Hvordan få han til å godta en venn?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anett
Pinky
Posts: 2
Joined: 10 Feb 2013, 01:55

Hvordan få han til å godta en venn?

Post by Anett »

Har en kjempe herlig hannrotte på 3mnd. Han er blitt veldig tam.
Man kan gi han mat igjennom gitteret på buret for så å stikke en finger inn rett etterpå, og han biter ikke.
Han gjør kun i fra seg i buret sitt, og har begynt å forstå hva nei betyr. Rett og slett en smart liten fyr.
Skulle egentlig ha 2 fra dyrebutikken, men det ble noe feil så de hadde kun satt av 1 til meg.
Nå vil jeg jo ha en til, men prøvde å ha han med på besøk til ei venninne som har noen rotteunger, og han er kjempe aggresiv mot de. Aldri opplevd lignende, og det har ikke hun heller.
Så hva skal jeg gjøre nå? Er redd for å få hit en til når han oppfører seg som en gal.
Bør jeg kastrere han for så å prøve på nytt?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan få han til å godta en venn?

Post by WillyWonka »

Hvor små er disse ungene? Kan hende han reagerer slik da de ikke er hans barn, noe som betyr at det har vært en annen hanne der. Jeg har stort sett ikke hatt problemer med intro av små rotter til mine gutter, men mener å ha hørt en gang at hannene kan reagere sånn på små barn. at det er en av grunnene til at hannene skilles fra hunnen når hun har unger.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan få han til å godta en venn?

Post by wollf »

Annen bør ikke hilse på ungen med mor i nærheten nei. Et nøytralt område og kun de to som skal bo i lag

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan få han til å godta en venn?

Post by Matmor »

Noen rotter reagerer på lukten av rottebabyer. Hvis det gjelder denne hannen vil han trolig akseptere en rotte på ca. 8-9 uker, men ikke før. Hvor gamle var de ungene han fikk treffe, og hva gjorde han faktisk med dem?

Anett
Pinky
Posts: 2
Joined: 10 Feb 2013, 01:55

Re: Hvordan få han til å godta en venn?

Post by Anett »

Disse rottteungene er nå 6-7uker, så de er ikke akkurat babyer lenger. Men kan nok ha med at det de ikke er hans. Ingen av rottene jeg har hatt før som har reagert sånn på andre små.
Moren var ikke i nærheten, de bor ikke med henne lenger.
Han fikk hilse på to hanner som jeg kan tenke med å ha en av. Venninnen min skal ha den andre, men jeg skal få den som går best med min. Om han i det hele tatt vil godta noen av de da...
De hilste på ett bord, så det er nøytral grunn for alle sammen.
Han freset mot den ene som gikk mot han, og før vi rakk å reagere så bet den andre i halen og baken. Hendte så fort at vi ikke rakk å reagere i det hele tatt.
Håper det er fordi at de er så små enda, for vil jo at han skal få en kompis å bo med.
Men er det mulig at det vil hjelpe å kastrere han vist det ikke blir bedre?
Å noen som aner prisen på det rundt omkring?
Har veterinærhøyskolen 5min unna så kommer til å burke de. Er veldig fornøyd med de :happy:

Post Reply