merkelig oppførsel eller ikke?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

merkelig oppførsel eller ikke?

Post by Renathe »

har fulgt oppskriften på introduskjoner av nye rotte,mn den nye oppfører seg litt rart i for hold til de andre..
(alle er hanner og de er tre stk)
han går baklengs inn mot de og legger seg under for å snuse de mellom bena for så og prøve å bite.
jeg har sett det og han løper etter de (en og en) for å prøve å bite de der.
hvorfor?
de andre gjør ikke slik og hva er hensikten med å bite de der?
har ikke funnet noe om det her inne,derfor ble jeg nødt til å spørre..
fult forståelig at de vil snuse,men han virker helt desperat..

Renathe

Post by Renathe »

HJELP? :shock:

Renathe

Post by Renathe »

jeg har de ute hver kveld i sofaen får å bli bedre kjent.
det jeg første gangen (biter de mellom bena) skjer enda og nå oppdaget jeg at en av rottene har blødd.
(hadde nyvasket sofa trekk og det er hvitt så jeg vet det er fra de)
og siden han er den som biter er det enten jonas eller fivel som er bitt.
jeg finner ingen sår på noen av de,så det er tydeligvis ikke noe alvorlig.
jonas som aldri piper har begynt å pipe når han kryper mellom bena hans.(og han har munnen åpen,så hva han skal er soleklart)
jonas og fivel oppfører seg rart.vanskelig å forklare..
i tillegg til at han bruker tennene på både meg og samboeren min.biter ikke hull,men å bruke tennene hele tiden syns jeg lite om,ihvertfall når det er ingenting truende for hans sin del.
HVA ER "GALT" MED HAN OG HVA KAN JEG GJØRE FÅR Å LØSE PROBLEMET?
jeg kan neppe tro at dette er normalt..
nå virker han husvarm,farter rundt i sofaen,kommer ut av buret etc..
er det rotter som rett og slett er mindre snille av natur?
jeg vet ikke hvor jeg skal få hjelp med dette derfor hadde jeg satt pris på noen råd før noen blir skadd.. :?

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Uff..Føler med deg..Det er kjempe vannskelig når noe er rart og man ikke vet hvorfor..
Kan desverre ikke hjelpe deg da jeg ikke har hatt hannrotter og ikke er noe særlig god rotteadferd generelt..
Ingen av dere som har gutterotter som vet noe?
Eller dere som har lang erfaring med rotter?
Mvh
Elin:o)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

mine rotter er så uproblematisk som de kan bli og jeg har aldri opplevd det du beskriver, så jeg kan nok heller ikke hjelpe. men en ting er sikkert, en rotte som fikk de andre til å føle seg utrygge ville jeg ikke hatt i flokken min.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Renathe

Post by Renathe »

er enig med deg,sjobeng!men hva foreslår du at jeg gjør med han?må han være alene for alltid?
jonas og fivel-ingen problem.men denne her (ikke navnløs lenger.noa) er rar..
men han stritter ikke pels og er ikke hissig ellers bortsett fra at han ikke er interessert i kos overhodet :(
jeg blir virkelig fortvilet av det her :?
jeg setter alle tre i sofaen på likt og etter 3 minutter står jonas og fivel på hvert sitt armlene og ser ganske så betuttet ut.. da har noa lagt beslag på midtstykket.og når jeg setter meg ned kommer jonas og fivel for trøst..
jeg lan gå til butikken hvor jeg kjøpte han og be om nr til den de kom fra og høre om den type oppførsel er vanlig.(dumme meg,jeg burde gjort det før jeg kjøpte han,men jeg har vært så heldig med mine to andre)
vil jeg kunne få noe svar om jeg ringer til en dyrlege å spør hva slags oppførsel dette er?
det er derfor jeg tok det opp her,her får man de beste rådene,men når ingen kan hjelpe her,hvor kan jeg få hjelp da?
jeg trodde den merkelige oppførseln ville gi seg etter at han ble litt mer trygg.
jeg overlever at han biter meg,selv om det ikke er akseptabelt,men og bite rottene mine skjer ikke:-x :-x
jeg må sitte som en hauk i sofaen og følge med..
OG HVORFOR GÅR HAN ETTER TISSEN DEMS?
hva er det for noe å gjøre?
uff,blir helt stresset av det her.. :roll:
men takk for svar:)
dere vet ikke om noen her inne med hanrotter som vet endel om de?

