Litt usikker.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Litt usikker.

Post by Titovn »

Vi ønsker å introdusere de yngste jentene til de eldre damene, men det er da selvfølgelig noen tanker vi lurer på rundt denne introen, som jeg følte vi ikke fant et svar på her i forumet (men det kan være meg og mine dårlige egenskaper når det kommer til søking :crazybonk: )

Kiba, litt over 2 år
Atelah, rundt 1 år
Blue Rebel, ca 3 mnd og 1 uke (tror vi)
Mimmi, nesten ca 3 mnd (tror vi)

Kiba har vært en rotte som tar i mot alle med åpen armer. Hun ble kjøpt når Daniel hadde sine tre albinoer, som dessverre ble avliva rundt sommeren 2009 et sted, så hun stod som alene rotte fra da til påsken 2010 ca. Hun så ikke ut til å lide noen nød når hun var alene, men ble jo selvfølgelig glad når Luna kom i hus. Hun tok i mot Luna og søstera (som dessverre forsvant) med åpen armer og Kiba og Luna ble perle venner.

I Januar 2011 overtok vi to nye rotter, en hanngutt, Shax og Atelah. Atelah var vanskelig å introdusere til Kiba og Luna. Hun har vært alene rotte hele livet sitt, det eneste selskapet var Shax, men de stod i separate bur. Hun hadde også hatt et kull. Hun yppet, bøllet og plaget spesielt Luna hele tia når vi begynte med intro. Kiba brydde seg fint lite, men sa i fra hvem som var sjefen, og Atelah ga seg lett. Jeg husker at jeg syns Luna var litt usikker på denne situasjonen - som oftest vant Atelah, men Luna hadde sine små øyeblikk også. Men det gikk fint og de sov sammen alle tre til slutt. Luna er jo dessverre ikke med oss lengre, men Atelah og Kiba ser ut til å trives godt sammen.

Bkue Rebel er litt som Atelah, føler liksom at hun skal herme veldig etter Atelah, så hun ypper lit tog bøller litt selv, men i mindre grad enn Atelah. Mimmi er mer lik Kiba, litt sånn careface, men hun er jo selvsagt yngre, så er litt mer futt i henne og skal yppe bittelitt, men det meste er lek.

De fikk hilse på hverandre i samme bur i dag, og Atelah var veldig på de to små. Kiba lå og slappet for det meste, men når hun begynte å bli litt smålig aktiv, prøvde Blu seg, men KIba var bare careface. Så ut som det ble liksom litt mye for henne med det bråket der.

De alle har møtt hverandre utenfor buret og går supert fint sammen da.

Så det er Atelah som bekymrer meg innen dette, men n tanke dukket opp i hodet mitt. Siden Kiba er så gammel, tenkte jeg om det kanskje ble litt for mye for henne med de små nå. Så tanken som dukket opp, var om det var en god ide og la hun bli en alene rotte den siste tiden sin. Hun er blitt svært lat og rolig i det siste, sover for det meste, så vi forbereder oss på det verste, men kan dette være et tegn på at hun ikke har så lang tid igjen? Hun led jo ingen nød den perioden hun var alene rotte, og hun vil jo få normal ute tid sammen med de andre rottene.

Også lurer jeg, kan en av grunnene til at Atelah er så sær til når det kommer til intro fordi hun har vært alene rotte? Jeg tror det selvfølgelig har noe med personligheten å gjøres også, men kan det ha en finger med??

Uff, følte det ble mye surr her, menj eg har det med å forklare godt først, slik at det evt. ikek blir noen misforståelser og slikt :oops:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Litt usikker.

Post by tantepose »

Ånei du må la Kiba få ha godt varmt stellende rotteselskap til det siste! :cheer: Det kommer nok til å gå bra! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Litt usikker.

Post by Matmor »

Mest sannsynlig går det helt greit hvis du bare tar tiden til hjelp. Alenerotter mister noe i forhold til å kunne kommunisere/innordne seg andre rotter, så det kan sikkert være i alle fall deler av forklaringen på hvorfor Atelah er som hun er. Men hvis det går bra utenfor buret er det svært sannsynlig at det kommer til å gå seg til inni også :wink:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Litt usikker.

Post by Titovn »

Haha, okei x) Det så bare ut som det ble litt mye for henne i stad, en det er nok bare jeg som er vel bekymret rottemor :nottelling:

Jaa, altså, Atelah bøller lit utenfor buret også, og skal yppe og slikt, og det varierer fra dag til dag hvor mye hun gjør det, men det er ikke noe slossing eller noe.. :cheer: Men takk for svar, da vet jeg hvertfall at det er sikkert fordi hun har vært alenerotte, som gjør henne så "teit", og det er sikkert noe med personligheten hennes også :bleh:

Takk igjen, da er det bare å kjøe med intro! :party:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Post Reply