ider.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Matmor »

Hvor gamle er de to rottene du hadde fra før? Det er mulig at han som jager har litt vel aktive hormoner.

I forhold til hva du skal gjøre synes jeg at du kan starte med å sette nakenrotta i et annet bur, og la den "snille" hetterotta være sammen med den "slemme på dagtid og nakenrotta nattestid (eller omvendt), for å se om det fungerer. Du kan også se om alle tre kan luftes sammen.

Det hender rotter bruker tid på å "manne seg opp" til en konfrontasjon. Hvis man klarer å hindre skader ved å trekke ut introduksjonen er det lurt.

Lykke til :rat:

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Colibri87 »

Jeg tror de er litt over et halvt år. Og nakenrotta er et halvt år. Problemet er at Dagfinn alltid har vært en liten plageånd med Miri også, men Miri er sterk nok til å si ifra når han har fått nok og setter Dagfinn på plass. Matti er så liten og skjør at han har ikke kjangs når Dagfinn først setter i gang. I begynnelsen trodde jeg Dagfinn skulle få seg en venn i nakenrotta siden Miri for det meste overser han, men jeg tror han har funnet ut at her er en han kan herse skikkelig med. Ingen av rottene viser tegn til aggresjon når det kommer til kroppsspråk heller, Dagfinn legger seg bare ved siden av å begynner å småbite og plage slik at det gjør vondt.

Men skal følge rådet ditt og se hvordan det går.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Woodgirl »

Å sette inn en hormonhip kan være en god løsning. Jeg har gjort det på en av mine hanner rett og slett fordi han hadde slikt behov for å dominere og bølle med alle de andre. Merket de andre ble litt engstelig og lei ham. Hele stemningen blir liksom litt dårlig å ha en bølle i en ellers fungerende gruppe.
Etter chip'n er bølle tendensen borte. Utrolig deilig for gruppa og sikkert for ham selv. Han har også begynt å leke mer enn før. :kisses:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Colibri87 »

Oy dette var interessant. Hvor mye koster dette?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Nakenrotte og to hetterotter, fint i starten men ikke le

Post by Woodgirl »

Det koster et sted mellom 750 og 900 kroner tror jeg. Huff, litt falut å ha gjort det på to av rottene mine og ikke huske prisen.
Fysisk kastrering koster noe av det samme men med Chip slipper man narkose og evnt. ballebyller og antibiotika etc etc. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply