Vanskelig introduksjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
JCB
Pinky
Posts: 6
Joined: 02 Jun 2012, 16:16
Location: Bergen
Contact:

Vanskelig introduksjon

Post by JCB »

Hei! :happy:

Jeg har ikke postet noe på forumet på et halvt år, på tide å bli aktiv, hehe.
Har planer om å opprette en hjemmeside med videoer, bilder og denslags. Har blitt en del bra snaphots og videoer :smile:

Det ble kull av Bruccini og Mario i sommer. 14 stk. kom til verden. Alle overlevde og de jeg har solgt til ble fornøyde med rottene, foruten en kamerat av meg som måtte avlive den ene av 2 hanner, da den ble bitt på et kritisk sted av sin burkamerat og døde av skaden innen et par timer. Den andre ble omplassert fordi den rett og slett ikke ble tam. Det var i all hovedsak hans egen feil, da han stuet rottene bort og var dårlig på å sosialisere/temme de. Beholdt en jente selv og hun er tam som bare det.

Jeg har nå 4 jenter og 1 gutt. De er friske og har fantastisk gemytt! Har aldri bitt noen. De er ute i sofaen og sengen så og si hver eneste dag og får masse oppmerksomhet. De er så vant til folk at de slikker selv fremmede som kommer på besøk.
Det som er litt artig er at de aldri hopper ned på gulvet, da det er forbudt, og den regelen følger de :smile:

Hadde 2 gutter, men mistet den ene (Luigi) for 2 måneder siden. Han begynte plutselig å tisse blod og buken hovnet opp. Noen dager senere fant jeg han død. Rakk med andre ord ikke dyrlegen. Regner med det var snakk om indre blødninger. Aner ikke hva som kan ha skjedd.
Mario (1 år gammel) lever i beste velgående og har et fantastisk gemytt! Han er blitt en SKIKKELIG koserotte, som kan ligge på fanget mitt i timevis og bli knadd :)
Da burkameraten hans døde isolerte han seg og var tydelig deprimert, så tok jeg han være i sengen med meg i en uke, og hadde han ute av buret 3-4 timer dagen. Depresjonen ble han han kvitt innen ett par uker :)
Har lenge vurdert å kastrere han og slenge han inn til jentene eller skaffe flere gutter.

Jeg hadde vorspiel for noen uker siden. En bekjent av meg hadde med seg en venninne. Det viste seg å være Vitania (Marianne) :)
Var på besøk hos henne i går og hilset på rottene hennes. Ble da introdusert for 2 små gutter på ca. 15 uker.
De er fra Karma´s Roald Dahl-kull, Danny og Charlie heter de. Hadde med meg Mario i reisebur.
Han la seg flat og dyttet snuten under dem. Han underkastet seg totalt! Rett og slett imponert over hvor flink han var med ungene, de lå og koste seg sammen under en dyne. De ble med meg hjem.
Da jeg kom hjem satt jeg i sofaen i noen timer sammen med rottene, med dyne og teppe. Mario var så forsiktig som han bare kunne med de, krøp rolig mot de, la hodet lavt og underkastet seg, men ungene skrek og hylte når han nærmet seg. Hadde de ute i dag tidlig og da oppsto det samme problemet. Jeg er faktisk redd for at de skal skade Mario, men på ingen måte den andre veien.

Det er snakk om omplasseringsrotter. De skal visstnok være traumatisert av en eldre gutt tidligere, så det er nok det som henger igjen tenker jeg.
De virker ganske nervøse, men de går greit overens med meg. Når de kommer 20-30 cm i nærheten av Mario så tilter de totalt, skriker som et uvær og hopper i alle kanter :shocked:
Har aldri blitt bitt av en rotte men begynner å bli redd for at det kan skje.

Gutteburet er det grei størrelse på, så jeg plasserte et hus (pappkartong) i et hjørne hvor Mario sjelden oppholder seg og satte ungene der. Det som forbauser meg er at Mario har full aksept for deres innpass i buret. Han har prøvd å snike seg innpå for å hilse og kose men da blir han møtt av skrik og hyl og har derfor skygget banen en stund for så å prøve forsiktig på nytt helt til han gir opp, går og spiser og tar seg en høneblund. Ungene bare sitter inni huset stive som pinner, men sniker seg ut av og til for å drikke og spise. Jeg har plassert en vannflaske og matskål rett utenfor der de bor.

