Beibiene

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Beibiene

Post by Elsol »

Bør jeg vente en stund før de to store får hilse på de tre små?
La de små få litt mer vekt før de får hilse på hverandre utenfor buret?Hadde tenkt å la alle sammen flytte inn i et helt nytt bur i løpet av helgen,men da jeg hadde veid småpien (40,50 og 60 g) så ble jeg betenkt...
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

La de møtes på en nøytral plass, og følg godt med, når de er så små er det sjeldent de eldre vil angripe de, men det kan skje. Har bare opplevd en rotte som ikke godtok unger, men han var fra en aggressiv linje, og var sint på alle fra han kom til han dro... Tviler på at jentene dine vil være slemme, men det er bedre å være skeptisk, enn å bare sette de sammen. la de møtes i fanget ditt f.eks en og en.
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Takker for svar:)
Så jeg burde ta ei stor og ei lita av gangen for å hilse?Uff..gruer meg allerede..
Kansje ta f.eks Emma ut og så en og en av de små? Så vente en stund og gjøre det samme med Snuppa?Og hvis det går ok så ordner jeg klart nyburet og lar alle flytte inn dit med en gang? Eller er det for fort...
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Prøv deg litt frem, bare du som kjenner Snuppa og Emma godt nok her ;) Men jeg har ikke ventet for lenge heller, dess større de blir, dess vanskeligere (kan) det være å sette de sammen..
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hoppet i det og tok ut småpien etter Snuppa og Emma hadde vært ute å sprunget ifra seg en halv times tid..
Møtet var på kjøkkenbordet forran småpien bur..
Gikk helt greit..
Emma og Snuppa brydde seg lite om de små faktisk..
Emma snøste mest på Nicki som er like henne og Snuppa mest på Cornelia som er like henne..
Lille My ble faktisk ikke undersøkt av de store..
Skal la de hilse mye på hverandre i dagene som kommer og så se over helgen om jeg flytter de ilag..

Snuppa har nok løpetid for ørene flagret som besatt og hun hadde tre små hengende etter seg i baken :oops:


Image

Image

Image
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Nå har de hilst på hverandre flere ganger og spist salat ilag uten at det ble knuffing..Har virkelig lyst til å flytte de ilag,men lurer på at nettingen i skapburet er for stort..At de små kommer seg ut gjennom der..Målte nettopp og hullene er på rundt 2 cm....
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Søren å...Har vært å lest på bur og burbygging å skjønner jo at skapburet ikke kan brukes før tøttene er voksne..Eller så må jeg skifte nettingen...Å det kan ta tid....
Kan det bli skikkelig bråk av å flytte de små inn til Snuppa og Emma?
Har ikke etasjer i buret (har bestilt fra flere dyrebutikker og de klarer ikke å si ifra om de kan få tak i..Over 1 mnd sia første bestilling...)Så pr nå er det bare et par bade hjørne hyller der inne og resten av inventaret er på bunnen..har vært på forskjellige billigbutikker og vanligbutikker for å se om jeg finner noe annet til etasjer men finner ingenting..............
Skrubber selvfølgelig buret før de flytter inn og ommøbelerer så godt det lar seg gjøre..Noe mer jeg bør tenke på?
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Vask og skift på buret før du setter de sammen, og hvorfor bruker du ikke hengekøyer som etasjer?
Mvh Ida S. Eggen

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Ellers får du jo kjøpt etasjer på nettbutikker?
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har hatt ei hengekøye i buret,men Snuppa og Emma brukte den ikke overhodet..
Hvilken nettbutikk??Har vært innom alt av nettbutikker tro jeg nesten..Har til og med registrert meg hos ferplast...
Men kan hende jeg har leitet på feile plasser da??
Tips mottas med stor takk :D
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Nei, ikke sånn hengekøye, men bruk store tøybiter som etasjer! :P Deler du av buret med det, og rottene ramler ned, faller de ikke langt og lander mykt ;)
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hmm...Hånduker å slikt?hvordan feste?knyte?hehe,er ikke så flink til å fixe provisoriske saker..er mannen min som er "pellementmaker" her i huset..Har fått fatt i noen plankebiter som jeg hadde tenkt å spikkre spiker i for å feste mellom sprinklene for å ha noe for en stund..
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

klipp hull i hjørnene og fest de med hyssing/tau eller lignende ;) La tøystykkene være like store som bunnarealet på buret, og klipp f.eks hull slik at rottene kommer seg igjennom, kan ikke love holdbarheten, men kan nesten love at de ikke klarer å skade seg ved fall ;) Bruk fantasien, ta det du har stoff, planker, lokk av plast osv..
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Takker for tips:)
Skal hive oss rundt nå med renoveringen av buret..Hadde en hette jeg hang inn i buret ved forrige vask og det tok storpien ca 3 daga å gnæge den ned...Hehe..Har planker,isbokser og en gammel fjøl jeg hadde tenkt å bruke + masse håndklær..
Isted da jeg hadde alle 5 i sofan så holdt Snuppa og Emma på å vaske småpien i baken,det har de ikke gjort før..De små er helt ville etter de store..
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Da va alle 5 i samme bur og det har gått veldig bra..Har hørt et par skrik innimellom og har spronget som en gal da for å sjekke va som har skjedd..Alle gangene har det vært en av storpien som har vasket en av de små og det har de tydeligvis ikke villet..hehe..
Har ikke hatt så mange rotter før og lurer på om det er normalt at de store tvangsvasker de små i baken?
Mvh
Elin:o)

Locked