biting versus aggresivitet?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Dette hørtes jo fint ut!!
Viktig at du sier du blir tryggere på situasjonen.
Det smitter over på rottene også, det!
Lykke til igjen
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

og jeg bør vel legge til at selv om jonas er mye eldre så er han like stor som noa.jonas er en bitteliten hann på ikke mer enn 370g.
og fivel og noa ligger på det samme.så de er bortimot like store..
det har vel også endel å si når det kommer til å måle krefter.
jeg får så vondt av noa.han kan nok ikke rotteskikk nei.
men han var SÅ god og rolig i dag at jeg håpr bare dette smitter på hvordan han er med de andre.
btw: jeg var i dyrebutikken jeg kjøpt han i dag får se om noen av hans tidligere burkamerater var igjen.det var de ikke og damen i butikken sa at det muligens var farlig å sette han med en mindre en.
hva tror dere?
og hvor gammel bør en event. ny burkamerat til noa være?
og ang.avlivning.det kommer ikke til å skje!!jeg er glad i rottene mine uansett hvor "sjarmløst" de måtte oppføre seg.så om det tar en uke til eller ett halvt år,og om utfanget blir to små flokker,så får det bare være.
rotteharmoni skal det ihvertfall bli :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Om du vil sette Noa sammen med en annen rotte, tror jeg det burde gÃ¥ bra jeg. Du kan selvfølgelig aldri være sikker, ting kan skje. Rotter har drept hverandre før de. Men i de aller fleste tilfeller vil en slik sammen setning gå fint. Du mÃ¥ jo følge godt med selvfølgelig, men det vil man jo bestandig gjøre ved alle typer introduksjoner.

Det bør etter min erfaring være en rotteunge som er liten nok til at han ikke burde utgjøre noen form for trussel for Noa. 5-6 uker synes jeg er en fin alder i en slik sammenheng.
Du mÃ¥ ogsÃ¥ tenke pÃ¥ at om du velger Ã¥ kjøpe en ny venn til Noa, behøver ikke det bety at du må ha to rotteflokker på sikt. Når bare rotter lærer seg vanlig flokkadferd, er det utrolig hva som er mulig av sammenslåinger.
Men om det er nødvendig å kjøpe en ny venn tilNoa, det er det nok bare du som vet. :)
Om du skulle velge det, burde du kanskje vurdere rotte fra oppdretter evt å ha med deg noen som kan hjelpe deg Ã¥ plukke ut en unge i en dyrebutikk?
mvh Julie
Last edited by Julie Erlandsen on 21 Apr 2005, 00:11, edited 2 times in total.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Beklager, Renathe, noen ganger klikker ting. Håper du klarer å lese inlegget selv om det ble problemer med de norske tegnene. (jeg har eldgammelt utstyr)
Julie
ps jeg prøvde å rette opp inlegget ovenfor, men det får jeg visst bare glemme. Det ble jo bare værre.ds

Renathe

Post by Renathe »

ok!takk for svar:)
jeg vil gjerne forsøke litt til før jeg kjøpr en ny til noa.
jg har oppdaget en metode som roer gemyttene her endel..
jeg snur skittentøyskurven min på hodet og setter alle rottene oppå den.
og da vasker de hverandre,slappr av og alt er bar fryd og gammn.så når jeg setter de i sofaen igjn,så braker det løs..
hvorfor?
dessuten har jonas vist noen homosksuelle tendenser i dag..
han har prøvd å bestige både fivel og noa.. mn så leng ingen blir skadet,så får de gjøre som de vil :lol:
men hva tyder et på at d oppfører seg eksemplasrisk det ene minuttet for så å snu på ett minutt?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Tror du skal være veldig fornøyd så lenge de klarer å ha noen opplevelser sammen som er fine/positive. Så lenge de kommer jevnlig, helst oftere og oftere, tror jeg du er på rett vei.
Hele tiden er det jo vanskelig å gi deg noen helt gode svar når man ikke ser rottene, men jeg kan tenke meg at årsaken til at de er gode venner det ene minuttet og braker sammen det andre , handler om at det er mer vennskap også i kranglene enn hva det kan se ut som. Rottelek er også kraftige saker. Uten at jeg skal ha påstått at det dreier seg bare om lek.
Bor de i samme bur alle 3 nå?
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

HURRA,HURRA,HURRA :bravo: :bravo: :bravo:
de er nå alle tre i samme bur!!!har vært det i nøyaktig 10 timer!
og ikke lyd av uroligheter!!!
så fantastisk :D
nå får vi bare håpe at dette fortsetter.
dette gikk over all forventning :D
så tusen takk alle sammen for god hjelp :D nå er de endelig i hus!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Så kjempehyggelig!
Så fint at du aldri gav opp, Renathe!! :) :)
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

ja,det er supert :D
de skal ut litt nå,for se om det fortsatt er like harmonisk..
da har de tydeligvis funnet en måte å gjøre det på.
noa var helt rolig når jeg tok hånda mi inn till han i dag,så han har nok skjønt litt han og ja :)
så nå er neste planen å få han til å bli helt håndtam og skikkelig kosegutt!

KIB

Post by KIB »

Gratulerer Renathe, dette var kjempegøy!

