Vil det gå ? ?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

kokosøtt

Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

Som sagt har jeg kjøpt meg ei lita jenterotte..
De gamle ville ikke godta henne, de fløy på henne, endte med tre sår, og blod...
Nå ca 17 dager senere har jeg introdusert de igjen, virket helt greie, ikke sinte i det hele tatt, det var akkurat som de hadde vært venner lenge!
Kommer det til å gå.. Hun kan jo ikke bo i det lille buret hun bor i nå... Og det er mer sosialt med burkompiser... :crazybonk:
De gjør meg litt :crazy:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vil det gå ? ?

Post by tantepose »

De kan nok få bo sammen ja.Små jenter pleier å gå veldig greit med større damer. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

Jeg har nettopp inrodusert dem på nytt igjen, det endte med blod, men ikke på rottene, på meg ! :devil:
Fikk ei lita flerre, blør enda, satte på plaster, ikke bekymra for såret, men for rottene...
Hvordan kommer det til å gå ?

Må jeg ta no sprøyte? ikke dypt i det hele tatt, føler meg litt uggen, men det er kanskje på grunn av at jeg er forbausa.... :sad:

Sitter fast i tankegrop:
Hundene angrep hverandre i morres..
Ene hunden skal kanskje avlives snart..
Lille rotta er kanskje gravid..
Milli lever ca til mai..
Rottene angriper hverandre ( de gamle angriper den lille )
Ene rotta mi beit meg i forsøk på å angripe den lille...
:sob:


huff :redd:

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Vil det gå ? ?

Post by miriam »

Introduksjoner er ikke alltid lette. Man burde ha på seg tjukke hansker om man er redd for at rottene skal bite, så man får skilt de hvis det skjer. Har du lest noe om introduksjoner?

Hvis du ikke har stivkrampe sprøyte burde du ta den. Jeg regner med du har fått den på skolen, men spør foreldrene dine.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vil det gå ? ?

Post by Matmor »

Jeg forstår ikke helt hvorfor du driver introduksjon med en rotte du tror er høygravid? Eller tror du det ikke lenger? Hvis det stemmer må hun jo straks ut av buret igjen. Du kan ikke la henne føde i et bur med minst én irritabel annen hun. Da risikerer du at en eller begge gammelrottene dine spiser alle ungene.

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:Jeg forstår ikke helt hvorfor du driver introduksjon med en rotte du tror er høygravid? Eller tror du det ikke lenger? Hvis det stemmer må hun jo straks ut av buret igjen. Du kan ikke la henne føde i et bur med minst én irritabel annen hun. Da risikerer du at en eller begge gammelrottene dine spiser alle ungene.
Jeg vet ikke om hen er gravid.... :trist:
Jeg har det ikke så veldig bra akurat nå, okey ? :grine: Jeg skal ikke sette hun inni buret, ånei, jeg vil bare at de skal kjenne hverandre litt...

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Vil det gå ? ?

Post by Chrizzie »

Skjønner at det er vanskelig for deg! :love: Har du prøvd å introdusere de på nøytral grunn? Altså et sted dine rotter ikke er vant til å være?
Når jeg får nye rotter i hus har jeg en tendens til å rydde alt av stuebordet og legge et teppe over, strø litt godbiter rundt på bordet og la de møtes der hvor ingen er kjente fra før. Det har alltid godt bra, både med eldre og unge rotter :cheerful:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

Da har jeg prøvd igjen, men nå inni buret, jeg holdt milli og vera i hendene og lot dem lukte litt på keia når hun var inni buret, en og en...
Endte meg sår på meg igjen!
Denne gange dypere og større, blør mer!
Keia viste faktisk dominans over Milli og Vera, noe som irriterte meg grenseløst! Nesten litt lyst å slippe Vera på hun slik at hun får banka hun skikkelig, slik kan hun ikke oppføre seg... hun er jo yngre... :sadpace:
Keia prøvde å bite litt på hodet til Vera, Vera ble sint ( med god grunn ), Jeg dro unna Vera, det likte hun ikke! hun snudde seg rundt og beit... :shocked:
Tror ikke dem kan bo sammen, men venner utafor buret er nok mulig..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vil det gå ? ?

Post by Matmor »

For det første vil jeg anbefale deg å lese på hjemmesidene mine om introduksjoner, hvis du ikke har lest mange tips andre steder.

For det andre: prøv å se dette fra rottenes side. Du har en ny, ung hun der som sannsynligvis enten er drektig eller tror hun er det, siden du har sagt at hun er blitt tykkere og nipplene mer synlige. Drektige hunner blir ofte hormonelle og har behov for å sjefe over andre rotter. Spesielt ubeslektede rotter! I naturen vil den nybakte moren kanskje måtte forsvare ungene sine mot dem, så jo tøffere hun viser seg overfor andre hunner før hun (tror hun) skal føde, desto bedre fra hennes side.

Når du tar en rotte på rumpa i en konfliktsituasjon, tror rotta at du er en fremmed rotte som skal til å bite henne. Derfor biter hun før hun tenker. Dette kan du lese om på sidene mine.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vil det gå ? ?

Post by tantepose »

Jeg vil også på det sterkeste fraråde at du holder en rotte bort til en annen!Særlig når når du holder en inn i buret til en annen.Rotter må få nærme seg hverandre i eget tempo.Dette er voksne dyr med sterke instinkter.Gjør som Matmor sier,les mye!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:For det første vil jeg anbefale deg å lese på hjemmesidene mine om introduksjoner, hvis du ikke har lest mange tips andre steder.

For det andre: prøv å se dette fra rottenes side. Du har en ny, ung hun der som sannsynligvis enten er drektig eller tror hun er det, siden du har sagt at hun er blitt tykkere og nipplene mer synlige. Drektige hunner blir ofte hormonelle og har behov for å sjefe over andre rotter. Spesielt ubeslektede rotter! I naturen vil den nybakte moren kanskje måtte forsvare ungene sine mot dem, så jo tøffere hun viser seg overfor andre hunner før hun (tror hun) skal føde, desto bedre fra hennes side.

Når du tar en rotte på rumpa i en konfliktsituasjon, tror rotta at du er en fremmed rotte som skal til å bite henne. Derfor biter hun før hun tenker. Dette kan du lese om på sidene mine.
Aaaah, sjønner... :grin:
Skal lese litt mer, med de får pause fra hverandre til vi er ferdige med gravidtullet, jeg tror, at hun tror, at hun er gravid :sarcastic:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vil det gå ? ?

Post by wollf »

det er ikke så vanlig at så unge jenter tror de er gravide:(

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

wollf wrote:det er ikke så vanlig at så unge jenter tror de er gravide:(
Så hun er gravid da eller?

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Vil det gå ? ?

Post by BlackNenne »

Er en del som tyder på det, men det er vanskelig å si når man ikke ser rotta selv. Du har ikke et bilde du kan legge ut da? :) Uansett, så får du vel svar om en snau uke. :)

kokosøtt

Re: Vil det gå ? ?

Post by kokosøtt »

BlackNenne wrote:Er en del som tyder på det, men det er vanskelig å si når man ikke ser rotta selv. Du har ikke et bilde du kan legge ut da? :) Uansett, så får du vel svar om en snau uke. :)
Hun har fått mye større hull nedtil ...

Post Reply