Renathe

Post by Renathe »

har vært på dyrebutikken på sørlandssenteret og snakket med en søt jente som hadde hatt rotter tidligere.
hun hadde aldri hørt om slik oppførsel og hun sa at rotter som biter fra starten av og at det var vanskelig å få de til å slutte.
stemmer dettte?
hvis det gjør det,så ser det relativt mørkt ut :(

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
I prinsippet skal rangordningen være så på plass at man sjelden merker noe særlig til diskusjoner i flokken om hvilken plass de har innad i flokken.
Jeg er også enig i at man selvfølgelig må gjøre noe når noe gjør at noen av rottene i flokken er utrygge.
Ei rotte skal ikke bite, ikke deg heller, og heller ikke sine rottesamboere. For et flokkdyr e det veldig vesentlig for triovsel og helse
Det rare her er at denne rotta er så ung! Med ei så ung rotte hadde jeg ikke gitt meg så lett i forhold til å få den sammen med en kompis. Men jeg tror ikke jeg ville latt den treffe de andre hverken inni eller utenfor buret før den hadde roet seg helt ned. Slik du forteller har den jo ikke roet seg ned. Rotta skal ikke bite.
Du vet kanskje ikke hva denne rotta har opplevd før den kom til deg? La meg gjette: kanskje den hadde stått mye alene i dyrebutikken? kanskje den hadde opplevd å bli kraftig angrepet av en eldre rotte mens den var veldig liten? den kan jo også ha hatt det helt fint-man vet jo aldri. Mye rart skjer. Denne rotta di ville jeg være veldig skeptisk til å bruke i avl, men det er jo ikke lenge siden den kom til deg? Stressnivået må imidlertid helt ned, tror jeg. Biter den, deg eller bitt som plager de andre rottene er den for stresset. Jeg ville jobbet med bare den inntil den klarer å oppleve noe "oppbyggende" sammen med de andre. Når du føler du har fått kontrollen og er rolig selv (jeg tror rotter er veldig flinke til å utnytte om eieren er usikker), må rotta forsiktig få treffe andre rotter igjen. Tenkt da at hvert lite drypp av positive opplevelser sammen med de andre rottene er bra. Ikke la de være sammen så lenge at den nye rotta di rekker å gjøre noe galt eller at de andre blir redde.
Dette KAN føre fram. Jeg har imidlertid også opplevd at jeg har måttet skaffe en annen rotte til en ensom ulv, opplevd at kjemien hos slosskjempene ikke har stemt. Jeg har også ved en anledning kjøpt en ny venn til den jeg ikke klarte å få satt inn i flokken, en rotteunge som var yngre enn den. Det gitt fint. Når de var godt samkjørt klart de sammen å venne seg til de første 2 rottene jeg først ikke klarte å sette den ene inn til. Jeg har også ved en anledning gitt opp, men den situasjonen var ekstrem.
Siden rotta er så ung, synes jeg det er rart om du ikke skulle kunne greie dette, men det kan ta tid og mye møysommelig arbeid.
Selvfølgelig skal ikke det å ha rotter være så mye styr, men det er jo dessverre en del rotter som er litt tynne i slitestyrken psykologisk sett. Da er det jo en kjempeseier å hjelpe dem. Alle rotter kan jo ikke være avlsrotter.
Selv om jeg ikke tror det er slik i ditt tilfelle, må vi likevel godta å måtte gi opp i enkelte tilfelle også.
Men rotta skal ikke være i en situasjone der den biter deg eller skremmer /plager de andre rottenere. Da må du på ett eller annet vis senke stressnivået.
For tiden har vi ganske mange hannrotter, men jeg skal ikke ha påstått noe om hva jeg kan og ikke kan. Kanskje det bor noen erfarne rottefolk i nærheten av deg som kunne kommet innom deg? Skulle gjerne gjordt det selv, men bor altfor lang vekk fra deg. Det er noe med å kunne observere hva som egentlig skjer....
Dette ble veldig mye, håper du fant NOE interessant! Det vil også være kanskje like mange meninger om slikt som det finnes rotteeiere. Her har du litt av mine meninger. :)
Lykke til med rotta di!
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

tusen takk,julie:)
endelig har jeg noe å forholde meg til!
jeg skal forsøke dette å se hvordan det utvikler seg.
nå har jeg de ute separat,det tror jeg de bare har godt av.

