Hvor lenge skal jeg vente?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Casanova

Hvor lenge skal jeg vente?

Post by Casanova »

Henten min nye baby i dag og har satt han i et bur rett ved siden av Flekken og Stripa. Har latt de to gamle lukte på handen min etter jeg holdt den lille og det syntes de var veldig spennende!
Når kan jeg la de hilse på hverandre snute til snute første gang?
Skal jeg la den lille hilse på de store en og en?
Og skal jeg bare sette de ned på samme sted rett forann hverandre på et nøytralt sted?
Har ikke tenkt til å la de bo sammen fast enda.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, prøv og la dem møte hverandre på et nøytralt sted og se hvordan det går. Siden det er en ung rotte så aksepterer de den nye ofte med en gang. Jeg lar mine møtes og så settes de sammen inn i det nyvaskede buret. Har gått helt fint begge gangene. Hvis du bare følger med sånn at du kan avbryte hvis det blir noen alvorlig krangel, så går det sikkert helt fint for seg :)
Gratulerer med den nye forresten :D

Casanova

Post by Casanova »

I går la jeg inn en klut i hvert av burene for så å ta kluten som var i buret til den nye inn i de gamle sitt og omvendt. De var veldig intereserte i å lukte på den lenge helt til jeg satt burene nesten helt inntil hverandre. Den lille babyenble overlykkelig over å oppdage at han ikke var alene i verden alikevel og prøvde å finne en vei ut av buret. De andre to var like nysgjerrige på denne nye lukten.
Skal prøve å la den lille hilse på Flekken senere i dag.
Stripa er litt mer dominant,så jeg vil se hvordan det går med Flekken først.

Casanova

Post by Casanova »

Da har de alle blitt introdusert og det gikk bedre enn forventet!
Den lille var overlykkelig,men trodde først at de store var gutter,så han prøvde å finne pupp under magen dems. Flekken som var den første til å hilse på tok det hele med stor ro,mens Stripa som fikk hilse på til slutt fulgte etter den lille hele tiden og skulle lukte på han bak samt tvangspusse han. Men det hele gikk uten problemer.
Skal la de hilse på hverandre flere ganger daglig,men kommer ikke til å la de bo sammen fast før om minst en uke eller to.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er fint å høre at det går bra! I de aller fleste tilfeller går det helt fint å sette en liten rotteunge inn til voksne rotter uten npe særlig med tilvenning først. Men ta det i det tempoet som passer deg (og rottene), alle er forskjellige. Jeg tror de godt kan bo sammen allerede nå, med mindre du vil ha ham i karantene (men da hadde du neppe latt de møtes først!)

Du skriver at han "han prøvde å finne pupp under magen dems". Det er nok ikke det de små gjør, det at de smyger seg inn under magen til større rotter er et tegn på underkastelse. Det er helt normalt at Stripa følger etter den nye og tvangspusser ham, og snuser ham bak. Det er en måte å bli kjent på.

Casanova

Post by Casanova »

En av gangene jeg hadde de ute sammen i gå så gikk babyen og Stripa rundt hverandre i ring for å prøve å snuse hverandre i rompa. Det sier seg seg selv at det ikke er lett når det ene er så stor -------- og den andre er så stor -------------------------------. Men babyen fant en løsning! Han bet seg fast i halen til Stripa som fotvilet prøvde å komme seg løs :D
Trodde jeg skulle le meg i hjel :lol:
Babyen og Stripa(sjefen) har blitt leke kompiser,men den lille sliter ut den store fort;)
Flekken derimot har godtatt den lille,men bryr seg ikke noe videre. Men det kan være fordi at han fortsatt har litt vondt i benet sitt.

Locked