Ny rotte hos en gammel rotte?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Silje

Ny rotte hos en gammel rotte?

Post by Silje »

Hei!!! Jeg har ei 1 år gammel hunn-rotte som har vært alene helt siden jeg fikk henne, og jeg lurte på om det går an å kjøpe en liten hunn-rotte til?? Vil de bli venner?? Hilsen Silje.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hei Silje!

Godt å høre at du tenker på å skaffe en ny venn til rotta di!!
Selv om den er vant til å være alene, vil introduksjonen til en ny, ung rotte som regel gå ganske smertefritt. Jeg synes absolutt det er verdt et forsøk, bare du leser det du kan finne om introduksjon av nye tamrotter til gamle og tar deg god tid!

Lykke til! Fortell oss hvordan det går!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det har også vært tema her på forumet før, let litt i de gamle trådene så får du kanskje noen tips. Synes absolutt det er forsøket verdt å skaffe seg en til, så rotta slipper å bo alene mer.

ketopas

Post by ketopas »

Ett tips kan vara att skaffa två råttor till om det inte skulle funka, så kan de två nya ha sällskap av varandra. Dessutom är risken för bråk mindre eftersom det är mycket mer att lukta på. Lycka till!

Silje

Takk for hjelpen

Post by Silje »

Hei! Tusen takk for hjelpen!!! Jeg skal si ifra hvordan det går hvis jeg skaffer meg en ny hunn-rotte. Men vet du om det er noe veldig spesielt jeg må passe på når jeg skal introdusere dem for hverandre?? Jeg skal lete blandt det du har lagt ut på denne internett-siden. Hilsen Silje.

Cowgirl

Venne rottene til hverandre...

Post by Cowgirl »

Når jeg kjøper ny rotte så har jeg den først på fanget sammen med den "gamle" rotta. Da kan de først snuse litt på hverandre og hvis de slåss kan jeg fort skille dem. Hvis det går bra setter jeg dem sammen i buret, og hvis de ikke krangler da heller lar jeg dem bo sammen med en gang..
De fleste av mine rotter var snill mot hverandre hvis jeg hadde dem på fanget, men noen rotter forsvarer buret og aksepterer ikke nye rotter som "forstyrrer" dem i hjemmet deres... Det du i alle fall burde gjøre, er å rense buret rett før du kjøper den nye rotta, slik at den ikke lukter for sterkt etter den "gamle" rotta, og at den nye ikke blir redd av alle de luktene. Hvis du får rotta i en pappeske fra dyrebutikken, kan du sette denne i buret slik at den nye rotten gjenkjenner sin egen lukt...
Hvis de krangler litt er det ganske normalt, men hvis det blir alvorlig (når de biter så hardt at den andre blør) burde du i begynnelsen ha den nye rotta i et annet bur og ha dem litt på fanget sammen hver dag eller la dem møte hverandre når de får friløp i rommet.
I så fall kreves det mye tid. For ca. ett år siden hadde jeg en rotte som beit den nye rotta mi (hun som er på bilde nederst) så hardt at den fikk et kjempestort sår ved beinet. Der hadde jeg tre rotter fra før og det var en som absolutt ikke likte den nye.. Derfor kjøpte jeg etter hvert en liten rotte til, sånn at den andre fikk litt selskap. Så bygde jeg et hus av papp hvor bare de små rottene kunne kverke seg inn. Når den "slemme" rotta altså ville jage dem, kunne de gjemme seg i dette huset. Etter noen måneder ble de venner allikevel og alt gikk bra til slutt.
Jeg ville i hvert fall aldri gi en rotte tilbake til butikken, hvis den ikke trives med de andre. Når man "jobber hardt" for å venne dem til hverandre, går det egentlig alltid bra til slutt. :wink:
Det var bare noen tips fra meg...

Camilla:
Image

Silje

Post by Silje »

Takk for svar cowgirl!!!! Jeg har lagt ut et spørsmål om oppdrettere på den siden i forumet som heter Kjøp og salg/ omplasering. Så jeg ville bli veldig glad hvis noen svarte på det også... Kooz!!!!

Silje

Post by Silje »

Nå skal jeg snart inn og hente den nye rotte-jente mi. Jeg måtte vente litt med å kjøpe henne fordi jeg hadde akkurat behandlet Rita (den rotta jeg allerede her) for midd. Men nå her jeg da satt av ei rotte, og jeg skal komme å hente henne på onsdag. Så da blir ikke Rita alene lengre. Jeg skal si hvordan det går med introduksjonen og alt! tusen takk for alle svarene ovenfor. Og jeg skal prøve å følge noen råd. Kooz!!!!!!!!

Locked