Guest

Post by Guest »

UFF!!!!
jonas bruker kun 1 etg i buret og tør så vidt hente mat,så ofte må jeg gi han maten i etg han bruker.
jons har et sår på foten som skjedde under forrige oppgjør med noa.
fivel har nå fått et blødene sår på foten han også.
og jeg antar (med STOR) sikkerhet at noa står bak det også.
fivel blir ofte redd han også og kryper opp i hengekøya med jonas.
nå lurer jeg på hvordan jeg skal takle dette her?
jonas er ikke seg selv og han oppført seg slik siden dag 1 med noa.
hva gjør jeg?

Renathe

Post by Renathe »

det over var skrevt av meg..
jeg har lest litt her på forumet ang aggressive og dominante trekk.
og føler at noa i stor grad passer til begge beskrivelsene.
det er ingen som har god fortsåelse får rotter og mye erfaring som bor i området kr.sand?
jeg er så redd for å tolke feil,så jeg forteller heller hva jeg ser og hva det betyr med tanke på at jeg kjenner jonas og fivel godt.
kan de vokse fra seg aggressive og dominante trekk?
og jeg følger NØYE med på de og har aldri sett jonas eller fivel være hardhendte eller slemme med han.kun nysgjerrige og de har vasket han.
i juni får jeg en liten gutterotte fra danmark og jeg lurer på om noa kan skade han.
slik jeg har sett han håndtere de andre så ser det ikke så altfor lyst ut..
samboeren min har kalt meg hysterisk ang noa.men i dag ringte han meg og sa:"-renathe,jeg syns dyrebutikken kan ta seg av han.fivel blør på foten,jonas har sår og jonas har ikke rørt seg på flekken siden i dag morges!"
jeg vil så gjerne at dette skal gå!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hvordan går det i rottegjengen?
:) :) :)
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

ikke gått å si.har vært hjemme i oslo en tur og samboeren min har hatt de.
de er ute alle tre i sofaen
noa puffer seg opp,tripper sidelengs på jakt etter å snike seg under magen siden kjønsorganene dems virker vanvittig spennende.
og han løper etter de.når jonas og og fivel er nede i sofaen og ikke i dyp skrekk på armelenene som de pleier,så løper han mot de i full gallopp..
jeg får så vidt ta på han og han piper som regel så sant jeg ikke beveger hånda mi så sakte at det ikke syns.
og ja han blir sosialisert,får mat,stell,omsorg,skryt,kos osv
men jeg må ærlig innrømme at jeg skulle ønske jeg ikke hadde hatt han.
at dyrebutikkene ikke solgte disse vettskremte asosiale dyrene,at de stilte krav til de som leverer de.
jeg vil helst ikke ha noa.slik er saken.
han må mest sannsynlig bo alene og passes på NØYE hver gang han møter de andre,og jeg tror ikke han kommer til å få det så godt som en rotte burde.
og hva nå enn dere andre måtte mene,så kjenner jeg tålmodigheten ebbe ut og håpet på at dette kan ordne seg slik at alle blir fornøyde begynner å forsvinne..
dere skal se han til og med pelsen i ansiktet hans reiser seg..
vil noen ha han,så er det bare å gi beskjed..
tenker på når helmet kommer,må jeg være redd for at noa skal skade han.jeg kan med hånda på hjertet si at om noa hadde skadet helmet eller noen av de andre,så hadde jeg dratt til dyrlegen med han på sekundet.
og jeg vil ikke risikere det.
hva mer kan jeg gjør for han?
jonas og fivel har vasket han (de gangene de har stått på en bitteliten plass jeg har satt de på da gemyttene roer seg..) han har aldri vist noen form for omsorg ovenfor de.
jeg vil tørre å påstå at det er bedre med to lykkelige rotter enn en sint og to redde.
hva tror du julie?
alle kjenner sine grenser.jeg tror vår er nådd.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg har vel mine tanker...
Men en ting er at hver enkelt som skriver her en ansvarlig for sine egne meninger og hva de skriver og hvordan de skriver det. Men vi er kanskje over her i hvike meninger NTF ønsker skal fremmes på dette forumet.
Litt kan jeg si.

Jeg tror du har to klare sider av denne saken.

1 - Noa er etter mitt skjønn for ung til å ha utviklet en massiv aggresivitet. Hva som helt konkret gjør at han fremstår slik han gjør i dag kan ha mange årsaker. Uansett hvordan man snur og vender på det, er han likevel slik han er, selv om jeg og kanskje flere med meg tror at det kan finnes løsninger for Noa. Hvordan? Vet ikke uten å ha sett han.
2 - Vi kjøper oss dyr og forvalter ansvaret med den erfaringsbakgrunn vi har. Vi gjør så godt vi kan, ingen av oss kan gjøre mer enn så godt vi kan. Enkelte dyr kan imidlertid være for vriene for oss. En er for vanskelig fpr meg , som en annen ville ha mestret og motsatt.

I skjæringspunktet mellom punkt 1 og punkt 2, tror jeg du har svaret på hva du skal gjøre.
Noe mer konkret vil ikke jeg komme med, jeg kjenner ikke til om det er vanlig å komme med konkrete råd i en slik sak her på forumet utover hva jeg og andre allerede har gjordt. Om det skal gjøres i det hele tatt synes jeg det bør komme fra sentrale folk. Heidi? Anita? eller andre?
Lykke til uansett hva du velger å gjøre!
mvh Julie

Locked