Vanskelig intro

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Vi gikk til innkjøp av en liten fant for en uke siden, for å utvide flokken ( siden vi ikke fikk gitt bort de vi har, og min samboer har fått sterkere medisiner) Men han går overhodet ikke sammen med de to andre :( De første dagene skrek han bare de to andre var innenfor en meter, men nå lar han Småen snuse på seg. Tjukken derimot, de flyr rett på hverandre og pelsen står til alle kanter! I går toppa det seg, da jeg satt med nye gutt på skuldra, da plutselig de to andre hoppa opp. Alle tre begynte å sloss på meg, som endte i bitt og blod på både dem og meg. Tilogmed de to gamle klikka, så alle lå i hvert sitt bur i natt. Sukk.
Det var ikke sånn jeg så for meg det skulle gå, nye fanten er helt fantastisk nydelig, men han biter. Noe som erger samboer grenseløst, og sier fanten skal tilbake til dyrebutikken så fort som mulig. Har dere noen tips? :trist:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro

Post by Niana »

Jeg har en lignende situasjon her nå, om enn ikke så blodig. Jeg prøver å introdusere en 8 uker gammel gutt til mine to 1åringer, men han bare skriker og er redd for dem. Heldigvis har det ikke vært så voldsomt som det du beskriver, men jeg skjønner veldig godt hvordan du har det.
Men vil så gjerne at alle skal fungere sammen, så kanskje man er litt for kjapp med å sette de i samme bur, eller man mistolker oppførselen deres.

Jeg har desverre ingen andre tips enn å la de møtes kun på steder hvor de ikke er ofte, som oppå et bord, og la introene være korte og rolige. De må finne ut hvem som skal være sjef, så litt knuffing og herjing er normalt, men ikke så til de grader som du beskriver :/
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Den her er ca 3 mnd, kanskje han er litt for gammel til å introduseres? De gamle er vel snart et år. Syns det er fryktelig leit, for nye fant er egentlig kosegutt, men han virker nervøs. De har ikke vært i samma bur mer enn noen minutter av gangen, rett og slett fordi de biter hverandre til blods, og holder et veldig leven. Tenk at et så lite dyr som en rotte kan skrike så høyt!
Hadde sett for meg litt knuffing, men det her er mye mer enn jeg så for meg. Nye fant skjelver så hele kroppen rister når de gamle nærmer seg. Og de gamle blåser seg jo nesten opp til dobbel størrelse. Har prøvd forskjellige steder ( kjøkkenbenk, ubrukt rom, bad) men det hjelper ikke :(

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro

Post by Niana »

Jeg tror nok ikke han er for gammel, jeg vet om flere som har introdusert godt voksne hanner for hverandre. Men han er nok så stor at han kan prøve å være sjef, noe som kan skape gnissninger i mellom dem. Eneste andre jeg kan foreslå er å fortsette å la de møtes utenfor buret, et par ganger og dagen og ta tiden til hjelp. Det er ikke lett..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig intro

Post by wollf »

han er for gammel for at det skal gå smertefritt;) men ung nok til at det skal gå.. har du lest på matmor sin hjemmeside? masse nyttig info der om intro.. bra og ikke bra ting og gjøre og slik?

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Ja, jeg leste der. Men nå har han blitt helt gæærn, biter og hiver seg i gitteret bare vi nærma oss. Og bet samboer til blods to ganger idag, så da kjørte han og leverte den tilbake :( Ble fortalt at den kunne leveres tilbake innen 14 dager ( som ble gjort), men skal man da få tilbake pengene? Eller kan de selge samma rotta om igjen og om igjen, og tjene mye penger på den?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig intro

Post by wollf »

desværre gjør de nok det siste:(

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Takk for svar :) Litt teit, selvom ikke rotte er det dyreste man kan kjøpe. Men likevel litt sure penger =/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig intro

Post by wollf »

skjønner det:(
rotter som oppfører seg slig har det som oftest ikke helt bra...
kjøp heller fra oppdretter neste gang

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vanskelig intro

Post by torasrotter »

Jeg synes helt ærlig det er mest synd på den rotta i denne situasjonen.. Først skal den stå i et lite bur i en dyrebutikk, så blir den tatt med hjem og møter noen store skumle sinnarotter. Så er det tilbake til butikken igjen og så begynner samme greia om igjen.. I verste tilfelle så blir han aldri solgt, og da vet vi jo hvordan det ender..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Ja, blir nok oppdretter neste gang. Litt lei av syke og klin gærne rotter fra butikk =/

Jeg syns også mest synd på rotta, jeg bare lurte på åssen rettigheter man hadde ved tilbakelevering. Men rotta hadde det heller ikke bra her, og ble i grunn bare verre for hver dag. Så da ser jeg heller ikke at det vil være sunt for han å være her :(

utmeldt

Re: Vanskelig intro

Post by utmeldt »

Jeg synes ikke du skal levere stakkaren tilbake :oops:
Darwin min var også helt sinnsyk da jeg fikk ham, kasta seg i gitteret, beit oss og burkompis til blods og var rett og slett en diger puff med pelsen strittende til alle kanter når man nermet seg buret. MEN ved å gi ham godbit gjennom sprinklene, og bruke lang tid på han så ble han ei fantastisk rotte når han ble eldre! Han ble den mest kjelne rotta jeg har hatt, elsket å vaske fingre og spise youghurt lamme meg på morran.
Er mye hormoner å herjer i rottegutter før de blir gode gamle kjekkinger så jeg ville gitt ham en sjanse til altså :cheer: Med en god dose tolmodighet og en positiv innstilling går det meste :grin:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Jeg ville heller ikke gi han tilbake, men når min samboer klikker i vinkel, så var det ikke så lett å komme igjennom. :( Og jeg syns heller ikke det virket som han trivdes her, mtp på piping, sturing, biting og hive seg mot gitteret. Han var kosete når jeg har han alene på fanget, men med en gang sambo kommer, eller han hører de andre fantene, så ble han gæærn :/

utmeldt

Re: Vanskelig intro

Post by utmeldt »

Entwine90 wrote:Jeg ville heller ikke gi han tilbake, men når min samboer klikker i vinkel, så var det ikke så lett å komme igjennom. :( Og jeg syns heller ikke det virket som han trivdes her, mtp på piping, sturing, biting og hive seg mot gitteret. Han var kosete når jeg har han alene på fanget, men med en gang sambo kommer, eller han hører de andre fantene, så ble han gæærn :/

Uffda, ja jeg skjønner den da.. :oops: har selv vert i totta på sambo i det siste :suspicious:

Er det ingen som er villig til å ta inn en krevende rottegutt der du bor da ? er så trist at han må stå i dyrebutikken igjen, for DET blir han neppe bedre av :sadpace:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Vanskelig intro

Post by Entwine90 »

Ja, kjedelig når det blir sånn. kan i grunn forstå han da, siden han i tillegg er allergisk mot dem - at han har litt kortere lunte enn meg.
Nei, jeg har hørt litt rundt, men ingen som vil. tror kanskje han er typen som trives best som alenerotte ( eller så var det bare at han ikke kom overens overhode med mine to her) Sambo var å leverte han tilbake ista, og begge brødrene hans var solgt nå så da står han sikkert alene i tillegg.. Sukk.. *gråte en skvett*

Post Reply