jeg gikk til dyrebutikken jeg kjøpte han i dag for å få nr til hvor de kom fra.
de hadde ikke nr,men reagerte kraftig på oppførselsen hans..
de sa jeg bare kunne ta han med så de kunne gjøre "kort prossess"..
jeg spurte da om de ble sendt til dyrlege for avlivning og hun sa hun hadde en vennine som tok seg av det?!en vennine som kakket de i hodet..
jeg fikk bakover sveis og sa at om jeg skulle avlive han skulle skje hos en dyrlege!(begynne å snakke om "kakking i hodet til meg som ikke klarer å ta livet av fisken jeg fisker engang.PØH!!!!!!)
jeg har INGEN planer om å avlive han,det blir for enkelt og er hva jeg vil kalle en absolutt nødløsning..
jeg vil heller se på han som mitt nye prosjekt og bruke mye tid og oppmerksomhet på han og følge nøye med på om han trives bedre.
mulig han har dårlige gener,mulig han er redd,mulig han er gal,men en real sjangs skal da stakkaren ha!!han er tross alt min rotte nå:)

men ærlig talt dere fører dyrebutikker en slik politikk?får "venner" til å ta livet uønskede rotter?
jeg ble nesten helt på gråten (er en real pyse,men alikevel..) er dette vanlig?og etisk forsvarlig?
visste dere at dyrebutikker holder på slik?
dette var helt nytt for meg og jeg vil gjerne ha noen innspill på dette.

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Hyggelig å høre du vil prøve!!! Og det er veldig mye man kan få til om man prøver. er sta nok!! - og omsorgsfull nok! Det er jo ikke sikkrt det noe som helst galt med rotta, vet du. Kanskje han bare kommer fra en dyrebutikk som tydeligvis ikke er helt "på høyden."
Håper vi får høre hvordan det går!

Dyrebutikker.........hmmm.....det er vel etter hvert ikke så veldig mye som overrasker dessverre. Stadig flere dyrebutikker har blitt strøket fra min personlige liste. På den lista er det bare en butikk nå. Men der er jeg faktisk veldig fornøyd!
Du burde kanskje boikotte butikken du forteller om i første omgang. Noen ville kanskje også rapportert det til rette instanser. Det MÅ jo være i strid med dyreverslover. Sikkert mange her på forumet som kan masse om det?
Ha det godt og lykke til igjen!
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

ja,jeg ble som som sagt tatt på senga.trodde ikke at slik ble gjort.
ihvertfall ikke at det ble snakket om..
den eneste butikken jeg er fornøyd med,takken være den søte hjelpsomme jenta som svarer på alle de rare spørsmålene mine:) er den på sørlandssenteret.så det er vel mer pga ett menneske at jeg liker den..
de er i sentrumm gir motstridende inormasjon og de i kirkegata syns jeg er svært lite hjelpsomme og de virker rett og slett ganske så uerfarne når det kommer til rotter..
takk for at du følger opp renathe og den sprø rotta,julie!
med tid blir nok noa kosegutt:)

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Bare en ting til, Renathe.
Kanskje en selvfølge, men jeg sier det likevel.
Hos dyr med en vanskelig start eller dyr som har blitt dårlig behandlet, (evt dyr som bare for eieren har uønsket adferd) kan man risikere stygge tilbakefall også seinere i livet, etter at man syntes å ha fått dem "på plass".
Men, men, den tid den sorg, eller hva?

Bare hyggelig om man kan være til noe hjelp! :)
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

ja,man må vær forberedt på det.men som du sa,den tid,den sorg:)
vi skal på rottetreff hos martha i morgen.er spent nå:)

Locked