Introduksjonen er unnagjort - ett par spørsmål

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ida

Introduksjonen er unnagjort - ett par spørsmål

Post by Ida »

Burde kanskje lest til ekstra i forumet, for det har sikkert vært diskutert før. Men, pytt :)
Skaffet Tassen (drøye 2,5 mnd) en liten kompis :D Kompisen er bitteliten - bare 5 uker. Jeg antar at begge to er som barn å regne.
Introduksjonen gikk over all forventning :lol: i sofaen, som forøvrig er Tassens sted fra før (fulgte ikke helt råd fra forumet her).
- Tassen skvetter nå fælt - overalt. Vil markeringen avta etter en liten stund ?
- hvordan skal jeg best gå frem for å få den andre tam, uten at det går utover Tassen ? Fikk inntrykk av at den lille "tok etter" Tassen - andres erfaringer ?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tisse-markering må man nesten bare leve med når man har rotter! Noen markerer lite, noen markerer mye. Det er ikke så mye du kan gjøre for å lære de av med det - det er et naturlig instinkt. Men det kan godt hende at Tassen markerer ekstra mye nå som den lille nye er litt ukjent for ham, og at det vil avta når de blir bedre kjent.

For å få den lille tam skal du bare ha masse tålmodighet og bruke tid på dem begge to, gjerne samtidig. Ha dem ute på sofaen, lek med dem, kos med dem, la de klatre rundt på hånden din når de er i buret, og sørg for at de bare får positive opplevelser med hendene - gi dem godbiter, klapp og kos.

Ida

Post by Ida »

Markering bryr jeg meg ikke om, sånn sett. Oppvokst med dyr, og vant til at hjemmet bærer preg av det. I større og mindre grad... uansett type firbent eller bevinget :D .
Grunnen til at jeg lurte, er at det er en markant økning i markeringen (og "dosen urin") og da på "alt". Tenkte dette kunne være ett forbigående fenomen... og det er det sikkert. De koser seg hvertfall, ser det ut til :lol:

Locked