kjøpe 5 uker gammel rotte til to 1- åringer?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemi

kjøpe 5 uker gammel rotte til to 1- åringer?

Post by Nemi »

jeg har nå 2 hunnrotter på ca 1 år og 3 mnd. jeg vil gjerne ha 2 småtråll til. men tror jeg vil ha rottebarn, da alle mine rotter har vært ca 1 år da jeg fikk de (er så trist at de ikke lever så lenge...). men hun i dyrebutikken sa at det kan bli krangling å sette 5 uker gammel rotte med 2 på 1 år... så da kan jeg ikke få en unge da? hadde det i så fall vært mulig å kjøpe 2 små og ha de i bur sammen i 1 mnd tid, for så og sette de sammen?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Tror ikke det lønner seg å høre på hva de sier i dyrebutikkene jeg, for de sier utrolig mye rart, og har vel egentlig svært liten peiling dessverre. Egentlig skulle alle som jobbet i dyrebutikk tatt en form for prøve får de kunne få jobbe med dyr.

Jeg anbefaler deg å kjøpe to små, og la rottene få møtes på nøytrale plasser i begynnelsen (det vil si plasser hvor de to gamle jentene dine ikke har lagt igjen sin lukt). 5 uker gamle unger er så små, at selv om dine jenter ikke mener å skade de alvorlig, kan det skje. Du må derfor passe godt på når de er sammen, og la de holde på slik et par uker, til de små er litt større, og tåler litt mer. Når de skal settes sammen i samme bur for første gang, bør buret være nyskrubbet og skiftet på, slik at de gamle ikke føler at buret er kun deres. Med litt tålmodighet er det ikke store problemer med å sette nye og gamle rotter sammen. Det kan selvfølgelig være eldre sure rotter som ikke vil godta nykommere uansett, men som regel går det bra.
Mvh Ida S. Eggen

Nemi

takk for svar!

Post by Nemi »

mine to rotter har møttes for første gang for 5 mnd siden, og det har gått helt fint. de hadde også selskap av Nemi, som har forlatt denne verdenen nå... den ene jeg har hadde ikke sett andre rotter på siden 10 mnd enn den jeg satte hun med, så jeg kan ikke skjønne hvorfor dette ikke skulle gå... jeg flytter om 1 mnd tid, får vente til de tider og la de møtes da, da er det jo nøytralt.

tror iallfall jeg skal følge rådet ditt! helt tragisk at folk i dyrebutikker ikke har peil altså!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Tror jeg bør legge meg nå.
Jeg leste tittelen på tråden din som om det var 2 menneske-ettåringer som skulle få 5 uker gamle rotter.....!!!!
Veldig godt at det var helt feil! :)
mvh Julie

Locked