to hann rotter og gnaging

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Anita og rotta Enzo

to hann rotter og gnaging

Post by Anita og rotta Enzo »

Hei
jeg har en gutte rotte og har lyst at han skal få en venn, men jeg har ikke lyst å kjøpe en hunrotte for da får jeg bebiser og det vil jeg ikke ha.. kan man ha to han rotter i samme bur eller bør jeg kastrere han jeg har og kjøpe en hu rotte?
og noen som har en ide på hvordan jeg skal få rotta til å gnage på gnagesten eller grener? han gnager ikke og jeg er redd for tenna at de skal bli for lange.Ja jeg har kjøpt sånne tregreir som liksom skal smake elle lukte noe de bare snuser han på og går.
ellers er han veldig snill biter ikke bare tær litt pysete piper når han blir løftet, liker å sitte på skulderen klatrer og løper litt rundt på gulvet på gangen der han ikke kan skade seg.

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Mine to hunner gnager på det meste, inkl. gnagersteinen. Men de gjør det bare når de føler for det. Tror ikke det er så mange måter å gjøre gnagersteinen attraktiv på.. Men når det gjelder tennene, så har man flere alternativer. Legg noen brødskalker på tørk og gi ham det når de er tørre helt igjennom, det er mine helt ville etter. I tillegg så får de en gang i blant en hard hundekjeks (ren kjeks) og ulike typer gnagergodt - egentlig for marsvin og kaniner, er harde kjeks formet som dinosaurer, hvit kjeks fylt med noe grønt (raviolies), og tørkede maisstenger. Det synes de er kjempedigg.

Hvor gammel er han? Det står ganske mye rundt omkring om hvordan introdusere to hanner til hverandre, men det vet andre bedre enn meg (siden jeg har to sære merkelige hunner).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Mine gnager i perioder, det tror jeg betyr ved behov?. Akkurat nå går de løs på alt. Lister, møbler og gulv...ingenting er trygt. De har gnagerstein som de også spiser på.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Da du skal skaffe en kamerat til han bør du skaffe en som er ung. Da de er unge underkaster de seg de store og den store ser som oftest ingen problemer med å godta en som er underdanig. La de møtes på et nøytralt sted første gangen. Søk på introduksjon så finner du mange bra svar :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked