Tips

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Tips

Post by Morgan's »

Leste om det på det danske tamrotteforumet og det fungerte veldig greit for meg (og det har helt sikkert blitt skrevet om før). En av mine gutter (sjefen i buret) ble litt vel dominant da jeg skulle introdusere 3 nye gutter fra Nederland. Løsningen ble å ta ut den gamle flokken og sette de i et annet bur mens gutta fra Nederland fikk lov til å bli husvarme. I en periode av 3 uker satt jeg de gamle guttene en etter en tilbake i buret sammen med hollendere. Sjefen til slutt. Nå er alle i samme buret. De småkrangler litt for å finne en ny rangorde, men sjefen måtte kjøle seg ned betraktelig for å bli akseptert i den nye flokken. En veldig bra fremgangsmåte til de som sliter med dominante hanner synes jeg! :)
Hilsen!
Rose

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Wheeee, så er der andre der har fået fornøjelse af min intro-metode :D :D :D
Jeg brugte den første gang for 1 år siden, da jeg skulle introducere Tara til min gruppe, og siden er der flere der er begyndt at gøre det også :)

Citat fra min hjemmeside:
Tara havde været alpha i gruppen på to, og da min gruppe allerede har en alpha i Shanti, var det meget svært at få Tara ind i gruppen. Det tog mig halvanden måned, men til sidst lykkedes det.
Det jeg gjorde var at sætte Tara i et bur for sig selv, og så sætte Sascha ind til hende. Sascha har ikke rigtig nogen rang, så hun havde ingen position at forsvare og hun og Tara fandt hurtigt ud af det sammen. Derefter kom Aiony ind til dem og så Lucinde. Heller ikke de to har nogen position. Med nogle dages mellemrum blev der herefter sat en rotte ind i buret af gangen, de mindst dominerende først. Og da min gruppe så var delt i to lige store grupper, byttede jeg bure, så den del af gruppen som Tara gik i kom ind og gå i mit store hunbur, og den anden gruppe var i det andet bur. Begge gruppe var så ude samtidig og efterhånden som de mere dominerende hunner blev vant til Tara, kom de tilbage i det store hunbur. Til sidst måtte også Shanti, Aisling og Isabel (Aisling er beta, og Isabel har nogle fjollede ideer) overgive sig, og accepterede Tara som en del af gruppen. Shanti er stadig alpha, men Tara er blevet accepteret i den øverste del af hierakiet, som en af Shantis "højre hænder". De to er nu vældig enige om en masse ting. Det har kostet blod, sved og tårer, men denne metode kan jeg kun anbefale til andre der har problemer med sammenføring af rotter.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked