Vet ikke om jeg tørr flere ganger..

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Vet ikke om jeg tørr flere ganger..

Post by Elsol »

I dag flyttet nyrotta Pink inn til smårottene cornelia,Pernille og Nicki og det virker som om det går strålende med de.Pink har nesten ikke bevegd seg på de nesten 2 ukene jeg har hatt henne og i dag etter flyttingen har hun hoppet,sprunget og lekt mye med de andre tre.Så tror den sammensettningen gikk/går bra da alle 4 er omentrent like gammle.

Men det som er problemet er Snuppa og Emma som er ca 4 mnd.
Hver gang jeg har en av de store sammens med en av de små ender det med hyl og skrik..Hvor jeg røsker en av storrottene vekk fra en av de små..
Hadde Snuppa ute nå nettopp og det endte med at smårottene skrek før hun var borte de og ny rotta Pink ble regelrett angrepet!!
Ingen lukting eller noe hun bare fløyg på henne..Heldigvis ingen skadet som jeg kan se,men har skikkelige nerver etter det som skjedde med Nicki og Cornelia for en tid tilbake..Så vet jo at både Snuppa eller Emma kan skade..
Alle sammen har stått i nærheten av hverandre i flere uker nå,skiftet på ting mellom burene og når smårottene har vært i sofan har storrottene vært i deres bur..Pink sitt bur har vært overalt så alle har hilst på henne gjennom sprinklene over lang tid nå..
Noen flere tips om hva jeg kan gjøre?
Hadde jo vært utrulig kjedelig om Snuppa og Emma ikke kan bo sammens med småingene i stor buret på sikt..
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Du vet vel ikke stort om Snuppa og Emmas familie? Er de dominerende, og aggressive av seg de også kanskje? Godtar de ikke små rottejenter, og er stadig på krigsstien, kan det være de aldri vil godta. Men det kan også være du som er for rask med å skille de, slik at de aldri får luktet ferdig, og vist at de er øverst på stigen. Skader de de små hver gang, tyder det jo på at de ikke vil ha de der.. :roll: Det er forskjell på å dominere å angripe. Helt vanlig å legge nykommere på rygg f.eks Men ikke godtatt at de biter og skader de små..
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Vet absolutt ingenting om Snuppa og Emma annet enn at de kom fra sverige.
Får litt panikk når hylingen bynner,men isted når Snuppa fløyg på Pink så var det ikke snakk om å legge på ryggen virket det som.
Da jeg rev Snuppa vekk fra ryggen til Pink så hang Pink enda fast i klørne på Snuppa.
De gangene storottene hilser på smårottene så virker det som om det ikke er nok å legge de på rygg..Småingene legger seg på rygg med en gang og blir liggende..Storrottene går over de,trør og virker rimelig hardhendt..Småingene hyler som bestatt..har vært et par ganger hvor jeg har vært nødt til å gripe inn da jeg syntes det har blitt litt for mye bråk og pels har ligget igjen..
Kan hende jeg er litt hysterisk pga av de skadene småingene fikk av de store for en tid tilbake og griper inn for tidlig,men hadde vært grusomt hvis jeg plutselig ventet for lenge å så ble det skade igjen..
Uff.....
Mvh
Elin:o)

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Må bare si at mine introduksjoner har vært rimelig brutale og hardhendte, men rottene har funnet ut av det i løpet av noen timer. Tror vi må ha som utgangspunkt at rottene kan språket og vet hva de gjør, så må vi menneskene følge med og være obs.
Maria H.

Locked