Sliter med re-intro.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Sliter med re-intro.

Post by Tifa »

Kan noen pleeeease hjelpe meg!!! Naera har stått alene helt siden Mookie døde (forresten, burde jeg ikke fått svar fra obduksjonen nå? Han døde for ca fire uker siden). Det føles ikke noe bra å se henne sitte der alene, det ser utrolig stusselig ut. Nå er jo Naera tydeligvis litt spesiell, men jeg vil ikke ha henne alene :( Har prøvd å ha henne i sofaen med de to andre (Nala og Pippa hver for seg, så det ikke blir to mot en), men det blir alltid skikkelig krangling! Ikke noe blod eller sår, men allikevel ganske brutalt.

Grunnen til at Naera ble skilt fra de to i utgangspunktet, var jo at Pippa "jokka" på henne, hun skrek jo og alt mulig. Trodde da det var Pippa som var problemet, men hun går jo utmerket sammen med Nala. De to er perlevenner, og krangler aldri. La merke til at Naera var veldig yppete mot Mookie når de bodde sammen. Hun blåste seg ofte opp, og "dytta" han i siden. Av og til så det ut som om hun prøvde å få hodet sitt under haka hans. Sist hun var i sofaen med Nala, virket det nesten som om det var Naera som yppa og ville krangle. Har hun plutselig blitt dominant da, etter at hun ble skilt de Nala og Pippa? Vet ikke hva jeg skal gjøre mer =/

Huff, dette ble bare rot... Vanskelig å forklare alt sammen. Er det noen som allikevel kan gi meg noen råd?
Rotteløs :trist:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sliter med re-intro.

Post by tantepose »

Dersom det ikke blir sår og blod må du bare fortsette og la dem møtes.Helst flere ganger om dagen.Sitt sammen med dem og gi godbiter og kos.Det kan ta tid men ordner seg i de aller fleste tilfeller. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sliter med re-intro.

Post by Matmor »

Naeras adferd er nok noe av problemet, i alle fall. Både det at hun puffet pelsen opp og dyttet til Mookie, og at hun prøvde å få hodet under haken på den andre rotta er ganske direkte meldinger på rottespråk...

Hvordan fungerer hun når hun står alene? Ser hun ut som om hun sturer, eller er det bare du som synes det ser stusselig ut? Noen (få) rottehanner trives faktisk best alene, i alle fall i lange perioder av livet. Så spørsmålet er om Naera også har det slik.

Men, når det gjelder hunrotter tenker jeg hormonsvinginger heller enn generell "jeg liker ikke andre rotter"- attityd. Er hun like vanskelig på det jevne, eller kan du ser en slags syklus på 4-5 dager i dette? Det er nemlig ikke så uvanlig at hunrotter oppfører seg småaggressivt dagen før eller i starten av løpetid, veldig pipete under løpetid, og nokså normalt de to til fire andre dagene.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Sliter med re-intro.

Post by Tifa »

tantepose wrote:Dersom det ikke blir sår og blod må du bare fortsette og la dem møtes.Helst flere ganger om dagen.Sitt sammen med dem og gi godbiter og kos.Det kan ta tid men ordner seg i de aller fleste tilfeller. :cheerful:
Har til nå bare gjort det en gang om dagen, men da skal jeg gjøre det litt oftere! Har hittil ikke vært noe blod, bare pelsdotter som detter av. Nå de sloss blir de som en ball som bare fyker rundt. Det skjer så fort at jeg rekker ikke se hva som skjer engang... Håper det ordner seg :confused:
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Sliter med re-intro.

Post by Tifa »

Matmor wrote:Naeras adferd er nok noe av problemet, i alle fall. Både det at hun puffet pelsen opp og dyttet til Mookie, og at hun prøvde å få hodet under haken på den andre rotta er ganske direkte meldinger på rottespråk...

Hvordan fungerer hun når hun står alene? Ser hun ut som om hun sturer, eller er det bare du som synes det ser stusselig ut? Noen (få) rottehanner trives faktisk best alene, i alle fall i lange perioder av livet. Så spørsmålet er om Naera også har det slik.