Jeg har lest at det kan ta sin tid å indtrodusere gutterotter for hverandre, men synes det virker merkelig at "husverten" er den som ønsker de nye velkommen med åpne armer, mens de nye som tross alt er ganske unge reagerer så ekstremt negativt :huh:

Bare for å få sagt det så virker Danny og Charlie som bra rotter, det er bare introduksjonen som virker nærmest umulig. De fungerer sikkert fint sammen alene.

Har et reservebur jeg kan bruke, slik at jeg kan sette burene inntil hverandre for å gjøre introduksjonen mer skånsom, men vet ikke om denne situasjonen lar seg løse :worry:
Mario, Bruccini, Blui, Stellini & Småen

http://www.youtube.com/user/NorOfNorway

Janchrbr@gmail.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig introduksjon

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hva de to unge guttene har opplevd for å traumatisere dem slik. Reaksjonen deres er som du tydeligvis er klar over, ikke normal. Om det kan rettes på i forhold til andre rotter er usikkert, men hvis det kan rettes på høres det ut som Mario er typen til å klare det :) Fordi en del rotter med ondt i sinne nærmer seg artsfrender med hodet lavt, er det mulig ungdommene mistolker Mario. Det kan hende de tror at han kommer med hodet i den stillingen for å vippe dem overende og plage dem. En rotte som viser underlegenhet vil også kunne holde kroppen og hodet lavt og legge på ørene, men hvis de ikke har opplevd det siste er det ikke sikkert de forstår kroppsspråket hans.

Det jeg har tenkt å foreslå høres kanskje brutalt ut, men i og med at ungrottene er såpass store må det forsøkes nå før de blir store og sterke hvis det skal forsøkes i det heletatt. Du trenger et lite reisebur, noen solsikkefrø eller annet godt, en vannflaske og alle tre rottene. Så må du rett og slett stue dem sammen der til ungdommene ikke er hysteriske lenger. Minst en times tid, kanskje lenger - men ikke i dagevis. De må jo få rørt på seg. Selvsagt må du være i nærheten når du tvinger dem sammen slik for å kunne gripe inn hvis det skulle bli kamp der inne, men en reisekapsel er såpass liten at rottene ikke har noe sted å flykte til. Hvis det går kan du etterhvert prøve å smøre noe godt i pelsen til Mario så de små skal få lyst til å slikke ham. Det er verdt et forsøk. Hvis ikke er det fare for at disse hannene blir gående alene sammen. Det kan være at de vil kunne akseptere babyrotter, men da spørs det hvordan de reagerer når babyene vokser til.

Lykke til.
:rat:

NB! Blod fra urinen og hoven mage er grunn til å ringe veterinær for hastetime samme dag - men det regner jeg med at du har forstått allerede.

JCB
Pinky
Posts: 6
Joined: 02 Jun 2012, 16:16
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon

Post by JCB »

Tusen takk for gode råd :smile:

Mye bra lesning på:
http://matmor.info/

Kommer med oppdatering de kommende dagene
Mario, Bruccini, Blui, Stellini & Småen

http://www.youtube.com/user/NorOfNorway

Janchrbr@gmail.com

JCB
Pinky
Posts: 6
Joined: 02 Jun 2012, 16:16
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon

Post by JCB »

Har nå satt de nye guttene i et annet bur og plassert det ved siden av Mario´s bur. Danny og Charlie har vært ute i sofaen i kveld. De og er utrolig kontaktsøkende og viser meget godt gemytt :cheerful:
De slikker, gnisser tenner og koser seg skikkelig :happy:
Det er de tammeste ungrottene jeg har møtt.
Jeg får vel smøre meg med litt tålmodighet og prøve Matmor´s teknikk om noen dager.
Vurderer å kastrere Mario og sette han i buret til jentene dersom introduksjon ikke funker, da jeg synes 3 bur blir litt vel mye å holde styr på.
Mario, Bruccini, Blui, Stellini & Småen

http://www.youtube.com/user/NorOfNorway

Janchrbr@gmail.com

Post Reply