Problemer med å forene rotter! :(

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
klementine

Problemer med å forene rotter! :(

Post by klementine »

hei!

Sliter litt med å samle ei rotte med de andre i buret.
Er tre stykker i det store bordet og det skal en til inn der..
Men hun blir ikke helt akseptert av den ene rottehunnen (Frøya).
Det går greit med de to andre, de avgjør hvem som er dominant osv, men det funker ikke med Frøya. Hun går til angrep med en gang hun ser den nye.. hun biter og kaster henne rundt..Frøya står og peser og lager rare lyder. lurer på hvor det hadde endt hvis jeg ikke hadde fjernet den nye fra Frøya.

Den nye Tamlin, har eget bur som hun har hatt fra hun kom.. Måtte vokse litt før hun tok opp kampen med de andre.
Lurer på hva det kan være, kan det ha noe med at hun er albino rotte, ikke lik som de andre?? Hva kan jeg gjøre for å gjøre det bedre..

Syns liksom det er litt vanskelig å straffe henne ettersom jeg ikke tror de helt skjønner meningen med det..

fint om noen har noen råd!! det er bare hunnrotter..
fra tre mnd til et år gammle.

Guest

Post by Guest »

Prøv å la dem hilse på hverandre på et sted som er nytt for alle sammen.
la dem hilse på hverandre der.
husk også å vaske og få nytt strø i buret.
Jeg er ganske hard når det gjelder dette,hvis de biter, sloss lager eller lyder så syntes jeg at det er greit.
Men hvis du ser blod så MÅ du ta dem fra hverandre.
du kan også ta litt rosevann i naken på dem alle sammen eller noe annet som lukter noe annet en rotte.
Se på dem som mennesker, du hadde også blitt litt sur hvis det plutselig står en ny person i huset som du ikke vet hvem er.
da er jo bedre å møtte den personen på byen,og be med seg han/hun hjem og enda bedre er hvis alle lukter rosevann :)

hilsen henrik olavesen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

da er jo bedre å møtte den personen på byen,og be med seg han/hun hjem og enda bedre er hvis alle lukter rosevann
LOL :lol: :lol:

klementine

Post by klementine »

Har gjort det med et nytt sted og vasket buret.. og på det nye stedet går det fint. Men med en gang de kommer inn i buret så er det kamp..

Ingen av de har begynt å blø ennå!! heldigvis, men det går hardt for seg.

Så får prøve med rosevann. det var lurt!!!

Huff, det er så leit når de ikke er venner.. Vil liksom ikke la en være alene i et bur. Koselig å ha en kompis!! :)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

klementine wrote:Har gjort det med et nytt sted og vasket buret.. og på det nye stedet går det fint. Men med en gang de kommer inn i buret så er det kamp..
kanskje du går for fort fram? la dem vennes til hverandre mer utenfor buret, evt la dem bo i to bur ved siden av hverandre. hvis jeg var deg ville jeg fjernet rotten som var problemet og introdusert den nye til de to andre som du sier godtar henne. når det er gjort (ikke på 5 minutter, gjerne over flere dager, eller uker om det trengs) kan du prøve med hele flokken sammen igjen.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Ariadne

Post by Ariadne »

har nå holdt på ca 3 uker å få mine 3,5 jenter å 0,5 gutt til å gå sammen i tillegg til 3 uker i jula.... nå har 3 av dem akseptert hverandre og kan sove sammen (dog litt knuffing), så det tar ganske lang tid... brukte 1 mnd på å få de første jentene til å gå sammen... litt knuffing å slossing må man regne med.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Sjobeng wrote:
klementine wrote:Har gjort det med et nytt sted og vasket buret.. og på det nye stedet går det fint. Men med en gang de kommer inn i buret så er det kamp..
kanskje du går for fort fram? la dem vennes til hverandre mer utenfor buret, evt la dem bo i to bur ved siden av hverandre. hvis jeg var deg ville jeg fjernet rotten som var problemet og introdusert den nye til de to andre som du sier godtar henne. når det er gjort (ikke på 5 minutter, gjerne over flere dager, eller uker om det trengs) kan du prøve med hele flokken sammen igjen.
Jepps! Det er sånn jeg har gjørt med Puffen også. Han er tilbake i flokken mens problemrotta står for seg selv og 'kjøle ned' litt. De får hilse på hverandre hver dag.

Du er en morsom mann Henrik! :wink:
Hilsen!
Rose

Locked