Men, når det gjelder hunrotter tenker jeg hormonsvinginger heller enn generell "jeg liker ikke andre rotter"- attityd. Er hun like vanskelig på det jevne, eller kan du ser en slags syklus på 4-5 dager i dette? Det er nemlig ikke så uvanlig at hunrotter oppfører seg småaggressivt dagen før eller i starten av løpetid, veldig pipete under løpetid, og nokså normalt de to til fire andre dagene.
Ja, jeg er nesten bombesikker på at de er Naera som er problemet her. Men før jeg skilte henne fra de andre, var det hun som ble hakka på, og jeg syntes veldig synd på henne. Nå virker det som om det er henne som løper og jager de andre, spesielt Pippa (som har lagt seg på ryggen og logra med halen) :hmmm:

Naera sover veldig mye (eller hun er i alle fall i huset sitt), og ellers sitter hun mye i et hjørne. Jeg synes det ser ut som om hun sturer. Hun blir nesten helt gal når jeg tar henne ut. Skal oppå meg og ordne og styre hele tiden. Det er tydelig at hun savner kontakt. Jeg prøver å ha henne ute i ca tre timer hver dag, men jeg er jo ingen rotte... :(

Hmm... Jeg har ikke lagt merke til om det er noen dager i perioder som er verst, men siden du nevner det så skal jeg begynne å skrive opp hvordan det går i rottekalenderen min (hehe, jeg har en egen kalender hvor jeg skriver når jeg har vasket buret osv.), for å se om det er noen syklus på dette.

Får håpe det går seg til *sukk* Har jo tenkt tanken om å skaffe Naera en ny venn, men siden hun er litt merkelig tør jeg ikke ta sjangsen.
Rotteløs :trist:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sliter med re-intro.

Post by Tonje! »

Aner virkelig ikke om dette er en god idé eller ikke, men kunne et kjemisk kastrerings-implantat hatt noe for seg i dette tilfellet? Veterinæren jeg opererte Frida og fikk implantert begge rottene mine hos hadde hatt en dominant rotte som herja med de andre. Etter implantatet forsvant de problemene.

Men det blir vel vanskeligere når hun før ble hakket på, mens det nå ser ut til at det er hun som herjer med de andre. Forvirrende situasjon.

Et slikt implantat koster i hvert fall omkring 1000 kr på TAM Dyreklinikk Alna.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Sliter med re-intro.

Post by Tifa »

Tonje! wrote:Aner virkelig ikke om dette er en god idé eller ikke, men kunne et kjemisk kastrerings-implantat hatt noe for seg i dette tilfellet? Veterinæren jeg opererte Frida og fikk implantert begge rottene mine hos hadde hatt en dominant rotte som herja med de andre. Etter implantatet forsvant de problemene.

Men det blir vel vanskeligere når hun før ble hakket på, mens det nå ser ut til at det er hun som herjer med de andre. Forvirrende situasjon.

Et slikt implantat koster i hvert fall omkring 1000 kr på TAM Dyreklinikk Alna.
Ja, vi vurderte å prøve det når Naera fikk fjernet svulsten sin. Men vi hadde ikke penger til å sette inn implantat i tillegg til operasjon akkurat da, så da ble det til at vi ikke gjorde det. Kommer nok ikke til å prøve det, hvertfall ikke sålenge hun er "stabil" hele tiden, dvs. ikke annerledes noen dager i mnd (for i såfall kan det jo være pga løpetid, og da vil jo et implantat være lurt å prøve).

Men takk for råd! :cheer:
Rotteløs :trist:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sliter med re-intro.

Post by tantepose »

Er nok ikke snakk om noen dager i måneden men heller noen timer hver 4 dag. :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sliter med re-intro.

Post by Matmor »

Noen timer for løpetiden, men det kan være heller mer med rar oppførsel... Nola hos meg har en dag hvor hun er ganske grei (mot meg, i alle fall, hun liker ikke noen av hankjønn), en dag hun bare vil gjemme seg, en dag hvor hun klyper meg hele tiden og en hvor hun vekselvis vil kløs på rumpa og vekselvis klyper alt som kommer i hennes veg. Sånn omtrent. Nå er hun snart et år gammel, så jeg håper hun får lengre mellomrom mellom løpetidene! Jeg hadde ikke hørt at chipping av hunrotter kunne få dem roligere, men hvis hun ikke gir seg når hun passerer året er det kanskje verdt et forsøk.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Sliter med re-intro.

Post by Tifa »

tantepose wrote:Er nok ikke snakk om noen dager i måneden men heller noen timer hver 4 dag. :nottelling:
Åja, hehe, har ikke helt peiling på dette med løpetid hos rotter :P Aldri merka noe til det.
Rotteløs :trist:

Post Reply