Intro mellom to hanner som sjeldent er i bur

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fliris
Pinky
Posts: 1
Joined: 27 Nov 2012, 22:56

Intro mellom to hanner som sjeldent er i bur

Post by Fliris »

Hei

Jeg har lett litt gjennom trådene, men finner ikke noe som passer.

Jeg har en rotte som heter Pus. Pus har aldri hatt bur før de siste 4 måndene ca. Han har vært på meg fra jeg står opp til jeg legger meg hver dag siden jeg fikk han som 5 uker gammel. Han er ett år gammel og har dessverre ikke vært med andre rotter. Jeg har forsøkt, men det har gått dårlig, så han har endt opp aleine. Han er en rolig og ekstremt menneskevandt rotte.

En kompis har en rotte som heter Nathan. Nathan er oppvokst med broren sin som er død og i bur. Han er derimot veldig lite i bur nå som det er kompisen min som har han. Vi vil veldig gjerne introdusere rottene, slik at de kan løpe løst på et egnet sted og at vi kan ha begge på oss dersom den andre ikke kan.

Jeg har hatt i to bur ved siden av hverandre i nesten 2 uker nå og bytta bur annahver dag ca. I går introduserte jeg dem for første gang og endte med at Pus fikk bank og blødde mye. Fikk rensa og det gikk fint med ham, så jeg prøvde igjen idag. De hadde litt større plass å boltre seg på den gangen her, men det endte i voldsom slosskamp det også og de roet seg ikke ned da jeg plukket dem opp hver for seg etter slosskampen. Nå står de med bur litt fra hverandre igjen og bryr seg lite om hverandre.

Jeg lurer veldig på om noen har noen tips, særlig fordi Pus er så antisosial og veldig sterkt knyttet til meg. Og det blir en litt annen situasjon når Pus anser meg som hjemmet hans, siden han er vært med på alt så lenge og bor inni klærne mine. Nathan er langt mer vandt til å være i bur. Og som sagt, så har vi ikke tenkt å ha dem i bur når de er introdusert til hverandre. Da skal de få 6kvm å løpe fritt på sammen.

Håper noen kan hjelpe for det virker litt håpløst for øyeblikket.
/ Iris

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Intro mellom to hanner som sjeldent er i bur

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet :)

Høres ut som en slitsom situasjon, slossing og feilede introer tar hardt på både mennesker og rotter.
Hvor har introduksjonene foregått så langt?
Det er viktig, særlig mellom voksne hannrotter, at de foregår på et nøytralt sted hvor ingen av dem føler noe eierskap. Det nytter ikke å bytte dem mellom burene og så introdusere dem der, da føler de bare begge at det er deres hjem og den andre er intrengeren.

Ellers når det er snakk om voksne hanner kan en intro ta lang tid, flere uker opp mot måneder, så du må ha tålmodighet og være forberedt på å prøve mange ganger :) (Med mindre slossingen ikke gir seg, da kan kanskje kastrering være et alternativ). Men samtidig er det ikke alle rotter som trives i selskap med andre, så det er ikke alltid det går.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Intro mellom to hanner som sjeldent er i bur

Post by WillyWonka »

Det kan hende du bør flytte burene fra hverandre. Jeg har erfart tidligere at å la de stå så nære uten att de får mulighetent il å treffe den andre bare skaper amper stemning :)

Men noe du bør tenke litt på... Det er kjempefint at du ønsker å introdusere slik at de slipper å gå alene... men gutten din er ikke vant til andre rotter. Er ikke sikkert at han har så godt rottespråk og at det på den måten vil bli større problemer med å få dem introdusert.. Jeg har hatt et slikt problem tidligere når jeg skulel introdusere demon til min flokk... Jeg fikk det ikke til, og måtte omplassere han videre...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply