To blir til Tre

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

To blir til Tre

Post by WillyWonka »

Var å hentet Demon i går. Har latt han være i mine gutters bur for å kjenne litt på luktene der, og mine gutter har fått lov og lukte litt på bur og andre ting som tillhører Demon. Ingen har reagert med noen tegn til dominans eller agresiv adferd :goofy:

I dag dekket jeg sofaen min til med pledd og plasserte Domin i en reisekolbe og hadde Donnras gående løs på sofaen, og donnras kunne ikke vært mindre interessert. Gikk rundt og luktet på alt slik han normalt gjør. Ingen unormal adferd.

Åpnet opp kolben og tok ut Demon og hold han slik at Donnras kunne komme og lukte på om han ville det. Donnras kom til slutt bort og virket egentlig veldig uinteressert. Han bare trødde på han så han selv kunne hoppe opp i kolben og utforske litt der. Da ingen av dem reagerte annerledes på lukten av den andre, lot jeg de få lov å hilse helt kort. Demon var veldig opptatt med å lukte rundt i pelsen på Donnras, og Donnras bare lukket øynene og lot han styre.

Jeg er ny på introduksjoner, så jeg lot de bare få denne hilsningen, og da når de begynte og lukte hver til sitt, så tok jeg dem bort fra hverandre. Nå er begge på vandring i sine bur og bare sniffer rundt :cheerful:


Etter dette møtet tok jeg Tim ut og lot han få lov å lukte litt på det andre buret bare. Synes kanskje at Tim var en anelse mer bustete i pelsen når jeg satt han tilbake i buret. Er det dette som kalles for å reise bust? Var bare en liten anelse mer bustete i pelsen enn normalt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: To blir til Tre

Post by utmeldt »

Så fint at første møtet gikk bra :cheer:
Jeg ville bare fortsatt slik jeg, latt de møtes noen ganger om dagen på et nøytralt sted :grin:
(jeg brukte å ha et håndkle som jeg kunne skille dem med om det skulle bli noe bråk, men det ble det aldri da)

Det at tim var litt bustete i pelsen kan ha vært "ståpels"/piloereksjon, det er vel rottenes måte å blåse seg litt opp og se større ut en de egentli er.
(se her: viewtopic.php?f=38&t=10231)


Håper du får Demon godt introdusert , Lykke til! :kisses:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To blir til Tre

Post by Matmor »

Ja, du kan godt kalle det å reise bust. Det er jo hva vi kaller fenomenet på hunder. Som når det gjelder hunder er det en advarsel. Men det behøver ikke bety at det kommer til å gå galt. Foreløpig høres det jo bra ut :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

Ja det gikk veldig fint. Hadde et håndkle og andre gjenstander tilgjengelig, men det var ikke behov. lot dem ikke være så lenge sammen. et helt kort møte til å starte med.

Siden din, matmor, har vært til stor nytte :) Lest igjennom alt der, og var lkanskje litt skeptisk siden jeg først fikk han i går og at jeg ikke kjenner han så godt ennå. men følte jeg hadde det under kontroll. Siden jeg hele tiden hadde Demon på fanget, så kunne jeg ta han vekk om jeg skulle se tegn på noe jeg ikke liker. Donnras er jo den som egentlig er mest dominant av de jeg har, men det der gikk kjempefint.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: To blir til Tre

Post by sanca »

Høres ut som første møtet gikk veldig bra! Jeg tenker at Tim kanskje ble litt usikker av den nye lukta, ikke sikkert han reagerer sånn når de får hilse på ordentlig. Lykke til videre!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To blir til Tre

Post by Matmor »

Takk, jeg håper sidene kan fortsette å være til nytte :cheerful: Krysser fingre for at de ikke har bestemt seg for å mislike hverandre over nattet - du får holde oss oppdatert.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

Introduserte Demon for Tim gjennom gitteret bare. Tim ordentlig blåste seg opp og kom med lange pip.
Føltes ut som varselspip egentlig, og Demon gjorde klokt i å trekke seg bort fra sprinklene. men det kommer en dag i morgen :)
Donnras kom bort til buråpningen og hilste på, men han reagerer ikke på noen negativ måte på Demon :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To blir til Tre

Post by Matmor »

Det kan ha noe for seg å starte med introduksjon mellom Donneras og Demon. Hvis de finner ut av det sammen vil Tim forhåpentligvis venne seg til lukten av Demon blandet med lukten av Donneras. Og så lenge ikke Tim blir sint på Donneras kan Demon ha Donneras til selskap halve døgnet i en periode mens du håper det roer seg for Tim.

Jeg vet ikke helt hvordan du "introduserer dem gjennom gittere", men vær OBS! på at rotter kan skade hverandre skikkelig på tross av et 11 mm gitter.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

Jeg er klar over det, så var obs på det hele tiden :) Får prøve på det. Donnras og Demon ser ut til å gå greit i lag de to gangene de har fått lov å hilse i dag. Så kanskje etter litt tid, så godtar Tim det også :) Vi får ta det rolig slik at alle guttene mine henger med :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

I dag har Demon og Donnras hatt sitt andre møte. Det gikk bare supert. Ingen viser noen tegn til agresjon eller nervøsitet. Lukter litt på hverandre, så er det ut og forske videre :nottelling:
Her er både Donnras og Demon i reisekolben. Donnras vil sove, mens Demon BARE vil runt og se :cheerful: ikke mye interessert i og la seg fotografere :grin:

Image
Image

Når Demon og Donnras var kommet tilbake til burene sine, tenkte jeg at det kanskje skulle være Tim sin tur. Plasserte da Demon i reisekolben og tok med meg Tim ut på sofaen. Tim fikk plutselig veldig mye energi og var veldig ivrig etter å få lukte på kolben. Når han hadde roet seg ned og jeg fortsatt ikke kunne se noen tegn som jeg ikke likte, tok jeg Demon ut av reisekolben og lot han klatre rundt på fanget mitt der jeg hadde kontroll på han. Tim kom bort for å hilse på. De luktet på hverandre og alt gikk veldig fint og jeg følte jeg kunne slappe litt mer av. :goofy:
Så ble jeg oppmerksom på at pelsen til Tim så en anelse mer "fluffy" ut enn normalt, bare litt. Ba broren min gi meg håndkleet mitt sånn just in case. Kort tid etter skulle Tim opp på fanget mitt, mens Demon var på vei ned. Akkurat i det de passerer værandre ruller de sammen som en ball. Jeg kunne kanskje avventet det, men reagerte kjapt og tok håndkleet for å skille dem.
Holdt litt på Demon for å roe han, noe som bare gikk sekunder før han virket helt rolig igjen. Satt han tilbake i buret og la meg ned på sofaen med Tim. Han så ut som en stor pelsdott, pelsen sto til alle kanter og var travelt opptatt med pleddet i reisekolben. Lot han styre der før jeg tok han ut for å kose litt. Det gikk litt tid før han roet seg igjen, men når han først ble rolig, ble han veeeeldig rolig :cheerful:

Image

Løper rundt på sofaen rundt reisekolben. Lukten av fremmed rotte ga han ordentlig futt :nottelling:

Image

Slapper helt av etter et stressende møte i armene til mor <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To blir til Tre

Post by Matmor »

Tim har nok hatt en bra mengde adrenalin i blodomløpet siden han flatet ut slik etterpå :giggle: Godt at de ikke gjorde noen skade på hverandre da de rullet rundt. Håper det fortsetter slik. Det er ikke alltid så lett å stoppe dem før de braker i hop. Og flott at Donneras og nykomlingen fortsatt tar det pent.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

De tar det veldig pent :) men Tim trenger nok mer tid,m og det skal han få :cheerful:
Reagerte raskt. Tror det var med på å forhindre skader på guttene mine <3

hehe. Ja han flatet heeeelt ut <3 Lille hjertet mitt <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: To blir til Tre

Post by utmeldt »

så bra at Demon og Donras går fint sammen :cheer:
Du skal nok se at Tim kommer seg etterhvert :wink:

håndkleet er kjempesmart å bruke for de blir litt sjokka når man hiver det over dem og slutter å sloss noen ganger , det merket jeg meg da vi introduserte Sokrates for Darwin. Også beskytter det henda for skarpe rottetenner :grin:

Veldig fine bilder av alle tre! :lovey:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by WillyWonka »

Ja. Det var kjempelurt :) De stoppet opp et sekund når de fikk teppet over seg, så var bare og dytte dem fra hverandre :) Håper tim kommer seg etterhvert. Merker i buret at han er blitt mer dominant. Oftere at han er å bøller på Donnras som egentlig ikke bryr seg så voldsomt. de blir visst ikke helt enige om hvem som er alfa.. ser ut til at bytter på det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: To blir til Tre

Post by Tonje Lenore »

Dette lyder jo bra, tror nok det vil gå bra til slutt og hånkle bruker jeg også, de blir like forvirra vær gang!

Du får ha lykke til og jeg krysser både fingre og tær for at de går bra sammen, noe jeg egentlig tror det vil gjøre :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply